Gå til innhold

Enorme tap for oljefondet.

Anbefalte innlegg

Disse verdifallene er i stor grad høyst uinteressante så lenge man ikke selger. Det er det samme som boligprisene: Skal man hverken selge eller kjøpe spiller det for de fleste ingen rolle om boligprisene dobles eller halveres.

Det er ikke riktig. For mye av disse investeringene ble foretatt av Kristin Halvorsen i fjor, og i bedrifter i USA som allerede er konkurs.

Bare FRP stemte imot dette av partiene på stortinget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var nettopp dette jeg gikk å venta på, det er så unødvendig av staten og oljefondet og gjøre så dumme ting, dette betyr bare en ting, de burde slutte å gi bort penger til andre land, de burde slutte å sende penger til land som bare bruker de til krig og elendighet og de burde slutte å kjøpe billig aksjer på "loppemarked" for store summer penger. Begynner å bli nervøs jeg nå, tape så mye så fort dette får meg ikke til å se lysere på de framtiden.

Lenke til kommentar
Kremen av investorer og aksjespekulanter befinner seg på diskusjon.no, hører jeg.

Du vet ikke hvem som er her..................

Nei. Og jeg vet heller ikke hvilke eksperter som er leid inn for å finne løsninger hva oljefondet angår. Men jeg velger å anta at de er svært dyktige og kompetente mennesker som vet hva de driver med. Oljefondet er vår lille gullhøne, og jeg har problemer med å tro at det overlates i hendene på idioter.

Lenke til kommentar
Oljefondet er vår lille gullhøne, og jeg har problemer med å tro at det overlates i hendene på idioter.

Hva ser det ut som nå? Nei, høna er Halvorsen, egget er oljefondet. Så kommer det en rev innom hønseburet...

Endret av WarpX
Lenke til kommentar

Kristin Halvorsen skylder på andre-i dette tilfellet finanskrisen- slik sosialister pleier å gjøre. Men sannheten er at hun alene er hovedansvarlig for det aller meste av dette tapet.

Men å tro at sosialister noen gang kan være i stand til å lære av egne feil, er dødfødt. For det har aldri skjedd, og kommer heller aldri til å skje.

http://www.nettavisen.no/innenriks/article2572053.ece

Dette er folkets penger, som de har stjålet for å spekulere på børsen med. Og med andre ord grov økonomisk kriminalitet. På samme måte som det ville vær det om noen stjal penger fra naboen for å spekulere på børsen.

http://www.nettavisen.no/innenriks/politik...icle2571615.ece

Oljefondet er blitt forvaltet så dårlig under denne regjeringen at en gjeng apekatter kunne gjort det bedre.

Dette er et klassisk eksempel på hvordan sosialistene "forlvalter" andres penger. Og vi som advarte mot denne regjeringen og sa den ville bli en katastrofe for Norge, fikk dessverre rett.

Men enda kan de rekke å gjøre mye skade før valget til høsten. Og de vil nok benytte anledningen godt til det siste.

Lenke til kommentar

Litt fakta kan vel være interessant, kanskje?

Markedsverdien av Statens pensjonsfond – Utland var 2 275 milliarder kroner ved utgangen av 2008.

(···)

Siden fondets oppstart i 1996 har samlet tilførsel til fondet vært 2 140 milliarder kroner. Den totale avkastningen målt i internasjonal valuta har vært -131 milliarder kroner, mens svakere kurs på norske kroner har økt verdien med 266 milliarder kroner.

Hadde vi stappet de 2 140 milliarder kronene i madrassen etterhvert, istedet for de årlige tilførslene til "oljefondet", hadde vi altså hatt 135 milliarder mindre enn det vi hadde ved årskiftet. Er enig i at det ikke er rare avkastningen - men å si at noen har rotet vekk pengene våre, er altså vanskelig å se for en enkel sjel som meg.

Pengene vi satte inn i fondet er der fortsatt, selv i et uvanlig svakt marked.

Skjønner ikke denne hangen til ustanselig svartmaling.

Edit: 2140-2275 er ikke -140, men -135, korrrigert...

Edit 2: Litt flaut - oppdaget at jeg glemte "fakta"-linken til Årsrapporten (5,8 MB pdf) - på plass nå

Endret av a_aa
Lenke til kommentar

Ah. Så du har en inngående kunnskap om oljefondet og hva det er investert i? Dette er ikke et realisert tap og kan i så måte heller ikke kalles et tap. Oljefondet er, og har alltid vært, en langsiktig plan.

Jeg tror detaljene rundt Oljefondet er mer intrikate enn de aller fleste av oss her inne kan aspirere om å kunne forstå. Det er ingenting elementært over dette.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Kilde? Elementær matte! Oljefondet er nå på 2 billioner, og det har krympet med 700 milliarder siste året.

Les rapporten.

Stort sett hele tapet kom på aksjeporteføljen. Den utgjør halvparten av fondet. Settes alle aksjer i null, har man fortsatt halve fondet igjen.

(I tillegg førte styrkingen av dollar, som følge av krisen, til en en ikke hensyntatt styrking av markedsverdien med 500 millarder kroner, noe som gjør at dine 700 milliarder i tap også faktisk kan diskuteres)

Din elementære matte er altfor elementær til å belegge din påstand med særlig troverdighet, beklager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...