sandydandy Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Men helt seriøst: Noen som har tips til nynorsk, og spesielt setningsoppbygning? Prøv å tenke mer nynorsk. I stedet for å først formulere ting i hodet på bokmål, og så oversette til nynorsk, så prøver du å formulere direkte på nynorsk. Og så hjelper det selvsagt å lese mye nynorsk. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Men helt seriøst: Noen som har tips til nynorsk, og spesielt setningsoppbygning? Tar du utfordringen? Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 Men helt seriøst: Noen som har tips til nynorsk, og spesielt setningsoppbygning? Tar du utfordringen? Den må jeg prøve meg på, ja Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 (endret) Eg har ei oppgåve om "kvinnerolla i Andeby", men eg klarer ikkje å byrje. Nokon som kan hjelpe meg? (oppgåva skal vere på nynorsk) (Kva heiter "skal" på nynorsk?) EDIT: Skrivefeil Endret 14. mars 2009 av j1m Lenke til kommentar
sandydandy Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Eg har ein oppgåve om "kvinnerolla i Andeby", men eg klarar (a/e?) ikkje å byrje. Nokon som kan hjelpe meg?(oppgåva skal vere på nynorsk) (Kva hette "skal" på nynorsk?) Det heter "ei oppgåve", "klarer ikkje/får ikkje til" og "heiter" "Skal" heter "skal". Lenke til kommentar
Freedom1 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Men helt seriøst: Noen som har tips til nynorsk, og spesielt setningsoppbygning? Ja, jeg har et helvetes godt tips til deg: NyNo Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 14. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2009 Eg har ein oppgåve om "kvinnerolla i Andeby", men eg klarar (a/e?) ikkje å byrje. Nokon som kan hjelpe meg?(oppgåva skal vere på nynorsk) (Kva hette "skal" på nynorsk?) Det heter "ei oppgåve", "klarer ikkje/får ikkje til" og "heiter" "Skal" heter "skal". Takk Eg prøvde å søkje etter "skal", men eg fann det sjølvsagt ikkje (eg må jo søkje etter "skulle"). Eg trur eg byrjar å forstå bruk av a/e no Blarcky: fungerer Nyno? (eg må uansett lære meg nynorsk før eksamen). Eg avsluttar ofte setningene med "(...), da" når eg skriv på bokmål. Eks: "jeg må uansett lære meg nynorsk før eksamen, da." Kan eg gjere dette på nynorsk? Eg veit det ikkje er ein god vane, men eg klarer ikkje heilt å leggje det av meg (gjer det ikkje på skula(, da)). Lenke til kommentar
Freedom1 Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Blarcky: fungerer Nyno?(eg må uansett lære meg nynorsk før eksamen). Jau kjekt til hjemmelekser ihvertfall, og også til å se hvordan du omstrukturer setningene og alt det der, så du lærer litt av det Lenke til kommentar
FSTT Skrevet 19. mai 2010 Del Skrevet 19. mai 2010 Læreren din skal i teorien gi deg svarene på hva som trengs. Det er vanlig at læreren følger et skjema med punkter og leter etter disse punktene i teksten. Har du iallefall inkludert disse punktene, så er du nermere en sekser en om du mangler et punk eller to. Henger meg på denne. Snakk med læreren og finn ut hva som mangler på oppgavene dine. Hvis du sammenligner flere så klarer du nok å finne et mønster og hva du må jobbe mer med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå