Gå til innhold

Hvem gagner Ateistenes og Humanistenes gale menneskesyn ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lyver? Påstod jeg noen gang at Einstein var kristen?

Sier du til meg at Darwin ikke var kristen?

Jeg visste det kom!

Du er ekspert på vage uttalelser som du kan tilbakevise senere.

Hvordan ellers skal man tolke utsagnet ditt? Dette hender gang på gang. Du må begynne å uttale deg T-Y-D-E-L-I-G!

Darwin startet livet som kristen, og avsluttet som agnostiker.

Jeg startet også som kristen, men håper for all del at ingen husker meg som kristen etter min død.

Lenke til kommentar

Kan vel diskuteres om Darwin ikke var en ateist da. Offentlig sa han at han var agnostisk, men Darwin sa ganske mye lunkent for å roe ned hysteriske masser. Han var en person med mye nerveproblemer og var ekstremt folkesky, og det var jo hans 'bulldog' Wallace som gjorde mesteparten av sinte offentlige debatter. Hadde han offentlig sagt han var ateist ville nok evolusjonsteorien bli mye verre å få på banen. Han hadde jo også en veldig religiøs kone, Emma, som var redd for hans sjel.

I personlige brev og lignende som ganske nylig har blitt donert til det offentlige viser at Darwin mye mer at han ikke trodde noe som helst på en Gud. Han sluttet å gå i kirken og sa mye negativt om Kristendommen privat.

S,

Lenke til kommentar

IHS: Direkte og enkelt spørsmål....

Mener du, at du som kristen er mer verdt som person, og som bidragsyter i vårt samfunn og ovenfor medmennesker, enn en ikke-troende (eller noen med en annen trosrettning)?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
'''

Du vet meget godt at GT folket ikke kjente Gud og at det bilde de gav oss av Gud ikke stemmer.

Jesus Kristus ga oss det riktige bilde, og ferdig med det. Gud er kjærlighet, like it or not.

Jaha, så ditt råd er å rive svineriet GT ut av den hellige boken og glemme hele greia? En god løsning syntes jeg... Nå snakker vi her dere... :) Har du gjort det enda IHS? Har du rivd ut GT i bibelen din?

Jesus er egentlig ikke guds sønn, men selve guden i din religion altså... ??

GT som kontrast til NT må forbli i Bibelen. Jesus Kristus er både Far og Sønn, noe alle fedre er.

Jesus Kristus ga oss det riktige bilde, og ferdig med det. Gud er kjærlighet, like it or not.

hvorfor blander du abrahamittisk mytologi og romersk mytologi?

Amor er hverken nevnt i GT eller NT...

Amor, Cupido, kärleksguden i den romerska mytologin

<a href="http://sv.wikipedia.org/wiki/Amor" target="_blank" rel="nofollow">http://sv.wikipedia.org/wiki/Amor</a>

du snakker bare vås!

NT > Gud er kjærlighet, og den som blir i kjærligheten, blir i Gud og Gud i ham.

Jesus Kristus ga oss det riktige bilde, og ferdig med det.

Den samme jesus som var for slaveri? Er det riktig bilde av ditt menneskesyn, sier du? Jaja, deg om det. Jeg, som er ateist og humanist, er mot slaveri. Men siden du bare følger Jesus Kristus. og er ferdig da, så er du jo for slaveri. Vi får være enige om å være uenige.

Jesus Kristus er ikke for slaveri.

En rekke historiske kilder bekrefter en rekke ting i NT. NT er et historisk dokument.

Herodes

Herod (Hebrew: הוֹרְדוֹס‎ Horodos, Greek: Ἡρῴδης Hērōdēs), also known as Herod I or Herod the Great (73 BCE – 4 BCE in Jericho), was a Roman client king of "Judaea"[1].

Han døde altså 4 år før Jesus ble født.

Herod the Great appears in ancient Christian scriptures, in the Gospel according to Matthew (Ch. 2), which describes an event known as the Massacre of the Innocents. No historical extra-biblical source exists supporting this claim of such a decree by Herod, or any ruler of the time.

Og igjen ser vi "kreativ" skriving i bibelen...

Så du tror Pilatus, Herodes og Kajfas er historiske personer, men at Jesus Kristus ikke er det. Hvor logisk er det ?

Endret av fredrik
Lenke til kommentar
Haha, denne tråden er rett og slett blitt komisk. Dei kristne som skal forsvara seg kommer jo bare med dei samme utalelsane, om at "gud er kjærleik" og at "alt som står i bibelen er sant, det er dokumentert historie". Unødvendig tråd. Og IHS oppmuntrer ikkje akkurat til diskusjon.

Så du er da mot denne diskusjonen.

En rekke historiske kilder bekrefter en rekke ting i NT. NT er et historisk dokument.

Det stemmer ikke. NT har elementer i seg fra historiske hendelser, men er også full av oppdiktede historier.

Harry Potter-bøkene inneholder elementer fra virkeligheten, men det betyr ikke at bøkene i seg selv beskriver virkeligheten korrekt.

Hva mener du er oppdiktet i NT ?

Lenke til kommentar
Hvorfor slipper IHS unna med dømming av ikke-kristne når andre her blir moderet kraftig for å kritisere religiøse/religioner?

Så ikke-kriste har altså mindre kjærlighet i seg enn kristne? Jeg tror du blander med naivitet kjære venn ;)

Jeg kjenner flere aktive kristne, og de skal ha at de viser mye kjærlighet og omsorg for folk. Men samtidig er de noe av de mest naive menneskene jeg kjenner.

Samtidig så er de også noen av de mest fordømmende personene jeg kjenner. Straks noen flagger seg som homofil eller assosierer seg med noe som ikke passer med deres trosrettning, så er det plutselig ikke mye kjærlighet å finne der i gården nei!

Da vil jeg dra det så langt og påstå at jeg i mange sammenhenger i såfall har MER kjærlighet i meg som ikke-troende da jeg ikke dømmer andre om de er f.eks. homofile eller ikke!

Moderator: dette er et direkte motargument til et utsagn. IKKE personhets!

Kjærlighten er ikke ubetinget, JKJK

Er man mot kjærlighten (Gud) så må man tåle å høre at man har lite kjærlighet.

Lenke til kommentar
kjærlighet -en, -er

1 følelse av hengivenhet, sjelelig varme: kjærlighet til Gud, nesten, fedrelandet / fatte, få, føle kjærlighet til kunst, natur osv.; (ofte om edlere, varigere følelse t. forskj. fra elskov, erotikk) kjærlighet ved første blikk / den store, den første kjærlighet; (ordtak) gammel kjærlighet ruster ikke / ulykkelig (ɔ: ikke gjengjeldt) kjærlighet / i krig og kjærlighet se krig / fri kjærlighet seksuelt samliv utenom ekteskap; – (om kjærlighetens gjenstand) bøker er hans store kjærlighet / han ble hennes store kjærlighet

2 sukkertøy: kjærlighet på pinne

Etym.: se -het

Synonymer: 1. amor, dragning, hang, hjertevarme, klokkerkjærlighet, lidenskap, pasjon, svakhet, svermeri, ømhet

Er ikke din definisjon på kjærlighet litt snever?

Mangler fortsatt svar på det siste spørsmålet ovenfor her...

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Det stemmer ikke. NT har elementer i seg fra historiske hendelser, men er også full av oppdiktede historier.

Harry Potter-bøkene inneholder elementer fra virkeligheten, men det betyr ikke at bøkene i seg selv beskriver virkeligheten korrekt.

Hva mener du er oppdiktet i NT ?

IHS, før du svarer på spørsmålet til JKJK så vil jeg spørre, hvem skrev bibelen? og nei jeg tviler sterkt på at det var gud.

Det ble jo faktisk stemt over hvilke deler av bibelen som skulle beholdes og hva som skulle bort. Hvordan kan mennesker bestemme noe sånn.

Desutten kan ikke du bestemme om vi har kjærlighet til noe eller ikke, fordi det vet du ikke noe om.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar
Hvorfor slipper IHS unna med dømming av ikke-kristne når andre her blir moderet kraftig for å kritisere religiøse/religioner?

Så ikke-kriste har altså mindre kjærlighet i seg enn kristne? Jeg tror du blander med naivitet kjære venn ;)

Jeg kjenner flere aktive kristne, og de skal ha at de viser mye kjærlighet og omsorg for folk. Men samtidig er de noe av de mest naive menneskene jeg kjenner.

Samtidig så er de også noen av de mest fordømmende personene jeg kjenner. Straks noen flagger seg som homofil eller assosierer seg med noe som ikke passer med deres trosrettning, så er det plutselig ikke mye kjærlighet å finne der i gården nei!

Da vil jeg dra det så langt og påstå at jeg i mange sammenhenger i såfall har MER kjærlighet i meg som ikke-troende da jeg ikke dømmer andre om de er f.eks. homofile eller ikke!

Moderator: dette er et direkte motargument til et utsagn. IKKE personhets!

Kjærlighten er ikke ubetinget, JKJK

Er det kjærlighet mot sine medmennesker du snakker om her? Beklager, men det der er så snevert og dømmende at det er til å spy av. Jeg mener synet ditt bare gagner deg selv og er direkte usunt for samfunnet. Du mener du har en massiv mengde med kjærlighet(hvordan måler du det?) men fordømmer homofile og ikke-kristne, det er ikke kjærlighet.

Lenke til kommentar

Jeg gjentar:

Mener du, at du som kristen er mer verdt som person, og som bidragsyter i vårt samfunn og ovenfor medmennesker, enn en ikke-troende (eller noen med en annen trosrettning)?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Frusci: moderatorene blander seg i aller høyeste grad. Vi andre får smekk på fingrene mens IHS ikke får så mye som et blikk engang.

I tillegg så blir det påpekt at "debatten" skal holde et saklig nivå ovenfor oss skeptikere, mens det er INGEN reaksjon på de usaklige svarene og uttalelsene som IHS har.

Og nei, jeg nevner ikke dette via PM, for jeg mener det er av allmen interesse. Svaret er generelt "rapporter det som er usaklig" ... hva med å ta et blikk på ALLE uttalelsene, og ikke bare de fra religionskeptikernes side?

Bare vent ... dette blir nok flagget som personhets det også.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

My view:

Det er klart NT er et historisk dokument, man kan finne ting i NT som hendte i virkeligheten, og det finnes andre tekster om NT som beviser at det ble skrevet i den tiden. (LENGE etter Jesus ble født.)

Jesus fra Nasareth, som ALDRI KALTE SEG KRISTUS er også en historisk person, man finner referanser om ham i andre tekster, og det er ingen tvil om at han levde.

Men det beviser ingenting, for poenget ditt er at NT er sant. Og selv om boka er _ekte_ betyr ikke at innholdet er _sant_! Det at vi vet at Jesus eksisterte betyr ikke at vi vet at Jesus var guds sønn. Vi vet at bergprekenen fant sted (selv om teksten antageligvis er klippet fra flere forskjellige kilder), men vi vet ikke at gud vil at vi skal elske vår neste.

Ser du poenget mitt? Jesus kan ha vært en lystløgner, eller langt mer naturlig, en jøde som hadde gode ideer og ville spre disse ideene om nestekjærlighet til en jødisk folkegruppe som mer enn noe annet var interessert i hvorvidt man kunne ha melk og kjøtt i samme gryte osv. Han ville vekk fra de jødiske ritualene, og ville ha fokus på "do good".

Jeg er forresten ateist, men stor fan av Jesus. Han var en STOR person i historien, og hans lære hjelper folk hver dag. Men guds sønn? Nope.

Lenke til kommentar

Er man mot kjærlighetsgudinnen Frøya så eier man ikke kjærlighet i livet. Uten Frøya - uten kjærlighet. Så enkelt er det. Det finnes ingen andre kjærlighetsguder.

Før du motbeviser meg på dette kommer jeg til å gjenta det så lenge du fortsetter debatten.

Lenke til kommentar

Dette ser ut til å være veldig vanskelig å svare på du....

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Det er nok desverre alt for lett. Han som kristen har en verdi, det har ikke du. Derfor er det ingenting som stopper bøddelens øks idet den faller mot halsen din. Den kjærligheten IHS snakker om er det heldigvis svært få mennesker som har.

Lenke til kommentar

Takk for meg.. og lykke til videre. Dette fører ingen vei og vi kan diskutere dette i det uendelige. Men man kan ikke forandre andre menneskers overbevisninger/tro uansett hvor mange ganger man motbeviser deres argumenter. Så får vi se hvem som hadde rett den dagen vi skal i graven, umulig å vite for sikkert før den dagen kommer. No hard feelings...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...