Gå til innhold

Spørsmål om førerkort

Anbefalte innlegg

Mistet lommeboken med førerkort og kredittkort i helgen.

Har vært i kontakt med s@tans vegvesen og får beskjed om at jeg ikke får påført mitt nye førerkort tung motorsykkel fordi det er forskjell mellom klassene da jeg tok førerkortet og nå.

Jeg tok lappen til tung motorsykkel i 1982, og har aldri hatt førerkort for lett sykkel, bare bokstaven A.

Noen andre som har opplevd noe lignende?

Passer svært dårlig for meg å ta lappen på ny, irriterende er det også da jeg har og kjører tung sykkel. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klasse A skal ha varighet tel man er 100 år, så kan ikke skjønne hvorfor du ikke skal få det igjen. En motorsykkel på 1000 kubikk i 1982 er vel omtrent det samma som en sykkel på 1000 kubikk i dag? Er utroooolig mye dumme folk i statens vegvesen. Har hatt mye kontakt med hu som "kan mest" der i det siste pga buss-lappen min, å har KUN fått tåplige svar som ikke står i henhold tel noe regelverk. Så har sitti å ramsa opp det som er av aktuelle regler for a, å fått massevis av "beklagelses-mailer" telbake, hvor a innrømmer at a tok feil å beklager så mye å bla bla bla.

Nå har ikke jeg pugga førerkortforskriftene på klasse A, men A skal være A uansett når du har tatt det, så lenge du har tatt det etter 23 februar 1979. De store årstalla vi har når det gjelder endringer i førerkort-klassene og opplæringa, er 1967 og 1979. etter det har det kun skjedd små forandringer. men les førerkortforskriftene, så kan jeg garrantere at du finner ett eller annet som teller possitivt for din del. Om du ikke skulle få telbake sertfikatet ditt, skulle vel det bety at ALLE som tok sertfikat i 1982 å før den tid, skulle misste føreretten?

§ 2. Førerkort klasse 3

Førerkort i klasse 3, som var gyldige 2. april 1982, og som ikke var særlig tidsbegrenset på grunn av sykdom eller lignende, gir førerett i klasse A for kjøring i Norge og i EØS, selv om førerkortets gyldighetstid er utløpt.

I tillegg gir denne klassen førerett i Norge for klassene M og S.

Lenke til kommentar

Mora mi tok lappen for et utall år siden. Det var en slags bok.

Den gav henne rett til å kjøre det meste. Så gikk den ut på dato fordi hun glemte å fornye den.

Deretter kom en ny regel som gjorde den gyldig igjen. Det vil si: Kun klasse B ble gyldig igjen. De andre klassene må hun ta oppkjøring for å få tilbake.

Vet ikke hvordan dette angår deg, men det har kanskje noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar

Hu hadde antakligvis klasse A1BEC1EMST. det fikk man automatisk hvis man kjørte opp på bil før 1978. ABEMST har gyldighet til 100-års-dagen, så det eneste hu missta var klasse C1E, som gikk ut i 2002 for hu som for alle andre nordmenn som kjørte opp før 1978. men fornyet man den FØR 1 januar 2002, fikk man beholde den.

Men angående motorsykkel-problemet, så er jeg 110 % sikker på at dama på biltilsynet tar feil. Har man kjørt opp på motorsykkel en gang, så har man det, å da har man det fram tel 100 års-dagen, eller det eventuelt blir inndratt av snuten for ymse ulovligheter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...