stooy Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg er ferdig med 3-årig bachelor i data nå til høsten, og skal starte rett på 2-årig master data på NTNU. Er det noen som har tips til hvilken spesialisering og fag jeg burde velge her dersom jeg ikke er så veldig interessert i å drive med programmering etter endt utdanning? Jeg kunne tenke meg en jobb innen drift eller konsulenttjenester når jeg er ferdig. Er det en av disse jobbtypene som er bedre betalt enn den andre? Og er det forskjell på offentlig og privat sektor med tanke på lønn? Håper på raske og gode svar! Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Jeg er ikke kjent med konsulentbransjen da men. Det er mange muligheter for å jobbe med prosjektbiten i IT-prosjekter om man ikke ønsker å jobbe direkte med programmering hele tiden. Men det forutsetter helst prosjekterfaring først da, og da starter man gjerne som programmerer. Og så skal man ikke være redd for å søke litt kortere engasjementer som nyutdannet. Lønnen er nok bedre i det private, men dersom du jobber i staten så kan du avspasere når du jobber over tiden osv. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 I konsulentbransjen er de mer opptatt og gode personlige egenskaper og gode karakterer. Der jeg jobber så jobber vi med forskjellige typer teknologiprosjekter, men ikke programmering. Vi har folk med master i: systemutvikling, bioinformatikk, industriell økonomi, finans+++ Kort sagt, fra alt mulig. Man ansetter også konsulenter rett fra skolen, så trenger ikke erfaring fra før. Men bra med alt du kan skaffe deg av erfaring ila. studietiden, gjennom sommerjobber og frivillig arbeid. Mye prosjekterfaring å få med seg her. Kort sagt: Velg den linjen som du tror at du synes er mest spennende og gjør det bra. Så kan du jobbe som det meste etterpå. Eneste du kan passe på er å ikke velge noe som er altfor smalt. Et tips kan være linjen for informasjonssystemer, veldig generelt og anvendelig. Lenke til kommentar
stooy Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Takk for raske og gode svar så langt! Er det noen som vet om noen kurs eller opplæringsportaler på nett jeg kan ta for områder rundt serverdrifting, nettverksdrift, MS Server 2003 og MS Server 2008. Føler jeg trenger litt mer opplæring innenfor disse områdene. Lenke til kommentar
ITOslo Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Hvis du er interessert i drifting så anbefaler jeg deg å ta kontakt med ITEA drift når du kommet på NTNU. Her jobber mange studenter deltid under studiene, og lærer masse om drift. Lenke til kommentar
stooy Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 Hvis du er interessert i drifting så anbefaler jeg deg å ta kontakt med ITEA drift når du kommet på NTNU. Her jobber mange studenter deltid under studiene, og lærer masse om drift. Interessant. Har de noen nettsider eller? Lenke til kommentar
wolfbee Skrevet 2. mai 2009 Del Skrevet 2. mai 2009 Hvis du er interessert i drifting så anbefaler jeg deg å ta kontakt med ITEA drift når du kommet på NTNU. Her jobber mange studenter deltid under studiene, og lærer masse om drift. Interessant. Har de noen nettsider eller? http://drift.idi.ntnu.no/guru Ellers så anbefalar eg faget Programvarekvalitet og prosessforbedring som går høstsemesteret. God og interessant forelesar, og anvendeleg teori med gode eksempler frå industrien. Høyres ut som faget for deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå