Gå til innhold

Ny skoleskyting i Tyskland - når skjer det i Norge?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Astralnoise, Jeg er av den oppfatningen at mye kan forhindres. 18årsgrense på tobakk og alkohol tror har hatt en positiv virkning, aldersgrensene på mediavold bryr ikke folk seg om så de hjelper lite. Hadde folk visst litt mer ville de tatt det alvorligere, og barn ville blitt mer skjermet for dette.

Lenke til kommentar

Du har sagt dette enkelt kan forebygges, men at man ikke gidder. Flekk opp hva man skal gjøre. Punktvis.

Det har jeg ikke sagt.

Det ville være et skritt i riktig retning å gjøre noe med mediavoldsmisbruk, man bommer litt dersom man tror at barn blir født sinnsgale med instinkter til å finne håndvåpen og plaffe ned andre mennesker. Barn blir slik hvis forholdene tillater det.

roberteh, Det er ikke nødvendig eller mulig. Eller syntes du vi skal vente til et spesifikt krefttilfelle er blitt linket til tobakksrøyking før vi definerer tobakk som kreftfremkallende?

MonkeyBoy, Det meste du skriver er faktisk bare tull.

Ellers så virker du litt forvirret, du sier først at mediavold har en sentral rolle og i neste setning sier du at du forsvarer den og ikke vil ha sensur.

Dette for eksempel, jeg er av den oppfatningen at det er misbruk som fører til storparten av problemene. Derfor er jeg imot forbud, voldsmedier f.eks. virke positivt og være med på å lære barn forskjellen mellom riktig og galt og se konsekvenser av ulike handlinger. Jeg syntes ikke at et mindretall som misbruker skal få ødelegge for flertallet som ikke har problemer. Du lurer kanskje på hva som er forskjellen på bruk og misbruk, og hva som er forskjellen mellom "bra" mediavold og "dårlig" mediavold?

Da tolker jeg deg slik i lys av din første post at vi kunne forhindre disse skytingene ved å forby vold i media? Og å anerkjenne at mediavold er den største årsaken til denne?

Du kan forhindre skytingene ved å fjerne alle våpen i hele verden, men det er verken ønskelig eller engang mulig.

Det blir også feil å sammenligne barns lek med fyrstikker og brannfare med mediavold. Førstnevnte har et mye enklere problem med langt færre variabler. Det er også relativt lett å undersøke under kontrollerte forhold; La flere barn leke med fyrstikker og erstatt tennvæsken med noe som ikke tar fyr. Ut i fra dette eksperimenet kan man ganske greit fastslå korrelasjonen mellom disse. Derimot vil det gi liten mening å putte like mange barn i et rom for å spille CS for så å registrere i etterkant hvor mange som ble voldelige.

Poenget var altså at noen ting er farlige når det misbrukes, og at problemet da er selve misbruket og ikke nødvendigvis tingen (tennvæske/mediavold). Går du litt dypere oppfatter du at jeg ikke bare ser på mediavolden som nokså uskyldig oppi alt, men at jeg også mener at opplysning er løsningen til mye av problemene.

Å si at mediavold er en større årsak til vold enn fattigdom og rusmisbruk er en så spretten påstand at her må jeg bare be om kilder.

Det er den største bidragsyteren til vold som er målt, vil du ha en kilde kan du søke på f.eks. Dr. Centerwall's studier. Han ble forespurt om å finne en forklaring på voldsepidemien vi opplever i samfunnet. Jeg tipper du kommer til å si noe som at "men det er jo bare en forsker", men du kan jo tro hva du vil. Selv hører jeg heller på et fakta enn på tusen forskere.

Argumentasjonen din blir jo ikke akkurat bedre at du trekker paraleller mellom tobakksrøyking og kreft og media og vold. For det første er forholdet mellom tobakk og kreft langt mer grundig dokumentert.

Jeg slutter aldri å bli overrasket over at noen aldri kobler dette helt, men.. Det har til dags dato ikke lykkes noen å finne et konkret krefttilfelle hvor man vet med sikkerhet at røyking førte til kreften, med dette prøver jeg å forklare at et direkte bevis gjerne ikke er mulig å oppdrive selv om man er ganske sikker på at det er en sammenheng.

Korrelasjonen mellom mediavold og samfunnsvold er sterkere enn korrelasjonen mellom hiv-smitte og kondombruk, passiv røyking og kreft, kalsiuminntak og benmasse.

Du later til å være av den tro at mediavold påvirker psykisk mens f.eks. tobakk påvirker selve kroppen på en måte som er mer målbar? Hvis det er tilfelle så har jeg litt enklere for å skjønne hvorfor du skriver slik, men det er altså helt galt. Mediavold kan være mer skadelig for hjernen enn alkohol, tobakk og narkotika. Igjen er nøkkelordet misbruk, og jeg kunne veddet hatten min på at du ikke har noen anelse av hvor grensen mellom misbruk og bruk går. Og det er det som jeg mener er roten til problemet, dersom folk hadde visst forskjellen og konsekvensene mellom bruk og misbruk ville (vi er tross alt ikke dumme) vi ha benyttet mediavold på en mer ansvarlig og moden måte. På samme måte som at en person som vet at barn ikke bør leke med fyrstikker og tennvæske vil legge disse tingene på en utilgjengelig plass for barn for å forhindre misbruk og ulykker.

Du må gjerne fortsette å være uenig, jeg klandrer deg ikke ettersom du ikke innehar noen informasjon om emnet. Det er da umulig for deg å gjøre noe annet enn å gjette, om du gjetter riktig skyldes det da flaks, og uflaks dersom du gjetter galt. Det er ikke på grunn av for lav IQ f.eks.

OK, så misbruk av mediavold er verre enn fattigdom og rusmiddelbruk. Igjen kom med noen seriøs forskning, istedet for nedlatende kommentarer. Jeg, jeg vet vi snakker om korrelasjoner når det gjelder årsaksforklaringer. Jeg vil hevde at 8 år med studier og jobberfaring som vitenskapelig ansatt ved to universiteter vil gjøre meg bedre istand til å skjønne dette. Mine fag var forresten medisin, psykologi og sisiologi.

Jeg googla Dr. Centerwall og fant ut at det måtte vær Brandon Centerwall. Han var såvidt nevnt i Wikipedia og var ikke oppført med en eneste rapport i bibsys, som er et det norske universitetssytemet for katalogisering av vitenskeplige tekster (også utenlandske). Dog skal det sies at han er professor i engelsk ved Washington Universitetet, Seattle. Men jeg skjønner at dette ikke plager deg, du vil jo heller høre på et fakta enn hva tusen forskere (sic). Men du skjønner ikke at i dette området er det ikke noe som heter fakta, man snakker om korrelasjoner eller sannsynligheter. Det er elementær vitenskapteori at en hypotese aldri kan bevises, bare sannsynliggjøres eller forkastes.

Og det er her ditt problem ligger, du har dine subjektive meninger og det er Helt greit. Problemet er at du prøver å presentere ditt eget syn som seriøs forskning. Så finner du en eller annen forsker som ikke har noen særlig oppslutning om sine teorier, men som støtter dine. Det er almenn kjent at på internett kan man finne støtte for hvilket som helst utsagn. Det virker heller ikke som du har særlig kunnskap om kildekritikk eller samfunnsvitenskapelig metode. Da er vi inne på hva som er den vitenskapelige konsensus innenfor et område, og her er du langt unna.

Jeg ser ikke noen grunn til å kaste bort mer tid på å diskutere med deg. Det har jeg rett og slett ikke tid til. Kom med noen skikkelige kilder, så kan vi kanskje diskutere.

