dan83 Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 hei jeg har merket at printeren min gir annderledes grønn farge en det orginale bilde, spesielt når bilde har mer lyse grønne farge!? Hva kan være årsaken til dette? Er grønn farger mer vanskelig for en printer å få korrekt!? Jeg har hp photosmart 2575, så er ikke akkurat den nyeste printern, men syntes den gir bra resultat ellers!? Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Kort (litt kort i alle fall) sagt så er trykk og skjermvisning basert på to ganske forskjellige teknologier som ikke klarer å prestere likt. D.v.s. at fargerommet / spekteret av farger som kan gjengis ved trykk/utskrift med fargene Cyan Magenta Yellow Key/BlacK (reflektert lys/farge) ikke klarer å svelge over alt som skjermen din klarer å vise ved å blande farget lys. Det medfører i store trekk at mye grønn og blåtoner, spesielt i de lysere områden, ikke kan gjengis, og vil bli skitne/grautete — som du allerede har sett ... Lenke til kommentar
dan83 Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 så det vill også forklare hvorfor lyse grønne farger blir mye mer mørke grønne etter en print??? Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Yepp. Jeg var nylig på et "seminar" på et trykkeri hvor de viste den nye digitaltrykkmaskinen sin, og der var det en kar som pratet litt om relevante ting innen emnet — som utstyrsprofiler, fargerom, kalibrering/justering og konvertering fra RGB til CMYK. Det var viktig med kontroll — kalibrert skjerm og profiler som hang i hop med produksjonsutstyret, var budskapet — helst etter ISO-standarden. Det kjøper jeg, men likevel frontet han en RGB-arbeidsflyt som overlater "smykking/CMYK'ing" (konvertering til aktiv/valgt CMYK-profil), til siste ledd/prosess. Da ber man om slike overaskelser ... For mitt vedkommende, som ofte arbeider med produktbilder som skal gjenskapes som de fremstår i virkeligheten (mange av disse er blå), er dette en helt uakseptabel fremgangsmåte/arbeidsflyt — og resultat! Jeg må "manuelt" konvertere til CMYK, og så (prøve å) justere for å hente tilbake litt (så mye som mulig) av det som ikke direkte lar seg reprodusere på f.eks. offset-trykk. Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Nå er ikke jeg like proff som Autodidact, men synes jeg har fått bra flyt på å få fargene til å stemme mellom skjerm og printer. Det er teknologiske grunner, som Autodidact sier, som gjør at det aldri kan bli 100%. Det jeg har gjort er å kjøpe en XRite Color Munki og kalibrert skjermen med den. Så har jeg passet på å gjøre et av to ting: Enten bruke kalibratoren (XRite Color Munki) og kalibrere printer og papir med den. Dette fungerer fint for Epson papir. Eller bruke icc-profilene som papirprodusentene har. Ihvertfall for Hanhemüle papir og min Epson 2880 skriver har det siste fungert svært bra. Jeg hadde lignende problem som deg før jeg gjorde dette og synes absolutt jeg har fått klar forbedring. Nå tar ikke jeg produktfoto som må stemme med den faktiske fargen, så jeg slipper billig unna der, men jeg får ihvertfall fargene jeg ser på skjermen til å stemme med det som kommer på printeren. Jeg antar at det er det du er ute etter? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå