Gå til innhold

Enorme tap for oljefondet.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Litt fakta kan vel være interessant, kanskje?

Markedsverdien av Statens pensjonsfond – Utland var 2 275 milliarder kroner ved utgangen av 2008.

(···)

Siden fondets oppstart i 1996 har samlet tilførsel til fondet vært 2 140 milliarder kroner. Den totale avkastningen målt i internasjonal valuta har vært -131 milliarder kroner, mens svakere kurs på norske kroner har økt verdien med 266 milliarder kroner.

Ingen vet sikkert om valutasvingninger i fremtiden, men med Norge som oljeøy kan det bli sterk krone. Lurer på om de har justert for inflasjon også.

Lenke til kommentar
Vi kan være glade for at Spetalen er på saken. Han er som en pitbull etter oljefondet og triksingen de bedriver.

Og kritiske røster møtes av kritiske røster... http://e24.no/boers-og-finans/article2974924.ece

Tror jeg hadde lært svært mye av en diskusjonstråd med herrene Spetalen og Warren i heftig debatt om saken... Begge kan finansgamet godt, men har tydeligvis forskjellig ståsted - det gir som oftest god belysning.

Lenke til kommentar

Warren mener Ulltveit Moe lanserer en ny måleenhet: Én "Vel Blåst"........

633 milliarder kroner i tap for Oljefondet senere får hun karakteren ”Vel blåst” fra Jens Ultveit Moe i TV2s beste sendetid. ”Vel blåst” vil trolig fra nå av være betegnelsen på tap i størrelsesområdet 600-650 milliarder. Fra før hadde vi ”en mong” som betyr 6 milliarder og stammer fra overskridelsene på Mongstadfeltet i 1988. Om Norge blir fattigere så blir i det minste språket rikere.

Så da er det 100 Mong i en "Vel Blåst".......?

Lenke til kommentar

Det kunne vært interessant å vite hva slags finansieringsobjekter motstanderne av Norges Banks investeringsprofil ønsker. Det siste året har det vært få trygge investeringer. En er statsobligasjoner fra 'trygge' land (USA, Tyskland, Japan), men her er avkastningen svært lav, og som investering er det ikke spesielt gunstig. Prisen på statsobligasjoner er også drevet opp, bl.a. grunnet store oppkjøp fra sentralbanker (og Kinas sentralbank bryr seg ikke om avkastning). Gull er en annen tradisjonell trygg havn, men gull betaler ingen avkastning. Det er også litt rart å omsette én råvare (petroleum) til en annen, om man er ute etter å spre risiko. Et stort oppkjøp av gull ville også vært medpå å drive prisen opp (ja, oljefondet er såpass stort at endrede disposisjoner ville påvirket det globale markedet).

Når det gjelder obligasjonsmarkedet har det vært minst like volatilt som aksjemarkedet, om ikke enda mer unormalt. Andre områder er fast eiendom, men det er begrenset hva som er tilgjengelig, og det kan knapt kalles en trygg investering (Spania, anyone?). Dessuten investerer NBIM allerede i eiendom.

Og jeg antar man også har gjort seg opp noen tanker om det i det hele tatt er mulig å ha en diversifisert portefølje med lav risiko når man forvalter over 2000 milliarder. Det ble nevnt at NBIM har tapt penger på Lehman, og det stemmer. Men fondet har investeringer i de fleste større amerikanske selskaper. Om et sentralt finansselskap går konkurs er det ikke unormalt at en så stor investor som Norges Bank er går på et tap. Oljefondet eier 0.77% av verdens aksjemarkeder. Det sier litt om størrelsen, og at det vil være risikable elementer i porteføljen.

Ellers er kritikken merkverdig kortsiktig, og fondets tidshorisont uvanlig langsiktig. Det er selvfølgelig enkelt å kritisere tap mens verdens kapitalmarkedet gjennomgår den største kristen på 70 år, men det virker ikke som om man tar ordentlig inn over seg hvorvidt en investering i 'trygge' statsobligasjoner med svært lav avkastning ville vært en god løsning på sikt. Personlig ville jeg aldri plassert alle sparepengene mine i amerikanske statsobligasjoner, og det er lite som tyder på at det ville vært en god investering på sikt. Ei heller gull.

Lenke til kommentar

Regjeringen må gå. De har mistet kontrollen over NAV, innvandring og oljefondet. Pensjonene er tapt pr. i dag, vurdert etter virkelig verdi. Hva gjør politikerne når det kommer 30 000 innvandrere i året som ikke kan sendes noe sted? Hvor får de pengene til det fra? Oljefondet?

Vel blåst!

Lenke til kommentar
Pensjonene er tapt pr. i dag, vurdert etter virkelig verdi.

AHHHHHH. Protect the children. Kan ikke du legge frem ditt vitnemål fra Handelshøyskolen mens du er i gang?

Her på forumet?

Hittil i år har fondet krympet ytterligere:

http://e24.no/boers-og-finans/article2976757.ece

Hvis kronen blir supersterk mot euro og dollar igjen så betyr det 30% lavere verdi av fondet. Det blir vel da 1400 mrd igjen........ Valutaer styrker seg ofte i land som fremstår som trygge øyer........

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Hvis kronen blir supersterk mot euro og dollar igjen så betyr det 30% lavere verdi av fondet. Det blir vel da 1400 mrd igjen........ Valutaer styrker seg ofte i land som fremstår som trygge øyer........

Vil du ta med valutasvingninger i regnestykket? I så fall tar du grundig feil når du hevder at fondet tapte 633 mrd i 2008 - det korrekte tallet er da det lang mindre krisefremmende 127 mrd.

Men ellers har du rett - kroneverdien av fondet faller dersom kronen styrker seg mot utenlands valuta, selv om dette ikke innvirker på realverdien. (Og skal jeg drive med spådomskunster og ukvalifisert gjetting, tror jeg at det er den veien det går - tipper krona vil ha styrket seg kraftig innen et års tid.)

Lenke til kommentar

Hvis ikke du har fått med deg at begge tallene er sitert i mediene så tror jeg det ikke er de som kvalifiserer til betegnelsen idiot.

Bår det gjelder sparing og valutasvingninger: det er umulig å spare oljepengene uten at det medførte en valutarisiko. Et lands utover økning i realkapital må helt nødvendigvis ta form av fordringer til utlandet.

At oljeformuen også svinger i henhold til valutakursen uavhengig av om den ligger i bakken under nordsjøen eller er investert i finansielle instrumenter satt i dollar gjør det lite interessant å se på valutasvingninger på kort sikt.

Lenke til kommentar
Jeg regner med at de rapporterer verdien av fondet i norske kroner 31.12.08.

Helt korrekt, dette gjør de når de oppgir verdien av fondet. Og med de valutakurser som gjelder på det tidspunktet.

Men når de rapporterer et tap for 2008 på 633 mrd, så er det tap målt i utenlandske valutaer (feks at 100 mill aksjer har falt 10 USD, gir tap på 1 mrd USD), uten at man tar hensyn til at 1 USD har økt 2 NOK i verdi. Hadde de tatt hensyn til valutasvingninger når de rapportete tapet, ville de måtte trekke fra en oppgang på 506 mrd NOK pga svekket krone. Dette gjør de ikke, fordi det reelt sett ikke er en oppgang i realverdi. For å bruke en analogi, den norske tommestokken har krympet og man måler fortsatt masse meter - men lengden som måles har faktisk blitt kortere.

Men sett i forhold til penger-i-madrassen-strategien som jeg sammenliknet med, er valutasvingninger relevant å ta med i beregningene.

Hvis mediene ikke har fått med seg hva de faktisk gjør er de jo fullstendige idioter.............

Veeeeel - jeg liker ikke sånne karakteristikker...

Lenke til kommentar

Ok, så det er enslags historisk-kost metode. Jeg må tydeligvis lese rapporten selv når de ikke vet selv hva de rapporterer om i avisene. Hegnar sa at tapet ville vært 500 mrd mer med valuta inkludert. Men, jeg må se på dette.............

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...