Hyggelig at du ikke klandrer meg for mine synspunkter og frikjenner meg for lav IQ. :)

Lenke til kommentar
OK, så misbruk av mediavold er verre enn fattigdom og rusmiddelbruk.

Jeg ville ikke sagt det på en måten. Det som gjør mediavold til en så stor bidragsyter er at det når ut til mange fler og dermed eksponerer en større andel av befolkningen. Hadde fattigdom eller rusmisbruk vært like utbredt som tv-apparater og mediavold ville disse ha vært et langt større problem.

Selv om bare en ørliten andel av mediavolds"brukere" blir påvirket i alvorlig grad så kan dette være nok til å mangedoble voldsstatistikker.

Den vitenskapelige konsensus er, og har vært siden 1970-tallet, at barn bør skjermes fra voldsmedier grunnet de negative virkningene mediavold fører til. Hvorfor tror du egentlig at det er aldersgrenser på voldsmedier? Er det bare en bekymret mamma som klistrer "18års aldersgrense" på voldelige filmer?

Har ingenting imot at du er uenig, men du er på helt ville veier dersom du vil finne støtte for dine synspunkter innen vitenskapen. Da er det nesten bedre at du sier tobakk ikke er kreftfremkallende, det vil du finne mer støtte for. Jeg fleiper ikke med deg, det har ikke lykkes noen jeg kjenner til og selv ikke meg å finne noen nevneverdig støtte for mediavold i vitenskapen. Og jeg har gått gjennom ganske mye stoff.

Kanskje du finner den rapporten som sier "voldsspill ikke skadelig likevel" men hvor de glemte å nevne at de testet med et ikke-voldelig spill? Alt jeg kunne grave frem var av det kaliberet.

De fleste som forsvarer mediavold tar i bruk andre argumenter, f.eks. mener de at aldersgrenser fører til et samfunn hvor folk beskyttes fra seg selv og at dette bør opphøre. Da er det gjerne snakk om den typen folk som syntes det er teit med fartsgrenser, hvorfor skal ikke folk få kjøre så fort som de vil?

Jeg syntes vi skal være forsiktige med å sette grenser, men noen må vi allikevel ha.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

det er dessverre bare et spørsmål om tid før en skolemassaker skjer her i norge.

nå har det vært et par episoder allerede de siste 10årene her i norge. folk som har lagt ut trusselvideor på youtube. disse mer eller mindre tomme løftene om å gå bananas på skolen har blitt tatt hånd om av politiet.

igjen så tror jeg med hånden på hjertet at mye av hovedgrunnen er mobbing. mobbing og utstøtelse får tilslutt begeret til å renne over."nå er det nok.nå skal jeg vise dem.nå skal jeg drepe x og y,samt alle vennene deres....". har man også skytevåpen lett tilgjengelig i huset så vips. der har du en skolemassaker.

Lenke til kommentar

Trenger vi rett og slett flere skolemassakre? Det er uansett bare tenåringer det er snakk om, vi kan avse noen. Det blir lettere å gå i trappene på kjøpesentere m.m.

Vi må regne med at gjerningsmannen klarer å plukke ut i hvertfall noen drittsekker. Konklusjon: Verden blir en bedre plass!

Lenke til kommentar
Du har sagt dette enkelt kan forebygges, men at man ikke gidder. Flekk opp hva man skal gjøre. Punktvis.

Det har jeg ikke sagt.

Det ville være et skritt i riktig retning å gjøre noe med mediavoldsmisbruk, man bommer litt dersom man tror at barn blir født sinnsgale med instinkter til å finne håndvåpen og plaffe ned andre mennesker. Barn blir slik hvis forholdene tillater det.

Vi har den kunnskapen og informasjonen om dette som vi trenger for å forhindre det, men sålangt er det få som bryr seg om det. Noen skolemassakrer i ny og ne er tydeligvis ikke så ille.

