Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst]sliter med en minicase i markedsføringen


Anbefalte innlegg

Jeg har fått en minicase som jeg skal løse, men jeg skjønner ikke helt oppgave b. Har dere noen forslag?

 

Oppgaven:

 

Les beskrivelsen av Byggmesterkonsernet, deres produkter og ansatte.

a Sett opp en SWOT-analyse for selskapet. Ta nødvendige forutsetninger. Pass på at du får med punkter til både interne arbeidsbetingelser (styrke og svakheter) og eksterne arbeidsbetingelser (muligheter og trusler).

 

b Lag et organisasjonskart og foreslå organisering av salgs- og markedsføringsansatte. Ta egne forutsetninger, og begrunn kort valgene dine.

 

Byggmesterkonsernet

Byggmesterkonsernet består av morselskapet Byggmester AS med datterselskaper i Norge og utlandet. Byggmester AS skal være ledende fuktproblemløser for byggenæringen, det vil si at selskapet foruten å produsere og selge produkter for tak, vegger, gulv og grunn også tilbyr kompetanse på dette feltet.

 

Hovedlinjer 2006

Sterk vekst i norsk økonomi for tredje året på rad skapte svært høy aktivitet og ytterligere press i byggemarkedet ● Byggmesterkonsernets driftsinntekter økte med 11 % ● Produktområdet takrenner viser en meget sterk vekst ● Råvarekostnadsandelen i forhold til omsetningen økte ytterligere i 2006 ● Resultat før skatt ble 38,5 mill. kroner mot 29,3 millioner i 2005

Fremgangen skyldes vesentlig høyere salgsvolum i et meget godt marked. Salgsprisutviklingen i forhold til endringen i råvareprisene har på den annen side tatt bort en del av den gunstige volumvirkningen. Lønnskostnadene økte som følge av flere antall årsverk. I tillegg økte pensjonskostnadene. Lønnstilleggene lå på et normalnivå for industrien. Utgiftsførte prosjekter for større vedlikehold og utskiftninger var lavere enn fjoråret.

 

Driftsmarginen ble i 2006 på 6,7 % mot 5,6 % i 2005. Selskapet har god likviditet og soliditet. Ved utgangen av 2006 hadde konsernet ingen rentebærende gjeld utenom ansvarlig lån til eierne. Investeringer har vært finansiert ved cashflow (likvide midler) fra driften. Aktiverte investeringer i anleggsmidler utgjorde i 2006 22 millioner kroner mot 19 millioner foregående år. Resultatførte prosjekter, hovedsakelig større vedlikehold og utskiftninger, utgjorde 11 millioner mot 21 millioner foregående år. Hoveddelen av investeringene har vært anvendt innenfor takrenneområdet. Gjennom sesongen trekkes det som følge av sterke svingninger i driftskapitalbehovet på konsernets kassekreditt i flervaluta med en ramme på 121,8 mill. kroner.

 

Ved utgangen av 2006 utgjorde egenkapitalandelen for konsernet 53,9 % mot 52,6 % foregående år.

 

Den norske økonomien fortsatte den sterke veksten for tredje året på rad, noe som førte til et meget hett og presset byggemarked. Fortsatt lav rente og gode internasjonale konjunkturer bidro til dette. Kapasitetsutnyttelsen ble så høy gjennom 2006 at det for enkelte byggevarer i markedet ble meget lang leveringstid. Byggmester klarte imidlertid å opprettholde leveringstidene på et godt nivå. Det ble i Norge igangsatt boliger med et bruksareal på 4 070 000 m2, en økning på 7,1 % fra 2005.

 

Innenfor hyttemarkedet i Norge var økningen i igangsatt areal på hele 17,5 % fra rekordnivået i 2005. Sterk vekst i husholdningenes disponible realinntekt og fremdeles lav rente, har gitt god likviditet og høy kjøpekraft. Byggmesterkonsernets driftsinntekter økte til 620 millioner kroner, en stigning på 11 %. Oppgangen skyldtes det norske markedet med en økning på nær 15 %. Økningen i utlandet utgjorde ca. 5 %.

 

På produktsiden var veksten særlig sterk på takrenner. Ekstraordinær høy etterspørsel la et betydelig press på produksjon og logistikk i 2006. Ved gjennomførte forbedringer og flott innsats fra ansatte klarte Byggmester likevel å opprettholde rask levering gjennom året. Som følge av en mild høst og førjulsvinter varte sesongen lenger enn normalt.

 

Med en andel av salget i utlandet på under 30 %, er selskapet mest påvirket av aktiviteten i byggemarkedet i Norge. Den norske konjunkturutviklingen vil derfor ha vesentlig effekt på konsernets salg, men utjevnes noe av andelen innenfor rehabilitering som er mer stabil enn

nybygging. Selskapets viktigste råvarer er oljebaserte (bitumen og plastråstoffer) i tillegg til stål.

