Gå til innhold

Skal jeg bytte ut alt, eller kjøpe 2 brikker til?

Dammed

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøp 2 til du, lite vits i å bytte ut alt når du allerede har brikker med ganske god hastighet som også er den høyeste hastigheten hovedkortet klarer i uoverklokket tilstand.

Du får som kjent ikke utnyttet alle 4GB'ene fullt ut, men det du får vil nok uansett være bedre enn det du har nå, spesielt om du liker å ha mange programmer oppe samtidig og/eller kjører programmer som bruker en del RAM.

EDIT: flere brikker blir ofte forbundet med mer belastning for nordbrua på hovedkortet, men det går som regel fint om man ikke overklokker. I verste fall pleier et hakk høyere spenning på nordbrua fikse resten.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Den eneste måten å "frigjøre" RAM på blir å innstallere 64-bits OS.

Har du et gammelt skjermkort med 64-128MB minne så vil du sannsynligvis komme ganske nærme 4GB tilgjengelig RAM. Har du derimot et skjermkort med singel GPU og 2GB videominne så kan du håpe på at du får utnytta 2GB med 32-bits OS.

32-bits OS er som regel 4GB minus skjermkortminne. Så må du gjerne runde av nedover fordi det er flere komponenter som adresseres før RAM.

Lenke til kommentar

Du kan frigjøre litt ekstra RAM ved at du kobler ut enheter du ikke bruker i BIOS, slik som IDE kontrollere, LAN kontrollere, Firewire kontrollere osv, disse bruker også addresser som ellers også brukes til RAM.

Men det er verdt å merke seg at INGEN programmer får mer enn 2Gb RAM MAX i Windows 32 bit, da må du hacke det til men en av grunnene er driverkompatabilitet som gjør at det er 2Gb maks per program.

Lenke til kommentar

ok, så med andre siden jeg har 8800 GTS med 512mb, så kan jeg forvente rundt 3,2-3,4gb med ram?

Vel rammen er bestilt, en ny HDD også så vi får se. :)

Men hva er gale med 64 bits XP? Har hørt at flere nevner at det er ikke et bra valg.

Lenke til kommentar

Ulempen med 64 bits XP stammer fra den tiden det kom ut og laber driver støtte.

Den er fortsatt litt laber for eldre og mer sære enheter slik som TV Kort, men har enda til gode å treffe veggen på andre enheter enn Hercules PCTV kortet mitt som ellers ikke er støttet i noe nyere enn 32 bits XP :p

Kjører selv 64 bits XP både på den vanlige PC'en og på TV maskinen min akkurat nå og har ingen problemer.

RAMen din så regn med rundt 3Gb kanskje mindre, for husk at det varierer fra hovedkort til hovedkort og hvordan de forskjellige enhetene er implentert.

Er IKKE bare minne som skal ha av de addressene som gjør at RAM registreres, dette er viktig å huske på.

For å forstå dette mer, så kan du gå til egenskaper på Min datamaskin og enhetsbehandling.

Så går du til vis menyen og velger "Ressurser etter type" eller tilkobling om du vil.

Da får du se alle enhetene som i TILEGG til RAM forbruker disse addressene og du vil forstå litt mer av denne 32 bits begrensingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...