Så dette var bare vrøvl? (Selvfølgelig var det det, men erkjenner du det?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk
Trenger vi rett og slett flere skolemassakre? Det er uansett bare tenåringer det er snakk om, vi kan avse noen. Det blir lettere å gå i trappene på kjøpesentere m.m.

Vi må regne med at gjerningsmannen klarer å plukke ut i hvertfall noen drittsekker. Konklusjon: Verden blir en bedre plass!

Hahaha, for et patetisk utsagn!

Lenke til kommentar

Da kan man jo spørre: Gjør du verden til et bedre sted? Ut i fra det jeg har sett av deg her på forumet er det ganske tydelig at det ikke er tilfellet. Bør jeg ønske at du blir drept da?

Lenke til kommentar

Da kan man jo spørre: Gjør du verden til et bedre sted? Ut i fra det jeg har sett av deg her på forumet er det ganske tydelig at det ikke er tilfellet. Bør jeg ønske at du blir drept da?

Men jeg gjør jo verden til et bedre sted hele tiden! Har en humle eller edderkopp rotet seg inn bak vinduet, slipper jeg dem ut igjen. Jeg står for det positive.

Lenke til kommentar

Det har jeg ikke sagt.

Vi har den kunnskapen og informasjonen om dette som vi trenger for å forhindre det, men sålangt er det få som bryr seg om det. Noen skolemassakrer i ny og ne er tydeligvis ikke så ille.

Så dette var bare vrøvl? (Selvfølgelig var det det, men erkjenner du det?)

Nei, vi har visst lenge hva som får slike ting til å skje. Foreløpig er det ikke et stort nok problem til at vi gidder å bry oss nok til å gjøre noe med det.

Det henger naturligvis også litt sammen med at løsningen ikke er enkel, da må problemet også bli større før løsningen blir å vurdere.

Løsningen er forresten å forhindre at barn blir nok hjerneskadet til å gjøre slike ting, noe jeg tror vil skje mer eller mindre av seg selv. Straks folk innser hvor lett påvirkelige barn er vil de være mer forsiktig med hva de utsetter barna for. Det er ikke de enkeltes foreldre skyld eller feil, i stort sett hele samfunnet blir ikke aldersgrensene tatt alvorlig nok.

Jeg tror ikke det ville vært en dum ide å hindre at f.eks. en 7åring ser 18årsgrense. I utgangspunktet er jeg for alle tiltak som vanskeliggjør tilgang til voldsmedier for de under aldersgrensen dersom det ikke forstyrrer de som er gamle nok allerede. Det burde være påbudt å vise legitimasjon for å vise at du er gammel nok.

Barn har ikke noe stort behov for å underholde seg i voldsorgier, jeg tror de vil klare seg like bra uten Doom 3 som de gjorde med Doom 3.

Noen spill av den kondisjonerende typen burde rett og slett forbys til sivilt bruk, dette er snakk om så få spill at ingen burde reagere på det - selv ikke jeg. Evt. så kan spillene selges men uten tilbehøret.

Lenke til kommentar

'Vi' har ikke visst hva som har forårsaket dette, noe jeg tviler ytterst sterkt på at du gjør heller. At spill er en del av det kan godt være, men det er det ingen som vet. Personlig tror jeg det heller er en ny kultur som forårsaker slike problem. En kultur hvor det er viktigere å bli lagt merke til enn noe annet. På godt eller vondt. Dette er en problemstilling som hundrevis av professorer sitter å klør seg i skallen over. Når du da kommer med at 'du vet', blir jeg nesten litt lattermild.

Skolemassakrer finner ikke sted i Norge. Da vil jeg jo nesten påstå at det for øyeblikket er et problem her. Når du mener at dårlig håndhevelse av aldersgrensene er årsak til slik lager du jo et paradoks med ditt eget argument. Skolemassakrer finner ikke sted i Norge og da kan vi nesten anta at vi for øyeblikket ikke gjør noe galt i forhold til forebygging av slike problem. If it ain't broken. Don't fix it. For alt du vet kan de tiltakene du foreslår føre til mer vold blant barn og unge. Katarsisteorien hevder at vold i filmer og spill er en positiv ting ettersom det 'renser' deg for aggresjon. Teorien har ikke så mye oppslutning, men det er enda et eksempel på at vi ikke har snøring på hvordan dette påvirker mennesker.

Jeg tror også du skal jobbe ganske hardt med å finne 7-åringer her til lands som har sett filmer med 18-årsgrense. Hvertfall ikke med den hensikt å faktisk se den filmen.

Hva er kondisjonerende spill? Snakker vi om spill hvor du faktisk holder en replica-pistol i hånden og liknende?

Lenke til kommentar
Den vitenskapelige konsensus er, og har vært siden 1970-tallet, at barn bør skjermes fra voldsmedier grunnet de negative virkningene mediavold fører til.

Kan du liste opp de negative virkningene?

Hvor går grensa for hva som er mediavold?

Kan du vise til noe som støtter påstanden om at det finnes en slik konsensus?

Ikke nevn tobakk eller røyking.

Lenke til kommentar

Det er da ikke sikkert at dette skjer i Norge, det er det ingen som kan si noe om. Kan ikke si "når" skjer dette, men man kan si "om" dette skjer i Norge.

Jeg tror at unge blir romantisert av denne type oppførsel, da mener jeg de som allerede har suicidale planer eller ønsker om det. Og siden disse guttene blir "berømte" og det blir mye blest rundt de, så kan det være veldig tiltrekkende for de unge som har skumle hensikter. Oppmerksomhet er noe som er gull verdt for oss alle, og det å havne i mediene over hele verden som disse guttene gjør, er nok ikke avskrekkende for å si det sånn.

Når de først skal dø ved egen hånd, hvorfor ikke ta med seg en hel haug og gå ut av dette livet med et stort smell og rabalder? Den slags type mentalitet.

Men jeg har mine tvil om at noe sånt skulle skjedd i Norge liksom, de unge her til lands virker ikke så "fucked" i hue som amerikanske ungdommer f.eks. Men hvem vet, det kan sitte norske copy-cat's å planlegge en skole-massakre allerede nå, men jeg har mine tvil for å si det mildt.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar

Jeg hadde en fin teori men den har jeg såklart glemt som absolut alt jeg finner på :S

Et klart gesellschaft selvmord med grunnlag i mangel på skryt fra andre. Mindre påvirkninger som tilgang til våpen osv. har nok også spilt sin part.

Jeg ser ikke bort fra at skytespill blir forbudt om dette fortsetter.

Tull det er kun mediaene som spiller på denne latterlige tolkningen det fins ikke forskning bak det og dermed hvis ikke verden tar noen skrit tilbake vil det ikke ha noe å si. Hvis hele verden gikk bakover mot steinalderen så er ikke dataspill det vi bør bekymre oss for uanset :p

Lenke til kommentar

Man kan ikke slutte å produsere kniver bare fordi noen er lunatics og stikker ned.. Samme med alt annet her i verden. Man lærer taktikk og teknikker av slike spill, noe man kan ta med seg i militæret f.eks. :wee:

Nå skal det sies at jeg kun har vært borti GTA, og der har jeg f.eks lært at jeg bare kan forte meg å trykke firkant-firkant-trekant-opp-opp, så forsvinner politiet.

Endret av Melisma
Lenke til kommentar
Det går ikkje an å sikre seg 100% mot slike hendingar, og det er ingen grunn til at det ikkje skulle koma til å skje i Noreg.

Halvveis enig. Det er absolutt ingen måte å sikre seg 100%, men Norge er nok definitivt i en "lavrisikogruppe" blant vestlige land, pga mye oppfølging og lite håndvåpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...