Windoge Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Har snart planer om å skifte oljefilter og olje, og tenkte i den forbindelse at jeg like gjerne kunne få utført en såkalt "motor flush" på bilen. Siden dette åpenbart ikke er noe som kan kjøpes over disken på bilverksted eller butikker, er det noen som vet hvilke kostnader det kommer på å utføre en slik rens på verksted? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Det der er vel ikke noe man gjør "likegodt" uten noe annet poeng. Du kan risikere å fjerne avleiringer som fungerer som pakninger og dermed ende opp med oljelekkasjer. Lenke til kommentar
citronen Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Hvis du på død og liv skal "rense" motoren, foreslår jeg at du kjøper deg en dunke på biltema, fyller den på og kjører en runde rundt i nabolaget. Deretter tapper du den. Bytter filter, og igjen olja. Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Om du ikke har en hundgammel bil du ikke kjenner historien på vil det være greit nok å skifte olje og oljefilter. - if it ain't broken, don't fix it Er bilen i usikker forfatning kan du alltids kjøpe innvendig motorrens (det du kaller motor flush) på Torshov eller andre som fører denslags. Vær imidlertid oppmerksom på at du kan oppleve svetting og lekkasjer i etterkant, jfr gxi's post. Selv har jeg gjort dette på en 40 år gammel Volvo med veldig gode resultater. Edit: en innvendig motorvask gjør du selv, trenger ikke betale dyre verkstedtimer for å tappe og fylle på ny olje. Invester i et praktisk oljefat fra Biltema - maks 200,-. Endret 12. mars 2009 av Tumbleweed Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 Skiftet olje for ca 1 måned siden. Bytter tennplugger og oljefilter i dag, det gjør kanskje susen. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 Hva slags bil/motor er det? Og hvor langt har den gått? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 KIA Sephia 95-mod. Rundt 170.000 km. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 En slik "indre rengjøring" bør kombineres med bytte av motor-pakningene eller helst kun brukes på nyere biler. Noen av disse stoffene er så kraftige at de kan "tørke ut" bl.a. kam-akslingen slik at den knekker grunnet for lite smøring ved oppstart. Skift heller olje oftere. Oljen rengjør og og drar med seg avleiringene til filteret, så med mindre du har hatt topp-pakningsbrudd eller andre defekter som gjør at motoren er full av dritt, så styr unna disse avfettingstoffene. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 13. mars 2009 Del Skrevet 13. mars 2009 170.000km er jo ikke mye, men har vært med på å flushe bensinmotor som har gått 400.000km, med meget gode resultater! Men da ble også pakninger byttet da. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 170.000km er jo ikke mye, men har vært med på å flushe bensinmotor som har gått 400.000km, med meget gode resultater! Men da ble også pakninger byttet da. Nettopp! Pakningsbytte er definitivt viktig. Likevel er det mange typer av disse stoffene og det er viktig å ikke velge de kraftigste, da mange eldre motorer kan ta skade av det pga "uttørking". Produktet fra Wurth har jeg gode erfaringer med, så det kan jeg anbefale. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Var Würth som ble brukt. Motoren virket med en gang friskere, en god del bedre ytelse, og starter rett opp og går jevnt på tomgang nå Lenke til kommentar
CFM Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Stjeler tråden litt: Er det vits i å flushe en motor som har gått 150 000km og har blitt daukjørt av en eldre mann i 12 år? Eller holder det med et oljeskift og bytte av oljefilter? (Jeg tenker på å kanskje bytte olja nå i påsken.) Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Nei, det tror jeg ikke har noe poeng. Koks og avleringer på grunn av småkjøring vil i hovedsak legge seg på ventiler/plugghoder. Oljen vil dra med seg resten av "skiten" fra sylinderne og legge den i filteret. Skift olje m/filter, skift plugger og kjør bilen en lengre tur. La den få litt turtall og blås sylinderne rene ved hjelp av motorkraft. Skift heller ojle m/filter på nytt etter noen måneder. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 14. mars 2009 Del Skrevet 14. mars 2009 Motorflush vil jeg fraråde i det hele tatt, motorer som er så "igjengrodd" av koks og andre biprodukter at det går ut over motorens funksjon trenger seg en skillelig overhalig, det finnes ikke noe på en boks som kan erstatte en overhaling, det har jeg lært på den harde måten. Nei det er ikke gull som glimrer.. Det er spon fra rådelagrene og her ble avleiringen av, oljesila var tettet helt og motoren havarete. Det jeg burde ha gjort var å demontert den, vasket alt med parafin og byttet pakningene. Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Motor-rens er ikke ment og heller ikke antydet som et alternativ i stedet for overhaling. Hvis motoren er overfylt av koks og lagrene er ødelagt, så er ikke en rens tilstrekkelig i det hele tatt. Det kan brukes som et tilleggsalternativ sammen med overhalingen, men at rensen alene skal "reparere" motoren er på grensen til overtro. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Lagrene var i utgangspunktet ikke ødelagte da jeg begynte med rensen og motoren fungerte fint, men det var fullt av avleiringer i den pga at forrige eier bare hadde fyllt på olje og ikke byttet den. Jeg utførte en motorflush etter råd fra en bilmekaniker, byttet så olje og filter og kjørte meg en tur. Mindre en en time ut i kjøreturen så fikk jeg i.l av 10 min tid en rådebank så jævlig at jeg tviler på noen har hørt lignende verken før eller siden. Resten er historie. Lenke til kommentar
zoomzoom Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Jeg brukte innvendig motorvask fra QMI (Eller noe slikt.) på en gammel Omega turbodiesel som hadde gått cirka 240 000, og det var virkelig en forbedring. Fra før var motoren nokså dvask og gikk ikke spesielt pent. Etter å ha brukt QMI var den derimot merkbart sprekere og den fikk en helt annen gange på motoren. Den ble nesten god som ny (I den grad en gammel diesel kan bli god)! Lenke til kommentar
LiamH Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 Lagrene var i utgangspunktet ikke ødelagte da jeg begynte med rensen og motoren fungerte fint, men det var fullt av avleiringer i den pga at forrige eier bare hadde fyllt på olje og ikke byttet den. Jeg utførte en motorflush etter råd fra en bilmekaniker, byttet så olje og filter og kjørte meg en tur. Mindre en en time ut i kjøreturen så fikk jeg i.l av 10 min tid en rådebank så jævlig at jeg tviler på noen har hørt lignende verken før eller siden. Resten er historie. Da høres det ut som du har brukt den sterke typen og dermed har kjørt lagrene tørre. Dette er nettopp derfor jeg ikke har så mye til overs for motor-flush på motorer uten enten pakningsbytte på hele motoren eller ved nylig topp-pakningsbrudd der motoren er full av kjølevæske, skitt etc og trenger en indre rengjøring. Derfor, med mindre man kjenner stoffet man bruker eller man er helt nødt, så anbefaler jeg hyppigere oljeskift m/filter og lengre kjøretrurer der man blåser motoren ren med turtallet. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 15. mars 2009 Del Skrevet 15. mars 2009 (endret) Man kan vel også bruke en dieselblanding i stedet for disse "flush-midlene"? Endret 15. mars 2009 av W202 Lenke til kommentar
Daily-Drifter Skrevet 16. mars 2009 Del Skrevet 16. mars 2009 støtter bytte filter og til en tynn olje, kjøre som faen en stund, og bytte filter igjen og tappe av olja og kose seg med synet av dritt som kommer ut . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå