Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sikringen ryker når jeg starter pcn.


Anbefalte innlegg

Har vært plaget med at sikringen ryker. Den ene dagen fungerer pcn, og den andre dagen ryker sikkringen. Noen som har forslag eller hva problemet kan være. Har hendt også hos en kompiss og sikkringen er stor nåkk til og takle pcn. 16A, selve strømforsyningen er på 600watt.

Endret av martinbru
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke tenkt og sprette opp psuen, men hvis feilen skulle ligge i den, får jeg ny da, er 2 års garanti, og har esken, manualen men vet ikke om det fulgte med garantipapirer.

 

Har ikke hatt problem med pcn i over ett år nå, så er litt rart at feilen skulle dukke opp nå.

 

Testen også en annen plass i huset og da gikk sikringen dær også.

 

Så problemet er ligger i selve pcn. Jordingsfeil i selve hovedkortet tviler jeg på, da jeg ikke har hatt noe problem tidligere. Men har kjørt SLI og klokket cpu i over ett år, kanskje det har slitt ned psuen.

Endret av martinbru
Lenke til kommentar

Koble fra alle kabler fra strømforsyningen til hovedkortslik at ingen komponenter får strøm. Finn en binders eller annet metall som leder strøm slik at du kan kortslutte pin 13 og 14 (MÅ VERIFISERES AV NOEN ANDRE HER!!) slik at strømforsyningen starter opp. Ryker sikringa da, er det strømforsyningen.

 

Kan hende du har overledning et sted. Pass på hvis kabinettet er strømførende...

Lenke til kommentar
det er mest sansynelig at det er en ledning er brut av sån at den kortsliter pcen når den kommer borti kabinetet eller så har hoved kortet komet borti kabinetet dit

Det er mest sannsynlig IKKE det, siden da hadde bare PSUen slått seg av (Den har sin egen sikring), og ikke selve kurssikringen røket.

 

Forresten TS: Du har bommet kraftig på da/når regelen, det skal stå "Sikringen ryker NÅR jeg starter pcn." :p

Lenke til kommentar

Er det snakk om automatsikkringer? Disse er somregel litt for raske samtidig som start strømmen til mange spesiellt rimeligere strømforsyninger er meget høy.

 

Jeg så at du hadde prøvd å slå av ovner. Problemet er bare at det er mulig de må stå av en liten stund før det skal ha noe effekt. Dette fordi sikkringen må få litt tid på å kjøle seg ned. jeg har selv tidligere slitt med dette problemet på 10A kurser. Men nyere datamaskiner med bedre strømforsyninger har redusert problemet for meg.

 

Men om dette er noe som har oppstått plutselig uten at det har blitt kaldere ute eller noe sånnt, så kan det jo være noe har skjedd med PSU.

Lenke til kommentar

Har automat sikkringer. Jeg dro ut selve kontaktene, og kursen er på 16A, men har ikke hatt problemet tidligere, dette har plutselig oppstått.

 

Skal få tatt ut psu'en og testen om feilen ligger i den, isåfall skal jeg prøve og skaffe meg en ny, tror nesten jeg skal gå litt opp i effekt, da jeg tror jeg har kjørt psuen på høy belastning over lengre tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...