sdasdsad Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Det var en som fortalte meg at det går an å plukke ut biosbrikken i et hovedkort for å så flashe det i et annet hk. Er det noen her som kan skrive litt om hvordan jeg gjør dette så jeg ikke kjører begge hovedkortene i dass :wink: Hensikten med dette er å kunne bruke XP cpu på hk er skal flashe. Lenke til kommentar
JM Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 bruk en gammel cpu i stedet, eller lån en fra en kompis. Lenke til kommentar
sdasdsad Skrevet 24. april 2003 Forfatter Del Skrevet 24. april 2003 poenget er at det er noe jeg ikke har. gamle cpu er død og jeg kjenner ingen i nærheten som har "ikke-xp" amd :wink: Men hvis det med bytting av biosbrikke funker, så er det vel ingenting i veien for å gjøre det. Klager bare på garantien om det går dass, hehe. Ellers er det bare å kjøpe seg er mer überphett hovedkort. Lenke til kommentar
proturbo Skrevet 24. april 2003 Del Skrevet 24. april 2003 Dersom du bare skal oppgradere BIOS'en på hovedkortet som skal kjøre XP cpu, bør du først sjekke om du kan kjøre en software flash oppgradering. Det er mye sikrere enn å bytte BIOS manuelt. Dersom du likevel må gjøre det manuelt, kan du gjøre følgende: 1. Sjekk først at hovedkortene er helt identiske (gjerne også samme versjonsnr). Ikke bruk en BIOS som ikke passer til hovedkortet, da det ikke vil fungere. 2. Plukk ut BIOS fra hovedkortet du ønsker å flashe (maskin avslått). 3. Løsne BIOS på hovedkortet du ønsker å flashe på, slik at den blir lett å ta ut når du har maskinen på (maskin avslått). Pinnene på BIOS'en må fortsatt ha god kontakt for at maskinen skal kunne startes. 4. Skru på maskinen du ønsker å flashe på. 5. Last inn en DOS versjon og start FLASH-programmet med korrekt BIOS (denne har du sikkert lastet ned eller tatt en backup av eksisterende BIOS). 6. Når du er klar for å flashe BIOS'en, tar du ut BIOS'en fra hovedkortet som du har løsnet. Deretter putter du i BIOS'en du ønsker å flashe (maskinen er påslått, så vær forsiktig med statisk elektrisitet. Hvis du ikke vet hva det er, bør du nok ikke gjøre dette i det hele tatt ). Sørg for at BIOS'en sitter bra. 7. Flash BIOS som du har puttet i, og skru av maskinen når du er ferdig. 8. Nå kan du sette tilbake BIOS'en du har flashet i hovedkortet du ønsket å fikse/oppgradere, og sjekke at den virker. Påpeker igjen at dette kun er nødvendig dersom du har et hovedkort som ikke starter og ikke for å oppgradere BIOS. Dette vil også kun fungere om du har en BIOS som er mulig å ta av hovedkortet. Noen BIOS'er er loddet på og da vil jo dette bli litt vanskelig Gudd løkk! Lenke til kommentar
sdasdsad Skrevet 24. april 2003 Forfatter Del Skrevet 24. april 2003 Det er et Asus A7M266 jeg skulle fått til å fungere med XP2100. Akkurat nå ligger det inne 1006 bios. Tror nok det skulle ha vært 1007. Er ikke helt sikkert. Det kan godt hende at hk tar XP2100 allerede. Andre hovedkortet som jeg bruker selv nå er Asus A7N8X Deluxe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå