Gå til innhold

Vil jeg få jobb som utdannet arkitekt?

Beges

Anbefalte innlegg

Hei! Går sisteåret på VGS, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre med livet mitt. Går Realfag med Mediekunnskap, FY 2 og R2, har omtrent 4,9 i snitt, pluss 3,5 realfagspoeng (om man får realfagspoeng for R1 og FY1).

Jeg tenker å begynne på utdanning rett etter sommeren, men er ikke sikker på hva jeg skal utdanne meg til. Men har tenkt litt på arkitektstudiet, det virker interessant. Men er det egentlig noen stor mulighet for å få job etter utdanning?

NTNU sier:

Etter vår erfaring finner så godt som alle nyutdannete sivilarkitekter arbeid relativt raskt. Utslagene av konjunktursvingninger i byggebransjen har i hovedsak vist seg å berøre først og fremst tradisjonelt arbeidende arkitekter i de største byene.

Jeg er litt usikker på dette. Greier ikke helt å tro på NTNU, særlig med alt peset om finanskrisa og baluba i det siste..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det jo så enkelt da at hvis ingen har råd til å bygge hus så får ikke du som arkitekt tegna noen hus. Selv er jeg tømrer, og jeg er ikke veldig bekymret. Det tar ikke så veldig lang tid før markedet er oppe å går igjen og du får masse jobber. Når man jobber i en arbidsgruppe som går opp og ned sånn som nå så er det viktig å tenkte seg litt om og spare penger når det er gode tider, slik at man har penger når det er dårlige tider.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du er arkitekt om snarast 5 år? Korleis marknaden er då er det relativt få som kan estimere, men med ei sivilarkitekt-utdanning i ryggen trur eg ikkje du skal vere så veldig redd for å stå utan jobb :)

Uansett, vel eit studium du trur du vil trives i :)

Lenke til kommentar
Håkon Vigsnæs har noen gode råd til dem som er nyutdannete arkitekter, og som nå skal ut i jobb:

− Å starte for seg selv slik vi gjorde, fordi det var for lite jobb. Det er mange oppgaver som ombygging, ominnredning og garasjebygging som et lite, nyoppstartet arkitektkontor godt kan ta seg av. I tillegg er det mange potensielt interessante jobber i det offentlige som man kan søke på. De siste årene har mange offentlige stillinger som arkitekter naturlig hadde bekledd, blitt besatt av ingeniører, landskapsarkitekter, økonomer og jurister. Dette fordi det til dels har vært vanskelig å få arkitekter inn i det offentlige i gode tider. Disse bør vi ta tilbake nå, anmoder Vigsnæs. ▪

Det er jo tross alt minst 5 år til jeg blir ferdig utdannet. Arbeidsmarkedet kan jo være helt annerledes dat. Og som sitatet uthever, kan det jo være muligheter i det offentlige, virker det som. Men jeg er likevel utrolig redd for å utdanne meg til noe jeg ikke får jobbet som.

Arkitekt er bortimot det eneste som frister... Der kan jeg være kreativ og forhåpentligvis utnytte R2 og FY2?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...