AnonymGjest Skrevet 29. mars 2009 Del Skrevet 29. mars 2009 Ikke vær så beskjden da. Sannheten er vel heller at IMF gjør bare skade, og ikke er nyttig for noe i det hele tatt. Bortsett fra å hjelpe byråkratene og politikerne til å fremme sin karriere, og helst bli rike samtidig. Finnes det et tema hvor du ikke påstår at du sitter på sannheten. 'Det eneste jeg vet er at jeg ingenting vet'. Ta det innover deg. Baltazar har rett i alt og alle som motsier han er automatisk sosialister. Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Oljefondet vokser "litt". Ser bra ut foreløpig. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Første kvartal var elendig. Ny smell. http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1673918.ece Men oljeprisen er på vei oppover, i det minste. Kompenserer litt for fallende produksjon og økte kostnader......... Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Første kvartal var elendig. Ny smell. http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1673918.ece Men oljeprisen er på vei oppover, i det minste. Kompenserer litt for fallende produksjon og økte kostnader......... Som jeg har skrevet over har det bedret seg litt. Men hørte det var snakk om at oljefondet tapte 1000 milliarder jeg Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Samlet tilførsel siden starten: 2184 milliarder NOK Markedsverdi utgang 1 kv 2009: 2076 milliarder NOK Tap siden oljefondets oppstart: 108 miliarder NOK Da er spørsmålet: vil de 2076 milliarder NOK som pt er investert stige i verdi, eller falle i verdi når man ser litt langsiktig på det? Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Samlet tilførsel siden starten: 2184 milliarder NOKMarkedsverdi utgang 1 kv 2009: 2076 milliarder NOK Tap siden oljefondets oppstart: 108 miliarder NOK Da er spørsmålet: vil de 2076 milliarder NOK som pt er investert stige i verdi, eller falle i verdi når man ser litt langsiktig på det? Dette kan vel være et hint Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Hvor mye er de obligasjonene verdt, det lurer jeg på. Og er pengene der om 15-20 år? Eller blir de spist opp av inflasjon og "lost decade" økonomi... Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Det aner meg at du kan ha noen forslag om hvordan man plasserer godt og vel 2000 milliarder NOK uten risiko for noe som helst vi finner ubehagelig å tenke på? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 20. mai 2009 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2009 Det aner meg at du kan ha noen forslag om hvordan man plasserer godt og vel 2000 milliarder NOK uten risiko for noe som helst vi finner ubehagelig å tenke på? Takk som spør , for det har jeg: Bygge ut oljefeltene langsomt og dele ut blokker litt etter litt. Nå er det selvsagt for sent og den seige halvdelen av olja ligger igjen. Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 20. mai 2009 Del Skrevet 20. mai 2009 Joda, det er et forslag som jeg slett ikke er ueffen for, det - men i mine øyne er det bunn og grunn ikke vesensforskjellig å ha verdiene liggende på havbunnen eller verdiene liggende som verdipapirer i et marked. Det er uansett et marked som bestemmer verdien. Dersom man sier at det er smart å la oljen ligge, er det fordi man tror at markedet vil sette prisen på oljen mye høyere på et senere tidspunkt. Dersom man sier at det er lurt å sitte med verdipapirer, er det fordi man tror at markedet vil sette prisen på disse verdipapirene mye høyere på et senere tidspunkt. Man kan i begge tilfeller få rett - eller så kan noen finne opp noe som gjør at oljen slett ikke stiger i verdi, eller så kan man gå inn i en permanent økonomisk resesjon/stillstand som gjør at verdipapirer ikke er noe særlig å samle på. Uansett - den som om 100 år kan se det i etterpåklokskapens klareste lys, fremstår gjerne som den smarteste av idiotene. Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 (endret) Ja da kan vi konstatere med at høyresiden som ikke trodde oljefondet ville øke i verdi har tatt feil. Oljefondet's verdi har nå øket til et historisk høyt nivå. Jeg forventer nå at mange av de som kritiserte styringen av oljefondet i denne tråden ikke vil kommentere dette. Endret 17. juni 2009 av Joker91 Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 17. juni 2009 Del Skrevet 17. juni 2009 Se litt bak tallene som jeg sa i en annen tråd her. Er du fornøyd hvis fondet har 10 mrd høyere verdi neste år selv om det har fått tilført 20mrd? Er du fornøyd hvis fondet øker 3% i verdi hvis andre store fond øker 4%? Hva med å se på selve forvaltningen og ikke bare gjøre det til populistiske tallrekorder? Jeg er delvis enig i mye av forvaltningen men det at enkelte ser seg blinde på tall synes jeg er bekymringsverdig. Det er kun i Norge vi har råd til å sitte å si at vi er fornøyd med middelmådighet fordi vi har pengebingen full oljepenger! Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 18. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2009 Ja da kan vi konstatere med at høyresiden som ikke trodde oljefondet ville øke i verdi har tatt feil. Oljefondet's verdi har nå øket til et historisk høyt nivå. Jeg forventer nå at mange av de som kritiserte styringen av oljefondet i denne tråden ikke vil kommentere dette. Ha ha De obligasjonene vi eier 900 mrd av trenger ikke være verdt noe særlig. Penger som andre sier de skal betale til oss - et lite "drittland" - er en ganske usikker deal. Dere er for naive. Lenke til kommentar
AnonymGjest Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Jeg er ikke overrasket...... Men rart at vi ikke har hørt noe mere om oljefondet fra høyre partiene i det siste. Lenke til kommentar
Jens72 Skrevet 18. juni 2009 Del Skrevet 18. juni 2009 Det er sånn politikk fungere. Latterlig, men vi har nå engang stemt fram de politikerne vi har. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Ha ha De obligasjonene vi eier 900 mrd av trenger ikke være verdt noe særlig. Penger som andre sier de skal betale til oss - et lite "drittland" - er en ganske usikker deal. Har du noe som helst bakgrunn for å underbygge poenget ditt? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Ha ha De obligasjonene vi eier 900 mrd av trenger ikke være verdt noe særlig. Penger som andre sier de skal betale til oss - et lite "drittland" - er en ganske usikker deal. Har du noe som helst bakgrunn for å underbygge poenget ditt? Hva mener du? Økonomisk bakgrunn? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 Hva mener du? Økonomisk bakgrunn? Når du sier at statsobligasjoner i andre land er en ganske usikker deal så har du vel en grunn for å si det. F.eks at det pleier å skje. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 19. juni 2009 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2009 Hva mener du? Økonomisk bakgrunn? Når du sier at statsobligasjoner i andre land er en ganske usikker deal så har du vel en grunn for å si det. F.eks at det pleier å skje. Nei, da hadde vi aldri vært inne der. Men det er det som "ikke skal skje" som vi må tenke på. Finanskrisen skulle heller ikke skje. Kanskje er det allerede for sent......... Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 19. juni 2009 Del Skrevet 19. juni 2009 (endret) Nei, da hadde vi aldri vært inne der. Men det er det som "ikke skal skje" som vi må tenke på. Finanskrisen skulle heller ikke skje. Kanskje er det allerede for sent......... Med å ha at det som "ikke skal skje" faktisk kan skje så er en hvilke som helst investeringsstrategi feilslått. Alt fra å gå inn i verdipapirer til å bygge om hver en veistump i landet til en fire-felts motorvei, for det kan jo også skje det umulige at drivstoffprisen til kjøretøyer blir så skyhøy pga ressursmangler at veiene ikke vil bli brukt okke som. Og det er med det som er styrken til oljefondet, nettopp størrelsen og graden av diversifikasjon, at når ting som "ikke skje" faktisk skjer så vil det ramme deler og ikke alt. Men likefullt så er ikke statsobligasjoner å anse som en usikker deal. Endret 19. juni 2009 av Fin Skjorte Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå