Gå til innhold

tips til billig billig telezoom som kan brukes til litt ymse sportsfotografering


Anbefalte innlegg

har sett mange tøffe sportsbilder i det siste, det har gjort at jeg også har lyst til å prøve meg litt innenfor sportsfotografi, men til det trenger jeg vel en telezoom(?) Ettersom jeg sparer til fullformat, har jeg ikke lyst til å investere så mye penger i et DX-objektiv. Derfor er jeg ute etter en billig telezoom som jeg kan øve meg med, frem til jeg oppgraderer til fullformat (Kommer nok ikke til å skje med det første) :)

 

tok en kjapp tur innom produktguiden og fant ut at det var disse objektivene som var mest aktuelle pga pris. Da er spørsmålet, hvilket av disse objektivene vil dere anbefale når det kommer til sportsaktiviteter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du kun skal velge blant disse, så hadde jeg valgt denne, kun pga VR-en. Jeg har ikke noe kjennskap til D60, men jeg håper at den takler høy ISO uten alt for store problemer, for med så lyssvake objektiver så må du regne med å skru opp den en del for å få rask nok lukkertid til sportsfotografering.

 

Det er naturligvis litt avhengig av hvilken sport du skal fotogafere, men jeg tror det er store muligheter for at 200mm kommer til å bli den mest bruke brennvidden, og med blender på 5.6 så krever det mye lys, eller høy ISO.

Lenke til kommentar
tror egentlig jeg ville gjort det samme!

 

ISO til D60 er ikke så allverdens å skryte av :roll: men jeg forventer heller ikke så veldig mye heller av objektivet, det jo mest for å øve meg inntil jeg får både bedre kamera og objektiv :)

Jeg hadde antagelig ikke valgt noen av disse. Men legg på litt kroner til og du har denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=56323

Denne kan du ta med deg til et eventuell FX kamera senere. Den er fakisk ganske brukbar rent optisk og AF er forholdsvis rask.

Lenke til kommentar
tok en kjapp tur innom produktguiden og fant ut at det var disse objektivene som var mest aktuelle pga pris. Da er spørsmålet, hvilket av disse objektivene vil dere anbefale når det kommer til sportsaktiviteter?

Dersom du skal fotografere sport med slik optikk, må du nok holde deg til skjakk... dersom lysforholdene er optimale ;)

 

sorry, men du må nok legge litt penger i lysstyrke dersom du ønsker kvalitet på bildene...

Lenke til kommentar

Spar opp til Sigma 50-150mm f2.8 EX II som er meget skarpt, og relativt kompakt (utifra hvor mye futt det er i det). Du får det til 4800,- hos Scandinavianphoto.no.

 

Alternativt kan du legge på drøyt 1500 kr ekstra i sparebøssa og gå for Sigma 70-200mm f2.8 EX II, hvis du føler for mer tele fremfor en minstebrennvidde som på mange måter er mer fleksibel.

 

Dette er objektiver som er såpass lyssterke at de skal kunne holde følge på sportsarenaen, selv i litt dunkel belysning samt innendørs. Dersom du enerådende skal fotografere ute i godt dagslys vil nok alle objektivene du ramser opp duge. Men du blir altså veldig låst.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
tror egentlig jeg ville gjort det samme!

 

ISO til D60 er ikke så allverdens å skryte av :roll: men jeg forventer heller ikke så veldig mye heller av objektivet, det jo mest for å øve meg inntil jeg får både bedre kamera og objektiv :)

Jeg hadde antagelig ikke valgt noen av disse. Men legg på litt kroner til og du har denne: https://prisguiden.no/product.php?productId=56323

Denne kan du ta med deg til et eventuell FX kamera senere. Den er fakisk ganske brukbar rent optisk og AF er forholdsvis rask.

 

Fantastisk!! Under 4k + at jeg kan bruke den skikkelig på FX også. Det skal jeg nok leve med ;) Tror nesten jeg er solgt allerede :whistle:

 

 

Enig med siste taler. Du kan evt. kjøpe den brukt (burde være mulig for knappe 3000).

 

Her kan du se bilder tatt hovedsaklig med crop-kamera, og her kan du se bilder tatt med D700.

 

Tusen takk for link, veldig nyttig :)

 

Spar opp til Sigma 50-150mm f2.8 EX II som er meget skarpt, og relativt kompakt (utifra hvor mye futt det er i det). Du får det til 4800,- hos Scandinavianphoto.no.

 

Alternativt kan du legge på drøyt 1500 kr ekstra i sparebøssa og gå for Sigma 70-200mm f2.8 EX II, hvis du føler for mer tele fremfor en minstebrennvidde som på mange måter er mer fleksibel.

 

Dette er objektiver som er såpass lyssterke at de skal kunne holde følge på sportsarenaen, selv i litt dunkel belysning samt innendørs. Dersom du enerådende skal fotografere ute i godt dagslys vil nok alle objektivene du ramser opp duge. Men du blir altså veldig låst.

 

50-150 har jeg hatt lyst på før, men har insett at den koster for mye, i tilegg er det DX-format :/

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt Nikkor AF-S 70-300 mm VR.

Har ikke fått gjennomtesta det enda, men så langt godt fornøyd. Utrolig artig leketøy til masse forskjellig. Har ikke prøvd meg på sportsfoto med det og tror nok ikke det er det aller best egenede. Vet at det finnes veldig mye bedre objektiver til sport, men lysstyrke koster på tele...

Alt i alt kan jeg varmt anbefale objektivet, men som noen har vært inne på før: Dersom du utelukkende vil bruke objektivet du skal ha til sport bør du kanskje vurdere å droppe litt brennvidde for lysstyrke og kanskje spytte i litt ekstra.

Uansett, lykke til :cool:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ikke stress fore mye med å dra kameraet opp og ned av veska hele tiden. Ha kameraet oppe av vesken med solblenderen på til enhver tid heller.... :)

 

Har du solblenderen på "trenger" du heller ikke uv filter for å beskytte frontlinsa... Solblenderen der er såpass lang at det godt skal gjøres om du klarer å dytte noe inni der som skader glasset.

 

Det kan selvsagt skje, men sjansen er bra liten.. ;)

Lenke til kommentar

Om det koster 600kr for et stakkars UV-filter, ville jeg seriøst vurdert å kjøpe en "idiotforsikring", ala den de har på Japan Photo. :)

 

Tenk på det. En "helt sikker" forsikring (jeg husker ikke vilkårene nøyaktig) mot noe som bare kanskje skjermer objektivet mot innkommende objekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...