Mr.M Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Er muligens et dumt spørsmål, men har aldri prøvd Sitter å vurderer denne lommelykta som "påfyll" i en bestilling jeg skal sende avgårde; http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:1798056;c:100543 Krever altså 2 stk. 1.5v AA batterier, dvs. 3 volt. Mine oppladbare Ni-Mh AA er 1.2 volt dvs. 2.4v tilsammen, så hvordan fungerer denslags? Vil det bare bli svakere lys, eller risikerer jeg å ta knekken på LED pærene? Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Vil bare bli litt svakere lys. Har aldri hørt LED's ta skade av for lite spenning. De kommer nok bare til å vare enda lenger. (Hvis 10 000 timer ikke er nok) No problem Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 ok, "tar sjansen" og hiver meg ut i det Forøvrig leser jeg på Wiki at det faktisk kan oppstå issues med enkelte apparater (men lommelykt er da trolig ikke en av dem) slik at de ikke fungerer tilfredstillende. Er ikke nevnt spesifikt hva slags, men kanskje slike gjenstander som er "motorisert"? http://en.wikipedia.org/wiki/AA_battery AA rechargeable batteries supply 1.2 V; since this is lower than the voltage of standard non-rechargeable cells, there are problems powering some devices with these batteries. For example, a device designed may be designed to use 4 alkaline AA batteries in series, producing 6 V, and may fail to operate satisfactorily with the reduced voltage of 4.8 V produced by 4 NiMH AA batteries. Some devices include warnings specifically indicating against use with rechargeable batteries, while many newer electronic devices are specifically designed to tolerate the lower voltage. Lenke til kommentar
janingar Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Det er enkelte elektroniske apparater som ikke fungerer når spenningen kommer under et visst nivå, men en lommelykt er så enkel at den vil bare lyse svakere og svakere til batteriet er så godt som helt tømt Har batteriene god kapasitet vil den lyse lenge uansett. F. eks. ville en diskman ikke kunne spille lenger når spenningen blir for lav til at motoren kan dreie CD-plata fort nok. Jan Ingar. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Har aldri vært borti at apparater slutter å fungere pga man bruker oppladbare batterier. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 På motorer (som i discman) og vifter og slikt kan det skje hvis den ikke får nok spenning til å få aksen til å snurre. Idet spolen prøver å skyve magneten fra seg trekker den mer strøm enn ellers. I tillegg får den ikke noe vindpust laget av aksen som skal snurre. Det kan føre til at spolen blir varm og lakken rundt kobbertråden smelter og spolen kortslutter. Litt dårlig forklart, men håper du skjønner Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 På motorer (som i discman) og vifter og slikt kan det skje hvis den ikke får nok spenning til å få aksen til å snurre. Idet spolen prøver å skyve magneten fra seg trekker den mer strøm enn ellers. I tillegg får den ikke noe vindpust laget av aksen som skal snurre. Det kan føre til at spolen blir varm og lakken rundt kobbertråden smelter og spolen kortslutter. Litt dårlig forklart, men håper du skjønnerMeget interresant. Da må det ha vært et mildest sagt feilprodusert produkt. Et ordentlig tørt mangagsprodukt. Apparater skal tåle lavere spenninger, når batteriene begynner å gå tomme. Har du kilde til dette? Lenke til kommentar
space17 Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Lykta di vil lyse mye dårligere med 1,2V batterier selv om de er 1,4V når de er fulladet. Ville ikke valgt en slik løsning space Lenke til kommentar
buzzman Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Lykta di vil lyse mye dårligere med 1,2V batterier selv om de er 1,4V når de er fulladet. Ville ikke valgt en slik løsning space Og det vil vær sløs på antall oppladninger som går til disse batteriene. Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Funker fint hos meg. Det må være lykten til space som er i dårlig stand eller noe. Har du testet med flere batterityper? Joda - en viss reduksjon i lysstyrke må det jo nødvendigvis bli, men ikke så dramatisk som det her blir fremstilt. Lenke til kommentar
SemikolonP Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 På motorer (som i discman) og vifter og slikt kan det skje hvis den ikke får nok spenning til å få aksen til å snurre. Idet spolen prøver å skyve magneten fra seg trekker den mer strøm enn ellers. I tillegg får den ikke noe vindpust laget av aksen som skal snurre. Det kan føre til at spolen blir varm og lakken rundt kobbertråden smelter og spolen kortslutter. Litt dårlig forklart, men håper du skjønnerMeget interresant. Da må det ha vært et mildest sagt feilprodusert produkt. Et ordentlig tørt mangagsprodukt. Apparater skal tåle lavere spenninger, når batteriene begynner å gå tomme. Har du kilde til dette? Du har rett i det. Akkurat dette har jeg ikke noen spesiell kilde til, men kan litt om det der. Har dessverre ikke noen kilde, men har hørt litt om det der med sopler, så går jeg på elektro. En motor bruker i startfasen litt mer strøm enn ellers siden spolene skal skyve avgårde magnetene. Vet ikke hvor varme de kan bli i en vanlig discman. Tror også de skal ha en slags fail-safe eller noe som stopper motoren en stund hvis den ikke klarer å snurre. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Jeg har ingen slik lykt det refferes til og vet ikke heller 100% sikkert hvordan den er bygd opp. Dog vil jeg påstå at jeg har ganske god forståelse av hvordan LED's og lommelykter for disse er bygd opp. I de aller fleste LED-lommelykter med 2 AA/AAA batterier drives diodene direkt fra batteriet uten noen regulatorer. Spenningen inn til diodene (som er parallellkoblet) blir da den samme som batterispenningen. Noen lommelykter bruker aktive drivere som regulerer strømmen til diodene uavhengig av spenningen på batteriene. Hvordan Energizer Atex er bygd opp vet jeg ikke, men etter å ha funnet produktdatablad på den kan det virke som om den er av den siste typen med regulatorer. Kan se slik ut pga. den relativt korte levetiden på batteriene. Hvor mye lys lysdioder lager er direkte avhengig av strømmen gjennom dem. Strømmen er meget avhengig av spenningen (slik som alle dioder er). Her er en en figure som jeg har laget etter målinger som er gjort av jtr1962 på www.candlepowerforums.com på en Nichia LED (kraftigste 5 mm LED som finnes pr. 2009-03-13). Bakgrunnen for min første innlegg i denne tråden var at jeg antok at det ikke finnes aktiv regulator i lommelykta (da dette er mest vanlig). Hvis dette hadde vært tilfelle vil følgende gi god indikasjon om hvor mye lys den ville levert: Med 2 fulladede NiMH AA batterier vil LED-ene lyse med ca 20-40% av normal maks. Laveste målte verdi i figuren er 2,65V = 1,325V pr batteri. Da har lysmengden falt til ca. 5%. Spenningen på batteriene faller derimot fort (i løpet av ca. 1/10 av kapasiteten på battereien) ned til 2*1,2=2,4V. Ved denne spenningen kan jeg bare gjette lysmengden, men under 1% er nok ikke usannsynlig. Angående tid i timer, så tilsvarer 1/20 av kapasisteten til batteriene gangske mange brukstimer i denne lommelykta da det nesten ikke trekkes noe strøm. For "vanlige" NiMH-batterier vil selvutladingen være større enn utladingen av diodene ved normal bruk. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 space17, det var et solid stykke arbeide/research Googlet litt selv på LED-tema i går kveld, og snublet bl.a. annet over denne siden; http://www.resurgentsoftware.com/perfect_led_light.html En ting jeg stusser på fra innholdet i linken over (og som er litt divergens til det du sier at; "2 stk. AA/AAA kan drive diodene direkte fra batteriet uten regulator", er at i linken jeg refererer (avsnittet Circuit Topologies) hevdes at 2 Alkaline eller 2 oppladbare NiMh/NiCd ikke kan drive LED's, det kreves 3 batterier. (dvs. hvis 2 batterier, MÅ lykta ha regulator) The unloaded voltage of an alkaline battery, based on the chemistry, is 1.5v. Unfortunately, it is impossible to power LED's at 3.1v with two alkaline cells. The same problem exists when considering re-chargeable cells, NiCd or NiMH at 1.2v and PbSO4 at 2.0v. The simplest solution is to use three alkaline batteries directly to the LED's. That will work if you have enough LED's not to exceed the power ratings on a per LED basis and there is enough internal resistance in the batteries. That solution should only be considers as the in cave backup position. The next best option is to place a small resistor in series with the battery and that is what a lot of LED "flashlight" manufactures have done. The problem with the series resistor is it wastes power and the LED's output will decrease as the batteries are expended. In the case of LED's, the dropping battery voltage is especially problematic because the color