Gå til innhold

Overklokking av AMD Phenom II X3 720

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat kjøpt meg ny Gaming PC(handlevogn) som jeg skal bygge til helgen og senere overklokke. Jeg lager derfor denne tråden i forbindelse med overklokkingen jeg skal gjøre senere.

Jeg har ikke tidligere noen erfaring med overklokking, men tenkte jeg skulle prøve meg nå, en gang må jo være den første :) Jeg har lest en del rundt, blant annet i denne guiden fra tomshardware.

Angående delene mine så har jeg kjøpt en toxic versjon av skjermkortet som så vidt jeg vet er overklokket fra fabrikken. Jeg har også kjøpt Black Edition cpu. Med dette tenkte jeg at jeg som nybegynner kun trenger å overklokke ved hjelp av cpu multiplieren og dermed ikke overklokke noen andre deler enn cpuen.

Jeg har som sagt ikke noe tidligere erfaring, men utifra det jeg har lest så hadde jeg tenkt til å overklokke med AMD Overdrive og teste til jeg får et stabilt system, deretter legger jeg inn de samme innstillingene i BIOS.

Når dette er sagt har jeg noen spørsmål:

- Er det en god idé å overklokke kun CPUen med cpu multiplier?

- Er det en god idé å overklokke i AMD overdrive først slik jeg hadde tenkt?

- Hvilke innstillinger skal jeg endre i BIOS før jeg overklokker i AMD overdrive og hvilke innstillinger skal jeg endre tilbake etter jeg har overklokket ferdig?

- Hvor mye kan jeg overklokke? Temperatur, volt etc.?

- Hvilke tester bør jeg kjøre? (Tar gjerne imot tips til tester jeg bør kjøre under selve byggingen av pcen også)

- Når har jeg et stabilt system og bør jeg gå ned på noen innstillinger etter dette?

- Alt mulig av tips og råd som jeg kan ta med meg på veien.

Jeg tar forbehold om at mye at det jeg har skrevet kanskje ikke gir noe mening og er helt på jordet fordi jeg har misforstått :D:p

Håper noen har tid til å hjelpe en kommende overklokker!

MVH

Mykos

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da får vi nesten lik PC i løpet av helgen. Jeg fikk også en X3 720 som jeg planlegger å bygge da. Den blir seende slik ut :

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=93049

Forskjellen er at jeg valgte AM3 (790X og DDR3 ram). Vi kan jo se om det gjør noen forskjell :)

Jeg er heller ingen klokker, men planlegger å gjøre som følger:

- Multi opp så langt det går vha bios

- Deretter tune med AMD od.

Mener å huske at AMD OverDrive gjør endel endringer som man ikke har tilgang på i bios, og som kan stabilisere systemet litt høyere enn man klarer i bios. På den andre siden har man minneinstillinger i bios som man ikke når vha AMD od. Tror en kombinasjon funker bra jeg.

Lenke til kommentar

Takk for svar :)

Blir interessant å se om vi får veldig forskjellige resultater etter overklokking :D

Er det ikke litt upraktisk å ha AMD OD kjørende istedenfor å ha alt i BIOS. Har aldri gjort dette før så jeg bare spør.

Lenke til kommentar

Skal bli spennede og følge dere på dette guttter.

Jeg setter sammen en lignende maskin, samme mobo men PhenomII X4 940BE som cpu, og 2x 3870 i CF som GPU ... alt vannkjølt. Maskinen er kanskje oppe å gå i neste uke ..

Tenker også å leke med OC softwaren til AMD, før jeg klokker i bios. Ser har fått mye skryt hos TOM's.

Har erfaring med klokking, og satser på 4GHz eller litt mer ..

drbo :cool:

Lenke til kommentar

Utifra disse resultatene tenkte jeg å bevege meg opp på en multiplier på 18 og 1.55 volt, men jeg må selvfølgelig prøve meg frem og teste.

Kan noen gi meg noen tips og svar på spørsmålene mine i første post?

Lenke til kommentar

Om man setter et uendelig antall apekatter foran et uendelig antall tastaturer vil man til slutt ende opp med et verk av Shakespare. Alt det andre tror jeg Gigabyte selger som software :)

Bruker 32 bit XP SP3 her, og sliter med stabiliteten. Spesielt Amd OD har en tendens til å krasje. Tror det er litt premature drivere til AM3 hovedkort, siden det er bare noen uker gammelt...

Testet dog en økning med +500MHz på CPU (16,5 multi), og ser ingen endring i temp. Dette selv om kjøleren er plassert feil vei og med standard goop.

- Du kan bruke multi for å finne grensen til CPU. Øk multi, kjør OCCT el. øk mer til det stopper. Øk volt og fortsett. Om du har kvalitetsminne kan du tjene mer på å øke ht/fsb, men først må en jo finne grensen til CPU før man begynner å finne grensene til chipsett og ram.

- God ide å klokke i OD først. Det kjedeligste med klokking er absolutt inn og ut av bios mens men tester nye settings.

- Jeg lar bios stå på optimized default mens jeg klokker i OD. Overfører kanskje OD-innstillingene til bios etterpå om ikke OD begynner å oppføre seg. I gamle dager slo man av Cool&Quiet, men vet ikke om man gjør det langer.

- Volt kommer an på kjøling, men har sett 1.55v brukt med gode luftkjølere. Tror ikke jeg gidder så høyt, men har ikke noe problem med mellom +/-60 grader under load om den er stabil.

- 3Dmark og Crysis er følsom for OC. Ellers er det vel prime, orthos og OD.

- Om kjøleren din blåser oppover slik som min får ikke chipsett så mye kjøling, så jeg ville droppet litt tilbake på ht/fsb slik at ikke en varm sommerdag ødelegger moroa.

Lenke til kommentar

Ok, jeg har bare 650W strømforsyning da, burde jeg egentlig hatt mer om jeg skal overklokke?

I toms guiden anbefaler han følgende BIOS settings:

Recommended BIOS Settings:

Disable Cool ‘n’ Quiet

Disable C1E

Disable Spread Spectrum

Disable Smart CPU Fan Control

Manually set Memory Timings

Windows Power Option: High Performance

Er dette noe poeng om man skal overklokke med CPU multiplier og volt slik jeg skal?

Jeg har Antec Nine Hundrer med standard vifter, Xigmatek Achilles og Arctic Silver 5. Dette bør vel gi grei kjøling?

Lenke til kommentar
Pass på at du har god luftflyt i kabinette, cpukjølern er ikke den beste man kan bruke, men grei nok. Ville byttet den ut.

Den tester da veldig bra i mange tester, er enig i at den kanskje ikke er den alller aller beste, men etter min mening er den ganske bra og tror jeg får ganske gode resultater med den.

I for eksempel denne testen så ligger den ganske høyt på listen, blandt annet over Noctua kjølerne:

http://www.frostytech.com/articleview.cfm?...2287&page=4

Mens i andre tester som her på hw.no ligger Noctua kjøleren bedre ann enn Xigmatek Achilles.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...