Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Telenors SHDSL satsing........

Anbefalte innlegg

Shdsl satsingen til Telenor skulle være oppe å svive den 1 april 2003, men så måtte dem utsette dette. Noen som vet når lenge dette blir utsatt?

:o

Prisen skal jo være mye lavere en Catch og Ngt, så derfor vurderer jeg å vente før jeg bestiller linje da d er viktig for meg å ha bra upload! :wink:

Vil dette tilbudet gjelde for privatkunder også` :woot: , eller er det kun for bedrifter dem satser mot... ? :grumpy:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Shdsl satsingen til Telenor skulle være oppe å svive den 1 april 2003, men så måtte dem utsette dette. Noen som vet når lenge dette blir utsatt?

:o

Prisen skal jo være mye lavere en Catch og Ngt, så derfor vurderer jeg å vente før jeg bestiller linje da d er viktig for meg å ha bra upload! :wink:

Vil dette tilbudet gjelde for privatkunder også` :woot: , eller er det kun for bedrifter dem satser mot... ? :grumpy:

Det blir lansert i mai, Bluecom har lagt ut priser på det for privatmarkedet.

Lenke til kommentar
Prisen skal jo være mye lavere en Catch og Ngt, så derfor vurderer jeg å vente før jeg bestiller linje da d er viktig for meg å ha bra upload!  :wink:

Etter Bluecom's priser ser det ut som at prisene ikke blir noe lavere i det hele tatt :cry:

max 1 gb ned i mnd? :p

Telenor skal ikke levere SHDSL selv, men selger linjene videre til andre. Dermed blir det nok ingen grense.

Lenke til kommentar

Jeg har bestilt 2 mbit SHDSL fra BlueCom og siste melding antyder 16. juni 2003. Vi får vente og se.

Bemerkelseverdig er det dog at det først stod:

2320 kbit / 2320 kbit

og nå står det

2048 kbit / 2048 kbit (altså 2 mbit)

Reelle tall blir vel 1700-1800 kbit, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Jeg har bestilt 2 mbit SHDSL fra BlueCom og siste melding antyder 16. juni 2003. Vi får vente og se.

Bemerkelseverdig er det dog at det først stod:

2320 kbit / 2320 kbit  

og nå står det

2048 kbit / 2048 kbit (altså 2 mbit)

Reelle tall blir vel 1700-1800 kbit, tenker jeg.

Bare så synd at installasjoen koster 6000.- :evil:

Lenke til kommentar
Hva er det som er så veldig mye dyrere ved installasjon av slike linjer, i motsetning til en standard ADSL linje?

For det første: dette er ikke en standard ADSL som du sier. Der A står for asymmetrisk, altså ikke lik hastighet inn og ut.

Dette er en symmetrisk DSL-tjeneste der en har lik hastignet inn og ut og alle symmetriske DSL-tjenester bruker en egen telefonlinje, altså må det legges inn en ny kabel fra sentralen til huset, eller om det allerede går et ledig kobberpar mellom huset og sentralen må disse koples til i sentralen. osv.

Egentlig er jo ikke den jobben med å legge ned nye kabler verd 5000 kr da, så det er en helt latterlig pris. Likevel, det er derfor det er dyrere å få SDSL, SHDSL, og VDSL, siden de trenger egen telefonlinje/ eget kobberpar fra sentralen.

Lenke til kommentar
Hva er det som er så veldig mye dyrere ved installasjon av slike linjer, i motsetning til en standard ADSL linje?

De må gå på et eget par og kan ikke dele linje med telefon.

Muligens er modemene dyrere enn ADSL men det forklarer ikke prisforskjellen.

Mest sannsynlig er det fordi SHDSL-kundene er villige til og betale prisen den prisen det forlanges.

Lenke til kommentar

De må gå på et eget par og kan ikke dele linje med telefon.

Muligens er modemene dyrere enn ADSL men det forklarer ikke prisforskjellen.

Mest sannsynlig er det fordi SHDSL-kundene er villige til og betale prisen den prisen det forlanges.

for å si det sånn, noe kan ligge i at de legger opp tp kabel fra router på feks loft til pcen.

MEN syns dette nesten er på grensen til landeveis røveri, skulle kosta max 1/3.

Lenke til kommentar

Hvis du ser på et DSL modem står det gjerne xDSL, som betyr at det kan brukes på alle DSL-linjer, inkl ADSL SDSL VDSL osv

Nei, ikke uten videre.

At det står xDSL er ikke det samme som at de støtter alt som kan falle inn under xDSL-begrepet.

Lenke til kommentar

Litt "Off Topic", men siden vi er innpå det med priser o.l så tenkte jeg skulle informere dere om noe :D

Veilederen min (jeg er lærling som telemontør i Bravida) sa at Telenor hadde anslått at verdien på et kobber par i Oslo by og i andre større byer er 8000 kr :o

Hvis du bor i en storby så vet du ihvertfall at linjen til huset ditt er verdt

mye penger !

Hilsen Zuul

Lenke til kommentar

Hvis du ser på et DSL modem står det gjerne xDSL, som betyr at det kan brukes på alle DSL-linjer, inkl ADSL SDSL VDSL osv

Nei, ikke uten videre. At det står xDSL er ikke det samme som at de støtter alt som kan falle inn under xDSL-begrepet.

BlueCom selger en grei sak for en tusing, og tar så 50 kr ekstra per måned for vedlikehold / konfigurasjon (unødvendig, kanskje?)

Uansett, den virker veldig grei:

Bluecom BC2200e er en bredbåndsruter med innebygget 4ports 10/100Mbit Ethernet switch og brannmur. Med ruteren får du delt Internett tilgangen til hele ditt lokale nettverk. Enkel konfigurasjon gjør at du lett kan koble deg til Internett via ADSL, SDSL, eller kabelmodem. En innbygget 4port switch sørger for at du kan koble til 4 maskiner, eller flere om du bruker eksterne switcher i tillegg.

Spec:

4port 10/100 BaseTX Ethernet switch

10BaseT WAN port for tilkobling mot ADSL, SDSL eller kabelmodem

Tror jeg tar et slikt et, greit med "alt i ett"-pakker, og den ser da vitterlig ut til å støtte SDSL. Eneste problemet blir at jeg må bygge ut videre med tiden når jeg får behov for flere enn 4 PCer i LANet mitt.

Den tid den glede :)

Lenke til kommentar

Tror jeg tar et slikt et, greit med "alt i ett"-pakker, og den ser da vitterlig ut til å støtte SDSL. Eneste problemet blir at jeg må bygge ut videre med tiden når jeg får behov for flere enn 4 PCer i LANet mitt.

Den tid den glede  :)

Neppe, dette er en Draytek Vigor 2200E og det er bare en ordinær bredbåndsrouter som er noe mer avansert enn disse 5-600Kr billigrouterne.

Og WAN-porten skal kobles til et modem.

Men Draytek har slike bokser som du ønsker deg, du kan kikke på www.draytek.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...