Gå til innhold

Hvem gagner Ateistenes og Humanistenes gale menneskesyn ?

Anbefalte innlegg

Det er ingen mening, alle har skyld, les litt psykologi.

Snakker vi om SKYLD eller SYND? Alle er skyld i det de gjør. Om jeg gjør en handling, er jeg skyld i handlingen. Synd derimot er noe som ikke eksisterer.

Det er bra noen her har skjønt at alle er skyldige :)

Synd er pådrat skyld som må straffes eller på annen måte gjøres opp for.

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd er pådrat skyld som må straffes gjøres opp for.

Nei det er det ikke. Og nå skal jeg komme med BEVIS, noe du velger konsekvent å utelukke i argumentasjonen din.

skyld

I skyld f1 el. m1 (norr skuld, skyld)

1 avgift, skatt lands-, jords- / gjeld sitte i s- til oppover ørene

2 synd, feil bekjenne sin s- / forlat oss vår s- (Matt 6,12)

3 ansvar for skade, feil, uhell gi en s-en for noe / legge s-en på andre / det var jeg som fikk s-en for uhellet / være uten s- i det som skjedde / ta på seg s-en for noe

4 i uttr som for skams s- for å unngå skam / for ens s- av omsorg for, interesse for en / for en gangs s- for en enkelt gang / for sikkerhets s- av hensyn til sikkerheten

synd

synd f1 el. m1 (norr synd)

1 handling, tanke som strider mot Guds vilje få forlatelse for sine s-er / Kristus døde for våre s-er (1. Kor 15,3) / bekjenne sine s-er / s-ens lønn er døden (Rom 6,23) / leve i s- leve et syndefullt liv; særl tidl: ha seksuelt forhold til en person en ikke er gift med / arves-, dødss- / ulovlighet, forgåelse ha mange s-er på samvittigheten

2 i faste uttr: nei, så s-! sørgelig, ille / det er s- å si at det var pent / det var både s- og skam / være s- på, i en / synes s- på, i en føle medlidenhet for

Det du sier er FEIL FEIL FEIL. Skyld kan være positivt like gjerne som negativt.

Synd eksisterer ikke. Jeg er skyld i alt jeg gjør. Om jeg hjelper noen å finne veien til butikken, er jeg skyld i det. Jeg er derimot helt uten synd.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Ozi ... ja. Men det beviser ikke at man ikke kan ha det bedre uten religion! Det beviser bare at kristendom er en mer folkelig religion enn islam. Og at kristendommen har utviklet seg raskere i positiv rettning enn det islam har gjort (klart... når man ser på IHS uttalelser kan man jo spekulere noen ganger).

Lenke til kommentar
Er jo velkjent at de er mye mer kristne i Afrika enn i Norge, har ikke de vert kristne lenge nok da eller?

Jeg snakker om samfunnet. De ti landene nord i Afrika er det ganske hardt å være kristen i, med bl. a. mye forfølgelse.

Nei, det beviser at jo mer vi skiller religion og politikk/stat, jo bedre samfunn får vi for alle. Den gangen kristendommen regjerte 100% var det ikke mulig å leve her for andre.

Åja...

Så du vil ha det som det er i Nord-Korea?

Der er det størst skille mellom stat og religion.

Minst skille er det i Norge.

Vil minne om at kommunismen, det mest kristendomshatende regimet, drepte 100 millioner i forrige århundre.

Lenke til kommentar

Synd er pådrat skyld som må straffes gjøres opp for.

Nei det er det ikke. Og nå skal jeg komme med BEVIS, noe du velger konsekvent å utelukke i argumentasjonen din.

skyld

3 ansvar for skade, feil, uhell gi en s-en for noe / legge s-en på andre / det var jeg som fikk s-en for uhellet / være uten s- i det som skjedde / ta på seg s-en for noe

4 i uttr som for skams s- for å unngå skam / for ens s- av omsorg for, interesse for en / for en gangs s- for en enkelt gang / for sikkerhets s- av hensyn til sikkerheten

synd

synd f1 el. m1 (norr synd)

1 handling, tanke som strider mot Guds vilje få forlatelse for sine s-er / Kristus døde for våre s-er (1. Kor 15,3) / bekjenne sine s-er / s-ens lønn er døden (Rom 6,23) / leve i s- leve et syndefullt liv; særl tidl: ha seksuelt forhold til en person en ikke er gift med / arves-, dødss- / ulovlighet, forgåelse ha mange s-er på samvittigheten

2 i faste uttr: nei, så s-! sørgelig, ille / det er s- å si at det var pent / det var både s- og skam / være s- på, i en / synes s- på, i en føle medlidenhet for

Det du sier er FEIL FEIL FEIL.

2 synd, feil bekjenne sin skyld- / forlat oss vår skyld- (Matt 6,12)

RIKTIG RIKTIG RIKTIG

bekjenne sine synd = bekjenne sin skyld

Endret av IHS
Lenke til kommentar
Er jo velkjent at de er mye mer kristne i Afrika enn i Norge, har ikke de vert kristne lenge nok da eller?

Er de det ? Eksempel ?

Trenger du eksempel på at det er fler kristne i en VERDENSDEL enn i et land med under fem millioner innbyggere?

RIKTIG RIKTIG RIKTIG

Ja? Det er jeg som legger frem bevis, det klarer ikke du.

Jeg kan være skyldig i mye positivt, det trenger ikke å være negativt. Skyld kan brukes omtrent som ansvar - å stå til rette for dine handlinger.

Ser ikke at du kommer med noe argument bare ved å utheve "skyld" i de bevisene jeg la frem.

Sier du at alle betaler avgift? Alle betaler skatt og gjeld? Det er isåfall feil. Det finnes mennesker som ikke betaler skatt, avgifter og har gjeld. Derimot finnes det ikke mennesker som ikke er skyld i sine handlinger, enten med positiv eller negativ konsekvens.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg snakker om samfunnet. De ti landene nord i Afrika er det ganske hardt å være kristen i, med bl. a. mye forfølgelse.

Ja, og så? Kan ikke Gud hjelpe de, eller ville det gått utover den frie viljen til forfølgerne?

Lenke til kommentar

Er de det ? Eksempel ?

Trenger du eksempel på at det er fler kristne i en VERDENSDEL enn i et land med under fem millioner innbyggere?

RIKTIG RIKTIG RIKTIG

Ja? Det er jeg som legger frem bevis, det klarer ikke du.

Jeg kan være skyldig i mye positivt, det trenger ikke å være negativt. Skyld kan brukes omtrent som ansvar - å stå til rette for dine handlinger.

Ser ikke at du kommer med noe argument bare ved å utheve "skyld" i de bevisene jeg la frem.

Nå må du forsøke å få med deg alle ordene folk skriver.

"de er mye mer kristne" betyr ikke "det er mye mer kristne"

og

skyld er definert som synd i ordboken din under punkt 2

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Dessuten er det en debatt uten hensikt. IHS har sålagnt kun kastet ut påstander uten å kunne bevise dem. Dette er ren provokasjon uten noen intensjon i å ha en debatt.

At ikke-kristne ikke vil vedkjenne seg sin skyld (synd) blir en annen sak.

Hva sier du? Jeg vedkjenner min skyld! Jeg tar fullt ansvar for alle mine handlinger. KILDER på at jeg ikke gjør det? Jeg kommer aldri til å vedkjenne synd, fordi det ikke eksisterer. Kommer du til å vedkjenne at du er en niding?

DEBATTEN ER HÅPLØS SÅ LENGE MAN BARE KASTER UT ARGUMENTER UTEN BEVIS!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg gjentar:

Menneskerettighetene:

Artikkel 1.

Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets ånd.

Artikkel 2.

Enhver har krav på alle de rettigheter og friheter som er nevnt i denne erklæring, uten forskjell av noen art, f. eks. på grunn av rase, farge, kjønn, språk, religion, politisk eller annen oppfatning, nasjonal eller sosial opprinnelse eiendom, fødsel eller annet forhold.

Det skal heller ikke gjøres noen forskjell på grunn av den politiske, rettslige eller internasjonale stilling som innehas av det land eller det område en person hører til, enten landet er uavhengig, står under tilsyn, er ikke-selvstyrende, eller på annen måte har begrenset suverenitet.

Artikkel 18.

Enhver har rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å skifte religion eller tro, og frihet til enten alene eller sammen med andre, og offentlig eller privat, å gi uttrykk for sin religion eller tro gjennom undervisning, utøvelse, tilbedelse og ritualer.

Lenke til kommentar

Hva som er synd er jo definert ut fra hver enkelt religion! Hva DIN religion definerer som DINE synder er DITT problem. Ikke alle andres! Så den holder ikke vann. Men jeg regner med at du fortsatt ikke ta inn over deg andres syn enn ditt eget?

Jeg er enig i at det du oppfatter som ditt religiøse levesett definerer synder som du må unngå, og derfor har du all frivillig mulighet til å leve etter dette. Men problemet med denne diskusjonen er jo din sneversynthet som tilsier at det ikke finnes noen andre alternativer.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hvilke ord? Og hvem er "folk"? Du klippet bare ut deler av det jeg fant i ordboka. Hva vil du med det? La meg rette på det du gjorde, du fjernet noe som ikke skal fjernes.

skyld

II skyld a1 el. skyldt s d

skyldt a2 el. a3 el. II skyld a1 (norr skyldr, eg 'som en skylder å forsørge') beslektet de var nær skyldt el. skyld(e)

Hva som er synd er jo definert ut fra hver enkelt religion! Hva DIN religion definerer som DINE synder er DITT problem. Ikke alle andres! Så den holder ikke vann. Men jeg regner med at du fortsatt ikke ta inn over deg andres syn enn ditt eget?

Nei det er ikke det! Synd finnes ikke i min religion!

"de er mye mer kristne" betyr ikke "det er mye mer kristne"

og

skyld er definert som synd i ordboken din under punkt 2

Skyld er definert som synd gjennom en religiøs konekst. Din religiøse kontekst er ikke gjeldende for meg eller noen andre som ikke deler din religion. Det går jo veldig klart frem av punkt 2 siden den referer til bibelen! Hvordan kunne du unngå å forstå det?

Er du en niding fordi min religion sier det?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Nei det er ikke det! Synd finnes ikke i min religion!

Nei nettopp... det er ikke definert noen synd. Problemet oppstår kun hos de som velger å leve etter en religion som definerer synd. Og det er helt frivillig å leve etter slike levesett.

Men det blir jo et problem for de som ikke godtar andre meninger enn ens egne. Hvis man ikke erkjenner andre religioner enn sin egen, så blir det ikke frivillig lenger.

Men hva skjer da? Hvis andre religioner ikke blir erkjent som religioner? Mister man plutselig ikke all definisjon for levesett, religiøse eller ikke, siden man ikke "kan" skille mellom noe? Og hvis definisjonen er borte, så vil jo heller ikke kristendommen være en religion. Fritt vilt!

At IHS mener han har en fordel fordi han tror på den kristne gud er jo helt iorden. Det gir han derimot ikke rett til å diskreminere andre.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Mange gode tanker her.

Det blir litt som å si "min gud sier det at synd eksisterer", mens jeg prøver å kontre med å si "mine guder sier at din gud ikke eksisterer".

Mest av alt bare for å vise hvor fjollete "debatten" blir når man tar et bastant utgangspunkt i sin egen religion og forkaster all annen gudetro eller religiøsitet eller et livssyn uten religion.

På den måten hopper IHS fort over det faktum at svært få deler hans syn, og tvinger alle til å diskutere som om de hadde hans syn. I tillegg til det er jo meningene IHS ytrer helt uten rot i virkeligheten og svært arrogante, sårende, generaliserende og direkte frekke mot andre menneskers livssyn og holdninger.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Jesus Kristus overdrev ofte i sine taler, for å få frem enkelte poeng. Ellers var Han den mest kjærlighetsfulle personen som noen sinne har vært på jorden. Verden utenfor de kristne er et grusomt sted, så hva mener du ?

Nå overdriver jesusen din... he he. Må småsmile litt av slik naivitet og evne til å se det du vil se IHS... :)

Hva slags poeng er det han ville frem til med de sitatene da? At kvinner generelt er skapninger som menn skal passe seg for, for du kan få lyst på et nummer med en av den arten? :) Du er en merkelig og fryktelig ignorant skrue, den skal du ha IHS :) Du ser virkelig kun det du vil se du... :)

Verden utenfor de kristne er grusom? Må igjen trekke på smilebåndet, for jeg lurer på hvor lenge du faktisk har trent for å faktisk tro på det? Har faktisk aldri gjort noen noe vondt i hele mitt liv jeg ENDA jeg ikke er supermennesket kristen... Merkelig ikke sant? Jeg er også så snill at jeg skjelden sier at jeg er et bedre menneske enn andre, men jeg skal gjøre et unntak i dag, for din skyld. Jeg er et bedre menneske enn deg på mange måter, for jeg klarer å tenke selv og er snill, god, grei, ærlig, oppriktig og hjelpsom fordi jeg vil være snill, god, grei, ærlig, oppriktig og hjelpsom. Jeg tror heller ikke at jeg er mer verdt enn andre mennesker, så derfor er jeg et bedre menneske enn deg. :)

(Regner ikke meg at du har fantasi nok til å skjønne noe av dette da, men pytt :) )

Har du gjort som jeg spurte deg om foresten? Har du revet ut GT i bibelen din? Ble det en bedre bok følte du når du gjorde det fysisk og ikke bare mentalt? Eller tørr du ikke å gjøre det? Husk du fornekter da faren til helten din vet du :)

Når sa Jesus Kristus noe sånt om kvinner ? Her bare lyver du RWS.

GT folket kjente ikke Jesu Kristi Far (Gud)

Men hva har du gjort med GT IHS? Har du revet det ut enda? Du er akkurat som en orm, du snor deg unna alle spørsmål som du må svare på mens du stiller nye, så hvordan du kan si at du, som kristen, er bedre enn oss andre er meg et mysterium... Ser ut som du bare bruker jesusen din som et skjold for deg slik at du kan sole deg i den glansen du mener jesusen din har, men egentlig er du ikke noe annet enn en unkrygg som må bruke andre for å fremheve deg selv... :no:

Er du slik IHS? Er det slik at du dytter jesusen din foran deg og dekker deg bak alt han liksom gjorde og du i virkeligheten bare er en ynkelig figur uten tæl? Du ser sånn ut, virkelig... :no:

Lenke til kommentar
Nei, det beviser at jo mer vi skiller religion og politikk/stat, jo bedre samfunn får vi for alle. Den gangen kristendommen regjerte 100% var det ikke mulig å leve her for andre.

Åja...

Så du vil ha det som det er i Nord-Korea?

Der er det størst skille mellom stat og religion.

Minst skille er det i Norge.

Vil minne om at kommunismen, det mest kristendomshatende regimet, drepte 100 millioner i forrige århundre.

Tror du virkelig at gudløshet fører til diktatur og nedslakting av befolkningen?

Er din moral overlegen min bare fordi jeg ikke tror på noen gud?

Lenke til kommentar

Hehe... jeg innser en ting.

Jeg trodde det ville være morsomt å diskutere med noen som hadde svaret på alt her i verden!

Men så feil kan man ta! Det tar jo spenningen utav alt når forklaringen alltid er "gud".

Nei... det er mye mer spennende å ikke vite alt.

Vitenskap erstatter private fordommer med offentligjorte verifiserbare bevis
Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...