Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Pris for utføring av "Motor flush".


Anbefalte innlegg

Har snart planer om å skifte oljefilter og olje, og tenkte i den forbindelse at jeg like gjerne kunne få utført en såkalt "motor flush" på bilen. Siden dette åpenbart ikke er noe som kan kjøpes over disken på bilverksted eller butikker, er det noen som vet hvilke kostnader det kommer på å utføre en slik rens på verksted?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke har en hundgammel bil du ikke kjenner historien på vil det være greit nok å skifte olje og oljefilter.

 

- if it ain't broken, don't fix it

 

Er bilen i usikker forfatning kan du alltids kjøpe innvendig motorrens (det du kaller motor flush) på Torshov eller andre som fører denslags. Vær imidlertid oppmerksom på at du kan oppleve svetting og lekkasjer i etterkant, jfr gxi's post. Selv har jeg gjort dette på en 40 år gammel Volvo med veldig gode resultater.

 

Edit: en innvendig motorvask gjør du selv, trenger ikke betale dyre verkstedtimer for å tappe og fylle på ny olje. Invester i et praktisk oljefat fra Biltema - maks 200,-.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

En slik "indre rengjøring" bør kombineres med bytte av motor-pakningene eller helst kun brukes på nyere biler. Noen av disse stoffene er så kraftige at de kan "tørke ut" bl.a. kam-akslingen slik at den knekker grunnet for lite smøring ved oppstart.

 

Skift heller olje oftere. Oljen rengjør og og drar med seg avleiringene til filteret, så med mindre du har hatt topp-pakningsbrudd eller andre defekter som gjør at motoren er full av dritt, så styr unna disse avfettingstoffene.

Lenke til kommentar
170.000km er jo ikke mye, men har vært med på å flushe bensinmotor som har gått 400.000km, med meget gode resultater!

 

Men da ble også pakninger byttet da.

 

Nettopp! Pakningsbytte er definitivt viktig. Likevel er det mange typer av disse stoffene og det er viktig å ikke velge de kraftigste, da mange eldre motorer kan ta skade av det pga "uttørking". Produktet fra Wurth har jeg gode erfaringer med, så det kan jeg anbefale.

Lenke til kommentar

Stjeler tråden litt:

Er det vits i å flushe en motor som har gått 150 000km og har blitt daukjørt av en eldre mann i 12 år?

Eller holder det med et oljeskift og bytte av oljefilter?

 

(Jeg tenker på å kanskje bytte olja nå i påsken.)

Lenke til kommentar

Nei, det tror jeg ikke har noe poeng. Koks og avleringer på grunn av småkjøring vil i hovedsak legge seg på ventiler/plugghoder. Oljen vil dra med seg resten av "skiten" fra sylinderne og legge den i filteret. Skift olje m/filter, skift plugger og kjør bilen en lengre tur. La den få litt turtall og blås sylinderne rene ved hjelp av motorkraft.

 

Skift heller ojle m/filter på nytt etter noen måneder.

Lenke til kommentar

Motorflush vil jeg fraråde i det hele tatt, motorer som er så "igjengrodd" av koks og andre biprodukter at det går ut over motorens funksjon trenger seg en skillelig overhalig, det finnes ikke noe på en boks som kan erstatte en overhaling, det har jeg lært på den harde måten.

 

Nei det er ikke gull som glimrer..

delagt001.jpg

 

Det er spon fra rådelagrene

delagt004.jpg

 

og her ble avleiringen av, oljesila var tettet helt og motoren havarete.

delagt005.jpg

 

 

Det jeg burde ha gjort var å demontert den, vasket alt med parafin og byttet pakningene.

Lenke til kommentar

Motor-rens er ikke ment og heller ikke antydet som et alternativ i stedet for overhaling. Hvis motoren er overfylt av koks og lagrene er ødelagt, så er ikke en rens tilstrekkelig i det hele tatt. Det kan brukes som et tilleggsalternativ sammen med overhalingen, men at rensen alene skal "reparere" motoren er på grensen til overtro.

Lenke til kommentar

Lagrene var i utgangspunktet ikke ødelagte da jeg begynte med rensen og motoren fungerte fint, men det var fullt av avleiringer i den pga at forrige eier bare hadde fyllt på olje og ikke byttet den. Jeg utførte en motorflush etter råd fra en bilmekaniker, byttet så olje og filter og kjørte meg en tur. Mindre en en time ut i kjøreturen så fikk jeg i.l av 10 min tid en rådebank så jævlig at jeg tviler på noen har hørt lignende verken før eller siden.

 

Resten er historie.

Lenke til kommentar

Jeg brukte innvendig motorvask fra QMI (Eller noe slikt.) på en gammel Omega turbodiesel som hadde gått cirka 240 000, og det var virkelig en forbedring. Fra før var motoren nokså dvask og gikk ikke spesielt pent. Etter å ha brukt QMI var den derimot merkbart sprekere og den fikk en helt annen gange på motoren. Den ble nesten god som ny (I den grad en gammel diesel kan bli god)!

Lenke til kommentar
Lagrene var i utgangspunktet ikke ødelagte da jeg begynte med rensen og motoren fungerte fint, men det var fullt av avleiringer i den pga at forrige eier bare hadde fyllt på olje og ikke byttet den. Jeg utførte en motorflush etter råd fra en bilmekaniker, byttet så olje og filter og kjørte meg en tur. Mindre en en time ut i kjøreturen så fikk jeg i.l av 10 min tid en rådebank så jævlig at jeg tviler på noen har hørt lignende verken før eller siden.

 

Resten er historie.

 

Da høres det ut som du har brukt den sterke typen og dermed har kjørt lagrene tørre. Dette er nettopp derfor jeg ikke har så mye til overs for motor-flush på motorer uten enten pakningsbytte på hele motoren eller ved nylig topp-pakningsbrudd der motoren er full av kjølevæske, skitt etc og trenger en indre rengjøring.

 

Derfor, med mindre man kjenner stoffet man bruker eller man er helt nødt, så anbefaler jeg hyppigere oljeskift m/filter og lengre kjøretrurer der man blåser motoren ren med turtallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...