Gå til innhold

Enorme tap for oljefondet.

Anbefalte innlegg

Nå er fondet på 2 billioner. Til tross for rekordtilskudd i fjor pga oljeprissjokket, og det blir det ikke fremover. Nei, isteden kan store deler av fondet forsvinne om USA trykker penger og norske kroner styrker seg, noe som er sannsynlig. Og børsene kan falle langt mer i tillegg....

"- Kjøper billige aksjer

Men Kristin Halvorsen har ikke tenkt til å gå bort fra instruksen til Oljefondet om fortsatt aksjekjøp.

- Vi kjøper nå en rekke billige aksjer i selskaper verden over. På litt sikt kan historien vise at vi gjør svært gode kjøp nå, sier Halvorsen.

"

Dette viser hvor dumme de er. Ordet billig brukt om aksjer er helt håpløst. Hadde det vært billig ville folk allerede kjøpt og prisen vært høyere............

Nettavisene plasserer saken langt nede på sidene sine for å dysse ned, ikke overraskende.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Utrolig få som bryr seg om disse verdifallene, tydeligvis. Ja,ja. Hver sin smak.

Disse verdifallene er i stor grad høyst uinteressante så lenge man ikke selger. Det er det samme som boligprisene: Skal man hverken selge eller kjøpe spiller det for de fleste ingen rolle om boligprisene dobles eller halveres.

Lenke til kommentar
Utrolig få som bryr seg om disse verdifallene, tydeligvis. Ja,ja. Hver sin smak.

Disse verdifallene er i stor grad høyst uinteressante så lenge man ikke selger. Det er det samme som boligprisene: Skal man hverken selge eller kjøpe spiller det for de fleste ingen rolle om boligprisene dobles eller halveres.

Hvordan skal det fondet kunne stige når verden bare har dyr tungolje igjen og mengden også kan begynne å synke snart? Verdens befolkning øker også med 1,5 % i året. Hvor er ressursene til det? Nei, dette er det som kalles et paradigmeskifte, noe politikerne ikke bryr seg med å høre på.

Men kanskje oljen vår blir mer verdt? Likevel tror ikke jeg peak-oil nødvendigvis gir så høye priser, men heller en krympende, dyster økonomi. Hvem vet.

Lenke til kommentar

FrP var som meg bekjent det eneste partiet som ikke stemte for økning av andelen aksjer i oljefondet. Jeg syntes det alene ville vært grunn nok for å stemme om man var usikker på hvilken lapp man skulle legge i boksen til høsten (noe jeg ikke er).

Lenke til kommentar

FrP var som meg bekjent det eneste partiet som ikke stemte for økning av andelen aksjer i oljefondet. Jeg syntes det alene ville vært grunn nok for å stemme om man var usikker på hvilken lapp man skulle legge i boksen til høsten (noe jeg ikke er).

FrP stemte for som resten av Stortinget så vidt jeg husker, uten at jeg har sjekket det opp nå.

Lenke til kommentar

Det er interessant iom at om man hadde gitt jobben til en idiot med 40 i IQ som plukket ut tilfeldige aksjer fra markedene så ville verdien på porteføljen trolig vært høyere. Eller er det normalt at en statlig styrt aksjeportefølje skal gjøre det mye dårligere enn alle andre?

Lenke til kommentar

For det første: Det vet man lite om men det er også ganske uinteressant så lenge man ikke skal selge. Våre investeringer er gjort langsiktig og "tapene" er ikke tap før man eventuelt selger, på samme måte som gevinst ikke er gevinst før man selger.

For det andre: Har du noen kilde på at oljefondets portefølje har gjort det "mye dårligere enn alle andre"?

Lenke til kommentar

Disse verdifallene er bare ubetydelige papirverdier, hva annet kunne vi forventet? Hadde pengene allerede vært investert i ett eller annet, ville saken vært en helt annen. Men, det har de ikke blitt.

Den norske stat burde slutte å syte, og heller begynne å bruke pengene de sitter på, det å ruge på pengene for lenge nytter ikke. Da stagnerer utviklingen i landet både nasjonalt og internasjonalt.

Endret av Selvin
Lenke til kommentar

Dette som oljefondet har tapt nå, kan vi for det mese takke denne regjeringen og Kristin Halvorsen for. Det va hun som øket aksjeandelen til 60 % og investerte for 500 milliarder i lehman brothers like før de gikk konkurs. Så de pengne ser vi nok aldri igjen.

http://www.nettavisen.no/innenriks/politik...icle2571615.ece

Mye av pengene er "papirtap" nå. Men jeg tror det meste er tapt uansett, fordi aksjene vil ikke nå verdien de hadde før krakket, og mange fler bedrifter vil gå konkurs i tiden som kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...