of the light does not change like incandescent lamps. What happens is the caver continues on with an every dimming light until he trips and falls on their face. The solution is a regulated power source to convert the decreasing battery voltage into a constant voltage. With three alkaline cells, there is enough extra voltage to power some simple two transistor or linear regulator/transistor designs. The problem with the three-cell simple circuit design is the end of life voltage for an alkaline cell is 0.9v and 2.7v is not enough to power the LED's. In order to utilize all of the energy in the batteries, a "switching" regulator design is required. Once that conclusion is realized, the choice is either a "step-up" or "step-down" regulator. Both types of circuits can reach 95% efficiency in converting the battery energy to power the LED's. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Man kan fint drive LEDs direkte fra 2 stk alkaliske batterier, men man vil aldri oppnå å drive dem på 100%. På helt ferske batterier vil diodene lyse med ca. 50% styrke. Hvor kraftig avhenger av hvor mange man kobler til, jo flere dioder mindre vil hver enkel diode lyse. Dette kommer av at batteriespenningen synker ettersom det trekkes mer strøm. Dette er spesielt aktuelt for alkaliske batterier og spesielt for AAA typen. Derfor brukes ofte 3 stk alkaliske AAA i en del lykter som har forholdsvis mange LEDS. På helt ferske batterier vil ofte diodene trekke mer strøm enn det som er anbefalt maks, men falle til "normale" verdier ettersom spenningen fra batteriene faller. Ved bruk av 3 stk NiMH batterier skal man være forsiktig da spenningsfallet for disse er mye mindre enn for alkaliske ved strømtrekk. (Har mye lavere intert motstand) 3 stk fulladede NiMH-batteri har en spenning på 4,2V. Ved tilkobling av dioder direkte til disse vil diodene fort få for mye strøm. Ved å koble inn en motstand i serie med batteriene vil spenningfallet over motstanden regulere strømmen til dioden. space Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 (endret) ok, takker Jeg antar Energizer Atex lykta muligens har internt design med såkallt resistor, siden det vel er en foretrukket løsning, og derfor kanskje valgt av Energizer som en ansett produsent på området lykter etc. Okke som, får vel prøve ut med både vanlige AA vs. NiMh, så får man et inntrykk av hva som er minst "stress" og mest holdbart etter bruksmønstret. Endret 13. mars 2009 av Mekkus Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 De fleste LED-lykter med bare to batterier og maks 3V spenning, må ha en DC-DC spenningsomformer. Dette fordi nesten alle hvite LED har et forspenningsfall på 3.2-3.7V. Er spenningen lavere enn dette, vil ikke LED'n få den strømmen den trenger for å lyse 100%. På to vanlige batterier som er brukt litt og har ca. 3V spenning, vil vel lysstyrken droppe under 50% omtrent. Tror derfor ikke de driver lysdiodene direkte via resistor her. Så da burde det være omtrent like bra lys med oppladbare som med alkaliske batterier. Nettulf Lenke til kommentar
007CD Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 NiMH er vell litt svakere på å levere strøm enn NiCD om jeg ikke husker feil fra airsoft verdenen. Forskjellen bestod da i at motoren klarte å rotere raskere om du brukte 8.4V NiCD batteri kontra 8.4V NiMH batteri. TriChrome mener jeg mannen bak forsøkene på airsoftforum.com het, han skulle bygge en skytter med fokus på høyest mulig skudd per minutt og da ble det forsøkt med NiMH, NiCD og Lithium Polymer hvor da valget ble naturligvis sistnevnte men NiCD batteriet kom foran NiMH ja i hans tester. Da igjen, NiCD har dessverre en stygg tendens til å utvikle "batteri minne" og tåler klattladding heller dårlig, noe som ikke stemmer for NiMH batterier. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Stemmer. NiCd er tradisjonelt batteriene med lavest intern motstand og brukes derfor ofte i meget strømkrevende applikasjoner. Dog har nyere genereasjoner av både li-ion og NiMH lavere inter motstand enn tidligere og tar nå over i mange applikasjoenen som før kun brukte NiCd. Nettopp pga. at disse ikke har minneeffekt samt at de har høyere kapasistet (og lavere vekt for Li-ion). Li-Po er ofte konstruert med meget lav motstand, og når de i tilleg har meget lav vekt er de blandt annet soleklare valg f.eks. i elektriske modellfly og helikopter. space Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå