Aetius Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Olympus slipper ny firmware til sitt 9-18 mm f/4-5.6 til fourthirds. Les mer Lenke til kommentar
fototim Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Dette med oppdateringer ved hjelp av firmware av objektiver er genialt. Skulle ønske andre produsenter praktiserte det samme i større grad. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Åssen gjøres dette? Er det en USB inngang på objektivet eller lignende? Eller er det FW til kameraet det er snakk om? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Åssen gjøres dette? Er det en USB inngang på objektivet eller lignende? Eller er det FW til kameraet det er snakk om?Regner med du må ha objektivet påmontert et kamera, som er tilkoplet en PC. Det er firmware i selve objektivet som oppdateres, ikke i kamera. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Åssen gjøres dette?Jeg lurte på det samme. Så jeg tok meg en tur på oppdateringssidene til Olympus, men jeg ble ikke noe klokere. Ikke et ord faktisk, om hvordan det gjøres. Men tipper at k-ryeng har rett. At kamera er involvert, som grensesnitt eller tilkobling, høres logisk ut. Metz har forresten USB inngang (eller noe sånt) på sine nyeste blitser, nettopp med tanke på oppgraderinger. Endret 11. mars 2009 av fototim Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 kryeng har selvfølgelig helt rett. Olympus sine hus er jo så dårlige at de egentlig bare er en dockingstasjon for objektivets firmwarepopdatering. Lenke til kommentar
kornelen Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Fint at Olympus har oppdateringer til objektivene sine. Dette er noe jeg og sikkert mange andre savner til våre system.(spesielt hvis firmwaren gjør noe vesentlig bedre/raskere) Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Skulle ønske firmwaren var open source jeg. Så kunne jeg programmert inn det jeg syns hadde vært gøy å ha... Uansett; Firmware oppdatering av utstyr utenom kamerahus er ganske så fornuftig. f.eks; En god del av objektivene til Olympus har fått firmware update som gjør at det fungerer bra med mFT også. Helt supert. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Har ikke sett det som noen artikkel her enda, men Olympus har også sluppet ny firmware til E-3 (samt 14-54 II); Muligheten til å endre AF målepunktene med piltastene (de samme funksjonalitetene som Olympus E-30 kameraet). Piltastefunksjonen kan nå justeres via “BUTTON/DIAL” valget i Custom Menu 1. Bedre nøyaktighet med autofokus ved bruk av lyssterke og raske objektiver som Zuiko Digital ED 14-35mm 1:2.0 SWD. Forbedret hastighet på sekvensfotografering I C-AF modus. En ny batteri kontrollsekvens som forbedrer batterikapasitet ved bruk av HLD-4 batterigrep. Zuiko Digital 14-54mm 1:2.8-3.5 II objektivet drar nytte av følgende forbedringer: Korrigering av brennvidde på zoom-ringen og Exif data (unntatt WIDE/TELE-delen) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Hva er det egentlig firmwaren i objektivet styrer? Hittil har jeg tenkt på kontaktene mellom objektiv og kamera som dumme kontakter som overfører strøm til de ulike motorene (AF-motoren og blendermotoren) og evt strøm til stabilisatormekanismen for de systemer som trenger det, men denne tanken må jeg vist revurdere. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Hva er det egentlig firmwaren i objektivet styrer? Det kan være det er vel så mye snakk om rapportering som styring. F.eks. må jo objektivet og kamerahuset kommunisere hvis autofokusmotor sitter i objektivet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg