Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan virker børsen ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen som kan gi et greit svar på hvordan et selskap eller en aksje synker eller øker i verdi ?

En aksjekurs gjenspeiler verdien på selskapet, altså hvor mye selskapet er verdt delt på antall aksjer.

Verdien og dermed aksjekursen er gitt av fremtidig inntjening for selskapet.

Mao aksjekursen er gitt av nettonåverdi av fremtidige kontantstrømmer.

For et år siden trodde markedet at de allerfleste selskapene skulle ha en bra inntjening i fremtiden og kursen var deretter.

I løpet av det siste året har forventningene til inntjeningene for de aller fleste selskapene falt og dermed aksjekursen fulgt etter.

Lenke til kommentar
Mao aksjekursen er gitt av nettonåverdi av fremtidige kontantstrømmer.

Teori. Aldri vært praksis ;)

Hva er praksis?

Dette er praksis:

p001.jpg

Det du hevder er praksis er at aksjemarkedene ikke er effisiente, eller er 'svak form' effisiente ved at aksjekurser kan predikeres eller følger trender (gjengen din selger selger selger kjøper kjøper kjøper). Jeg sakser følgende fra wikipedia:

The random walk hypothesis is a financial theory stating that stock market prices evolve according to a random walk and thus the prices of the stock market cannot be predicted. It has been described as 'jibing' with the efficient market hypothesis. Economists have historically accepted the random walk hypothesis. They have run several tests and continue to believe that stock prices are completely random because of the efficiency of the market.

I effisiente markeder er 'praksis' at aksjekurser ikke kan predikeres iht. nevnte hypotese, som holder vann statistisk sett.

Lenke til kommentar

Trådstarter spør: "Er det noen som kan gi et greit svar på hvordan et selskap eller en aksje synker eller øker i verdi?"

Det finne ikke noe greit svar på dette. Det er tusen grunner men når alt kommer til, så er det klassiske: Tilbud og etterspørsel.

Jeg er veldig tilhenger av fundamental analyse hvor ser på fremtidig inntjening og regner frem en nåverdi, men hadde man lagt dette strengt til grunn så ville det kun vært helt sjeldne øyeblikk hvor akjserkursene er riktige.

Uavhengig av hvilken grad aksjemarkedet er effisient, så det fortsatt ikke praksis at det er en nøktern, streng fundamental analyse som ligger til grunn for prisning.

I praksis beveger markedet seg i flokk og det skaper en egen dynamikk. Nå har jeg lest den siste setningen din 3-4 ganger og jeg skjønner ikke helt hva det er du vil ha frem.

Hvem var det som sa "Markedet kan være irrasjonelt lengre enn du kan være rasjonell"? Syns det er et godt sitat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...