Gå til innhold

Ny skoleskyting i Tyskland - når skjer det i Norge?

Anbefalte innlegg

Mediavold spiller en helt sentral rolle.

Det er ikke riktig at jeg angriper mediavold forresten, jeg forsvarer det og ønsker ikke strenge restriksjoner eller forbud på dette.

Det overrasker meg ikke at du ikke har forstått sammenhengen, folk flest gjør ikke det og vil ikke gjøre det heller. Dette åpner igjen for misbruk og utbredt misbruk vil komme til å føre til forbud og restriksjoner. Så langt har vi kommet allerede, men det er ikke nok - det er snakk om nye tiltak for å stramme inn. Dette er ikke noe jeg ønsker, så jeg er på ingen måte noen motstander av mediavold.

Hadde ikke folk vært klar over eller forstått at fyrstikker og tennvæske kan være skummelt f.eks. blant barn så ville det ha kommet aldersgrenser og forbud på dette - for å prøve å unngå at de som ikke vet bedre gir slike produkter til uvedkommende (de som er under aldergrensen).

Hvis en person sier at tennvæske og fyrstikker er både et nyttig og viktig redskap men at det er farlig å bruke for småbarn, er han da en motstander av fyrstikker og tennvæske? Han prøver tross alt å forhindre avisoverskrifter der barn omkommer i selvpåsatte branner, slike overskrifter hjelper ikke akkurat på noen måte de som bruker tennvæske og fyrstikker aktsomt. Jeg ville heller sagt at personen som barna fikk tennvæske og fyrstikker fra var en motstander, gjerne uten å være klar over det selv.

Det eksisterer ikke tvil om hvorvidt mediavold er skadelig og fører til økt samfunnsvold, men man er ikke helt sikre på akkurat hvor stort omfanget er. Men stort sett pekes det på at det er den største enkeltbidragsyteren til samfunnsvold, altså at det er verre enn f.eks. fattigdom og rusmisbruk. Dersom du sier noe annet kan du like gjerne tvile på om tobakk er skadelig, det innebærer at man er uvitende eller dum (evt. begge deler).

For ordens skyld, her er et sistat jeg skrev i en annen post, spill- og mediavold har antageligvis en liten påvirkning etter min mening:

Jeg hørte på radioen i dag et intervju med Ragnhild Bjørnebekk som er voldsforsker ved politihøyskolen. Hun nevnte spill- og mediavold som en av mange bakgrunnsvariabler for skolemassakrene. Jeg tror at dette stemmer, men ikke at dette er en utløsende faktor.

Ellers så virker du litt forvirret, du sier først at mediavold har en sentral rolle og i neste setning sier du at du forsvarer den og ikke vil ha sensur. Jeg tolker det slik at du mener mediavold er en sentral faktor i skoleskytingene, men at du likevel ikke vi ha sensur. Greit nok det.

Da tolker jeg deg slik i lys av din første post at vi kunne forhindre disse skytingene ved å forby vold i media? Og å anerkjenne at mediavold er den største årsaken til denne?

Hvis du mener dette reduserer du et meget komplekst problem til kun en faktor, som i tillegg virker å være bakenforliggende. Det vil ikke bli bedre å forby en liten del av problemet.

Det blir også feil å sammenligne barns lek med fyrstikker og brannfare med mediavold. Førstnevnte har et mye enklere problem med langt færre variabler. Det er også relativt lett å undersøke under kontrollerte forhold; La flere barn leke med fyrstikker og erstatt tennvæsken med noe som ikke tar fyr. Ut i fra dette eksperimenet kan man ganske greit fastslå korrelasjonen mellom disse. Derimot vil det gi liten mening å putte like mange barn i et rom for å spille CS for så å registrere i etterkant hvor mange som ble voldelige.

Å si at mediavold er en større årsak til vold enn fattigdom og rusmisbruk er en så spretten påstand at her må jeg bare be om kilder. I mellomtiden latterliggjør jeg deg istedet; Jeg trodde at folk som sloss på byen lørdagsnatta gjorde dette fordi de var rusa, men det skyldes altså GTA på vorspielet.

Argumentasjonen din blir jo ikke akkurat bedre at du trekker paraleller mellom tobakksrøyking og kreft og media og vold. For det første er forholdet mellom tobakk og kreft langt mer grundig dokumentert. For det andre har består forholdet mellom vold og media i mye større grad av sosiale faktorer, mens tobakk og kreft er biologiske faktorer. Videre framstår det mer som en skremselstaktikk når du trekker inn røyking og kreft i diskusjonen, enn argumentasjon. Til slutt så virker du heller ikke så overbevisende når du hevder at de som ikke er enige med deg er uvitende eller dumme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg fikk en sms i går tidlig av moren min som bor 2 timer nord for Stuttgard, og hun virket helt hysterisk, og ba meg og ikke spille spill lenger osv. Jeg er drittlei av tyske medier (spesiellt Bild Zeitung) som framstiller spill som årsaken av dette og de andre skoleskytinger.

Jeg kan til og med gå så langt at det er propaganda, som linger den i starten av tredje riket (jeg vet at det er bull så ikke bry dere). Det er antatt at 97% av alle teenager spiller spill, og fordi en eller to tilbakestående idioter ikke klarer å holde livet sitt i orden blir alle sammen feied under samme teppet.

Å spille dataspill er et hobby, akkurat som gå på ski og football.

Men at han var utelokked og ble mobbet osv, det kommer på andre eller tredje plass.

Jeg kan love dere at han psychopaten Schäuble(I-riksministeren) kommer til å foreslå igjen å overvåke alle datamaskiner i tyskland, og at spillene blir for godt forbudt.

Jeg er så glad at jeg ikke lenger bor i dette landet.

Lenke til kommentar

Bare vent. I pressekonferansen på TV2 Nyhetskanalen, sa han politimannen:" Vi har sikret datamaskinen hannes, og vi kan bekrefte at den passer til den typiske amokläufer profilen. Den inneholdet blant annet voldelige sktytespill som Counter-Strike. Nærmere informasjoner ha vi ikke akkurat nå."

Ikke ord for ord, men det er det han sa.

Lenke til kommentar
Du har sagt dette enkelt kan forebygges, men at man ikke gidder. Flekk opp hva man skal gjøre. Punktvis.

Det har jeg ikke sagt.

Det ville være et skritt i riktig retning å gjøre noe med mediavoldsmisbruk, man bommer litt dersom man tror at barn blir født sinnsgale med instinkter til å finne håndvåpen og plaffe ned andre mennesker. Barn blir slik hvis forholdene tillater det.

roberteh, Det er ikke nødvendig eller mulig. Eller syntes du vi skal vente til et spesifikt krefttilfelle er blitt linket til tobakksrøyking før vi definerer tobakk som kreftfremkallende?

MonkeyBoy, Det meste du skriver er faktisk bare tull.

Ellers så virker du litt forvirret, du sier først at mediavold har en sentral rolle og i neste setning sier du at du forsvarer den og ikke vil ha sensur.

Dette for eksempel, jeg er av den oppfatningen at det er misbruk som fører til storparten av problemene. Derfor er jeg imot forbud, voldsmedier f.eks. virke positivt og være med på å lære barn forskjellen mellom riktig og galt og se konsekvenser av ulike handlinger. Jeg syntes ikke at et mindretall som misbruker skal få ødelegge for flertallet som ikke har problemer. Du lurer kanskje på hva som er forskjellen på bruk og misbruk, og hva som er forskjellen mellom "bra" mediavold og "dårlig" mediavold?

Da tolker jeg deg slik i lys av din første post at vi kunne forhindre disse skytingene ved å forby vold i media? Og å anerkjenne at mediavold er den største årsaken til denne?

Du kan forhindre skytingene ved å fjerne alle våpen i hele verden, men det er verken ønskelig eller engang mulig.

Det blir også feil å sammenligne barns lek med fyrstikker og brannfare med mediavold. Førstnevnte har et mye enklere problem med langt færre variabler. Det er også relativt lett å undersøke under kontrollerte forhold; La flere barn leke med fyrstikker og erstatt tennvæsken med noe som ikke tar fyr. Ut i fra dette eksperimenet kan man ganske greit fastslå korrelasjonen mellom disse. Derimot vil det gi liten mening å putte like mange barn i et rom for å spille CS for så å registrere i etterkant hvor mange som ble voldelige.

Poenget var altså at noen ting er farlige når det misbrukes, og at problemet da er selve misbruket og ikke nødvendigvis tingen (tennvæske/mediavold). Går du litt dypere oppfatter du at jeg ikke bare ser på mediavolden som nokså uskyldig oppi alt, men at jeg også mener at opplysning er løsningen til mye av problemene.

Å si at mediavold er en større årsak til vold enn fattigdom og rusmisbruk er en så spretten påstand at her må jeg bare be om kilder.

Det er den største bidragsyteren til vold som er målt, vil du ha en kilde kan du søke på f.eks. Dr. Centerwall's studier. Han ble forespurt om å finne en forklaring på voldsepidemien vi opplever i samfunnet. Jeg tipper du kommer til å si noe som at "men det er jo bare en forsker", men du kan jo tro hva du vil. Selv hører jeg heller på et fakta enn på tusen forskere.

Argumentasjonen din blir jo ikke akkurat bedre at du trekker paraleller mellom tobakksrøyking og kreft og media og vold. For det første er forholdet mellom tobakk og kreft langt mer grundig dokumentert.

Jeg slutter aldri å bli overrasket over at noen aldri kobler dette helt, men.. Det har til dags dato ikke lykkes noen å finne et konkret krefttilfelle hvor man vet med sikkerhet at røyking førte til kreften, med dette prøver jeg å forklare at et direkte bevis gjerne ikke er mulig å oppdrive selv om man er ganske sikker på at det er en sammenheng.

Korrelasjonen mellom mediavold og samfunnsvold er sterkere enn korrelasjonen mellom hiv-smitte og kondombruk, passiv røyking og kreft, kalsiuminntak og benmasse.

Du later til å være av den tro at mediavold påvirker psykisk mens f.eks. tobakk påvirker selve kroppen på en måte som er mer målbar? Hvis det er tilfelle så har jeg litt enklere for å skjønne hvorfor du skriver slik, men det er altså helt galt. Mediavold kan være mer skadelig for hjernen enn alkohol, tobakk og narkotika. Igjen er nøkkelordet misbruk, og jeg kunne veddet hatten min på at du ikke har noen anelse av hvor grensen mellom misbruk og bruk går. Og det er det som jeg mener er roten til problemet, dersom folk hadde visst forskjellen og konsekvensene mellom bruk og misbruk ville (vi er tross alt ikke dumme) vi ha benyttet mediavold på en mer ansvarlig og moden måte. På samme måte som at en person som vet at barn ikke bør leke med fyrstikker og tennvæske vil legge disse tingene på en utilgjengelig plass for barn for å forhindre misbruk og ulykker.

Du må gjerne fortsette å være uenig, jeg klandrer deg ikke ettersom du ikke innehar noen informasjon om emnet. Det er da umulig for deg å gjøre noe annet enn å gjette, om du gjetter riktig skyldes det da flaks, og uflaks dersom du gjetter galt. Det er ikke på grunn av for lav IQ f.eks.

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar

buskmannen, Hvis ikke noe blir gjort vil det kanskje komme til å skje regelmessig også. Bevæpnede vektere (politi har ikke kapasitet) på skoler er ikke en umulighet, men dette vil isåfall ligge noen tiår frem i tid.

Kan tenke over hvor mye penger som brukes på brannsikkerhet og brannsikring og hvor liten risikoen er for brann, imot hvor mye større risikoen er for skolemassakrer. Det er nesten så man burde droppe brannsikkerheten og istedenfor kjøpe inn våpen til lærerene.

Lenke til kommentar

Hvor mange elever har dødd av brann, og hvor mange har dødd i skolemassakrer?

Per 2006 har vi kommet til omtrent en skolemassakre annenhver måned, jeg gjetter at det ikke er alvorlige branner som skjer like ofte. Jeg har ikke ført statistikk over de siste 2-3 årene men inntrykket mitt er at problemet fortsetter å forverre seg.

post-16776-1236882424_thumb.jpg

Endret av Pycnopodia
Lenke til kommentar
Forby skoler. De fører til mobbing, depresjoner og utagerende, eksplosive selvmord.

Bruk pengene på utvikling av positive, lærerike dataspill i stedet.

Mens vi er inne på absurde forslag...

HAHAH! Noe av det dummeste jeg har hørt...... :p

Endret av UJJ
Lenke til kommentar

hvorfor tyder mediene til at voldelige dataspill og skrekkfilmer har mye av skylden for dette?

"WINNENDEN (VG) Rolig, vennlig og en helt på idrettsarenaen. Slik kjente de fleste Tim Kretschmer (17). Bare de færreste visste at han også elsket voldelige dataspill og hadde et helt arsenal av skrekkfilmer på gutterommet."

Lever man et dobbeltliv fordi man driver på med "fine" ting som idrett, musikk osv og likevel spiller GTA4 og er fan av skrekkfilmer? Er lei av alt dette.

Endret av Derfern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...