Store endringer i råvaremarkedene vil derfor påvirke selskapets inntjening fordi større råvareprisendringer ikke på kort sikt kan kompenseres ved økninger i salgsprisene. Økende bredde i produktspekteret er med på å redusere denne risikoen. En økende konsolidering og internasjonalisering i distribusjonsleddet av byggevarer, gjør at kundene blir større og færre.

Tap på kunder har gjennom mange år vært meget lavt. Konsernet har likevel valgt å kredittforsikre hoveddelen av kundemassen. På valutasiden er selskapet hovedsakelig eksponert i EUR og SEK.

 

Risikoen i fremmed valuta reduseres ved innkjøp av råvarer i de samme valutaene. Valutasikring blir derfor anvendt i liten grad. Konsernet har en konsernkassekreditt i flervaluta med en ramme på 121,8 millioner kroner. I forhold til konsernets driftskapitalbehov gjennom sesongen og selskapets

inntjening, sikrer dette en god likviditet.

 

Utvikling og forbedring av produkter

For produktgruppen Platon har det vært fokus på utvikling av nye anvendelser innen bygg/anlegg. Et av spesialproduktene er tilpasset og brukt som en komponent i et konsept for kunstgressbaner og utprøvd i Italia (Juventus) med positivt resultat. Norges fotballforbund er kontaktet og ser positivt på et samarbeid i utvikling av et konsept for nordiske forhold. I siste halvdel av 2006 er Platon Plaza lansert, et konsept for drenering og beskyttelse av horisontale utvendige konstruksjoner som terrasser, flate grønne tak og hellelagte parkeringsområder. Det arbeides videre med utvikling av spesialplate for tunneler som dekker kravene i Europa. Produktet Flexi utvikles videre som underlagsplate for limt parkett. I 2006 ble nye shingelvarianter utviklet.

 

Tilbehørsspekter på Powertekk er utvidet med blant annet innfestingssystem for solcelleanlegg. Innenfor asfaltbaserte rullebelegg er produktet sveisemembran tilpasset nye anvendelsesområder med teknisk godkjenning for parkeringsdekker og broer. I 2006 utgjorde tilskuddet fra den statlige

forskningsfinansieringsordningen SkatteFUNN 0,7 millioner kroner, som er godskrevet resultatet.

 

Organisasjon og personal

I konsernet var det i 2006 gjennomsnittlig 308 årsverk, mot 296 årsverk i 2005, en økning på 4,1 %. Ved utgangen av 2006 var det 329 personer ansatt, en økning på 2,2 % fra utgangen av fjoråret (322). Andelen av kvinner er 19,5 %. Årsaken til nyansettelser og vekst i antall ansatte gjennom 2006, er økt aktivitet ved selskapets fabrikker. Ved ansettelser er det et mål å øke kvinneandelen, men kvalifikasjoner er avgjørende ved utvelgelse. Ved behov for redusert stilling eller tilpasset daglig arbeidstid i forbindelse med omsorgsoppgaver, tilrettelegges det for dette der det er mulig. I samarbeid med de ansatte ble det høsten 2006 igangsatt et omfattende forbedringsprogram, F-25. Programmet har som formål å identifisere og gjennomføre forbedringstiltak på minst 25 millioner kroner. Bredt sammensatte arbeidsgrupper for en rekke sentrale områder har arbeidet parallelt med avlevering av forslag i 1. kvartal 2007. Forslagene slik de så langt har fremkommet, peker på vesentlige forbedringsmuligheter.

 

Sykefraværet ved konsernets virksomheter i Norge ble på 5,0 % mot 5,2 % i 2005. Den gode utviklingen fra 2005 fortsatte dermed gjennom 2006. Det arbeides planmessig med individuell oppfølging av sykefraværet i tillegg til forebyggende tiltak.

 

Fri egenkapital ved utgangen av 2006 utgjør NOK 7 840 000.

 

Utsikter for 2007

Den meget høye byggeaktiviteten og sysselsettingen i Norge forventes å fortsette i 2007 og kommende år. Rammevilkårene er derfor til stede for fortsatt høye salgsvolum og et godt resultat. Høyere rente vil kunne dempe aktiviteten inn i 2008.

 

Eksempler på produkter bedriften har

Vinduer, takpapp, takshingel, taksteiner, takrenner, dører, gulv, lim og fugemasse, grunnmursplater og vindsperrer.

 

Markeder er kunder som kjøper/eier hytter, eneboliger, leiligheter. Bedriften selger til hele Norge, Sverige, Danmark, Finland, Polen og Tyskland. Selskapets produkter distribueres gjennom byggvarehus som f.eks. Byggmakker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...