Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Massaker i Tyskland Begynner neste å bli en trend verden over nå, hvor lang tid vil det ta før vi kan oppleve lignende i Norge? Hvem kan klandres for dette? Kjør debatt. Endret 11. mars 2009 av Slettet-oVjeg2q2Tk Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Trenger vi virkelig en slik tråd hver gang det skjer? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Ja. punktum. Seriøst: Nei, kanskje ikke, men jeg loker en del her i samfunnsdelen, og jeg har til gode å kommer over en slik tråd. Link meg gjerne til en eksisterende en. Lenke til kommentar
Irrelevant Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Dette er noe som vil komme til å skje i Norge også. Vi har den kunnskapen og informasjonen om dette som vi trenger for å forhindre det, men sålangt er det få som bryr seg om det. Noen skolemassakrer i ny og ne er tydeligvis ikke så ille. Bedre med en liten skolemassakre i Norge hvert 60. år enn at elever blir tvunget gjennom metalldetektorer, og det bygges høye gjerder rundt skolene og monteres overvåkningskameraer overalt. Neeei, bedre å leve fritt og utrygt enn omvendt, sier jeg. Skolene har helsesøstre og PPT-tjeneste, og lærerenes utdanning innebærer også å kunne fange opp signaler. Bedre tiltak enn nazi-tiltaka er å ha færre elever per lærer og å styrke lærerutdanningen. Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 "17-åringen skal ha likt å spille skytespill og se på horrorfilmer." (frå vg.no) Gjesp, no ser eg føre meg ei ny opprulling av den eeeevige debatten om valdsspel og filmar kan føre til slike ting. Eg trur eg skyt meg sjølv i frustrasjon dersom nokon så mykje som nemner GTA IV! Men for all del, tragisk hending. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Er det ingen i mediene som skjønner at det ikke finnes en eneste 17-åring som ikke digger skytespill og horrorfilmer. Det er jo slikt man driver med på den alderen. Lenke til kommentar
Logum Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Nei, ikke ro deg unna nå. Jeg skal ha en oversikt over det vi kan gjøre, men vi ikke gidder, som kan hindre skolemassakre. Gjerne punktvis. Takk. Det er nok ikke tvil om at all medieoppmerksomheten som tidligere skolemassakre har medført trigger disse selvmordskandidatene. Media har jo en grei selvjustis på å ikke skrive noe særlig om vanlige selvmord, nettopp fordi man vet at selvmord er "smittsomt". Kanskje pressen burde innføre tilsvarende rettningslinjer for skolemassakre. Det er selvsagt umulig å dysse ned en skolemassakre på samme måte som et selvmord, men det går an å moderere dekningen litt. Så nettopp på BBC-nyhetene, og der hadde de viet massakren ca 5 sekunder som siste innslag. Aftenposten lot saken falle relativt raskt, men nå er den tilbake på topp. Ser uansett ikke ut til at dekningen er like intens som under Jokela-massakren. Nå er riktig nok Finland noe nærmere geografisk enn Tyskland, men det kan jo være at pressen har tatt hintet. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Grandma: Godt sagt Husker noen intervjuer med medelever til en av skoleskyterne på en av de store skoleskytingene i USA (columbine tror jeg) og en av tingene de bemerket var at han var fryktelig asosial og i motsetning til alle de andre spilte ikke mye pc spill og slikt. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Nei, ikke ro deg unna nå. Jeg skal ha en oversikt over det vi kan gjøre, men vi ikke gidder, som kan hindre skolemassakre. Gjerne punktvis. Takk. Det er nok ikke tvil om at all medieoppmerksomheten som tidligere skolemassakre har medført trigger disse selvmordskandidatene. Media har jo en grei selvjustis på å ikke skrive noe særlig om vanlige selvmord, nettopp fordi man vet at selvmord er "smittsomt". Kanskje pressen burde innføre tilsvarende rettningslinjer for skolemassakre. Det er selvsagt umulig å dysse ned en skolemassakre på samme måte som et selvmord, men det går an å moderere dekningen litt. Så nettopp på BBC-nyhetene, og der hadde de viet massakren ca 5 sekunder som siste innslag. Aftenposten lot saken falle relativt raskt, men nå er den tilbake på topp. Ser uansett ikke ut til at dekningen er like intens som under Jokela-massakren. Nå er riktig nok Finland noe nærmere geografisk enn Tyskland, men det kan jo være at pressen har tatt hintet. Usikker på hvorfor du quoter meg, men 'Monkey see, monkey do' er ikke akkurat et nytt fenomen. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Gah, sjå overskrifta på DB.no no. Seriøst eg blir lei av at tabloidaviser absolutt må trekke den parallellen. Det er som andre her har sagt, kva 17åring sit IKKJE heime og speler counter-strike eller andre spel? Det er jo meir unormalt enn normalt. Lenke til kommentar
Flack90 Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Om noen skal begå en masssaaker her i Norge så håper jeg han går inn i redasjonen til en av de store avisene og deres fordømte idiot journalister. Jeg er dritt lei av at det støtt er "counter strike", "voldsfilmer" eller anna piss de kommer på i farten. Jeg ser for meg en som slakter 30 db.no medarbeidere, hvorpå det står i avisen: "Han var utrolig glad i å lese VG på nett." Skal da VG forbys? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Det er et helt nytt fenomen at barn tyr til skytevåpen og plaffer ned medelever, det skjedde ikke for 50 år siden. Hvor tror du barn får ideen til å gjøre noe slikt ifra? Hvis noen er syk i hodet så er det uendelig med syke ting de kan finne på å gjøre, men hvorfor må det involvere vold og våpen? Hvem fortalte dem eller hvor fikk de ideen fra? Jeg tipper at du henviser til dataspilling? Tidligere har du ihvertfall holdt gående en laaang tråd på dette forumet der du angriper dette fenomenet. Du overbeviste ikke i den tråden. Mediavold spiller en helt sentral rolle. Det er ikke riktig at jeg angriper mediavold forresten, jeg forsvarer det og ønsker ikke strenge restriksjoner eller forbud på dette. Det overrasker meg ikke at du ikke har forstått sammenhengen, folk flest gjør ikke det og vil ikke gjøre det heller. Dette åpner igjen for misbruk og utbredt misbruk vil komme til å føre til forbud og restriksjoner. Så langt har vi kommet allerede, men det er ikke nok - det er snakk om nye tiltak for å stramme inn. Dette er ikke noe jeg ønsker, så jeg er på ingen måte noen motstander av mediavold. Hadde ikke folk vært klar over eller forstått at fyrstikker og tennvæske kan være skummelt f.eks. blant barn så ville det ha kommet aldersgrenser og forbud på dette - for å prøve å unngå at de som ikke vet bedre gir slike produkter til uvedkommende (de som er under aldergrensen). Hvis en person sier at tennvæske og fyrstikker er både et nyttig og viktig redskap men at det er farlig å bruke for småbarn, er han da en motstander av fyrstikker og tennvæske? Han prøver tross alt å forhindre avisoverskrifter der barn omkommer i selvpåsatte branner, slike overskrifter hjelper ikke akkurat på noen måte de som bruker tennvæske og fyrstikker aktsomt. Jeg ville heller sagt at personen som barna fikk tennvæske og fyrstikker fra var en motstander, gjerne uten å være klar over det selv. Det eksisterer ikke tvil om hvorvidt mediavold er skadelig og fører til økt samfunnsvold, men man er ikke helt sikre på akkurat hvor stort omfanget er. Men stort sett pekes det på at det er den største enkeltbidragsyteren til samfunnsvold, altså at det er verre enn f.eks. fattigdom og rusmisbruk. Dersom du sier noe annet kan du like gjerne tvile på om tobakk er skadelig, det innebærer at man er uvitende eller dum (evt. begge deler). Endret 12. mars 2009 av Pycnopodia Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Jeg ser nå at jeg er en potensiell skolemassakermann, jeg har jo minst 8 softguns liggende hjemme, OG jeg spiller voldelige dataspill. Lenke til kommentar
Catus Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 jeg spiller utrolig mye.. Har også en Ag3 og en pistol. Lovlig vel og merke. Hv soldat her. Men pistolen er fra skytteklubb. Hmmm jeg skal begynne å studere igjen til høsten.. Vent å se nå.. kanskje jeg klikker helt.. forresten jeg spiller så mange spill. bare velg en synder blandt dem. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Mediavold spiller en helt sentral rolle.Det er ikke riktig at jeg angriper mediavold forresten, jeg forsvarer det og ønsker ikke strenge restriksjoner eller forbud på dette. Det overrasker meg ikke at du ikke har forstått sammenhengen, folk flest gjør ikke det og vil ikke gjøre det heller. Dette åpner igjen for misbruk og utbredt misbruk vil komme til å føre til forbud og restriksjoner. Så langt har vi kommet allerede, men det er ikke nok - det er snakk om nye tiltak for å stramme inn. Dette er ikke noe jeg ønsker, så jeg er på ingen måte noen motstander av mediavold. Hadde ikke folk vært klar over eller forstått at fyrstikker og tennvæske kan være skummelt f.eks. blant barn så ville det ha kommet aldersgrenser og forbud på dette - for å prøve å unngå at de som ikke vet bedre gir slike produkter til uvedkommende (de som er under aldergrensen). Hvis en person sier at tennvæske og fyrstikker er både et nyttig og viktig redskap men at det er farlig å bruke for småbarn, er han da en motstander av fyrstikker og tennvæske? Han prøver tross alt å forhindre avisoverskrifter der barn omkommer i selvpåsatte branner, slike overskrifter hjelper ikke akkurat på noen måte de som bruker tennvæske og fyrstikker aktsomt. Jeg ville heller sagt at personen som barna fikk tennvæske og fyrstikker fra var en motstander, gjerne uten å være klar over det selv. Det eksisterer ikke tvil om hvorvidt mediavold er skadelig og fører til økt samfunnsvold, men man er ikke helt sikre på akkurat hvor stort omfanget er. Men stort sett pekes det på at det er den største enkeltbidragsyteren til samfunnsvold, altså at det er verre enn f.eks. fattigdom og rusmisbruk. Dersom du sier noe annet kan du like gjerne tvile på om tobakk er skadelig, det innebærer at man er uvitende eller dum (evt. begge deler). Du har sagt dette enkelt kan forebygges, men at man ikke gidder. Flekk opp hva man skal gjøre. Punktvis. Lenke til kommentar
aritalo Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Selv for folk med sterke problemer tror jeg ikke det ligger i norsk ungdoms kultur og ta selvmord på den måten i form av en skolemasaker da dette er en form for hevn; den typiske Ola Normann som har store problemer og tar selvmord, hopper utenfor en høy skrent eller drukner seg selv i elva eller lignende. men om media skal fortsette å vise sånne ting så hjelper det bare til med å gi slike folk 'gode ideer' for hvordan de kan avslutte livet sitt. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Spill, check Film, check. Faen jeg er dømt til å bli en morder! Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Nå har det vært mange slike episoder de siste 10 åra så jeg begynner å lure på hva grunnen er. Fremmedgjøring\ (alienation) fra naturen, ingen høsting av grøde? Utstøting av annerledestenkende i kapitalistisk arbeidsliv og samfunnssystem? Kvinners nyvunne posisjon og femininiseringen av samfunnet, og trussel mot naturlig mannlig seksualitet? Kjør debatt! Lenke til kommentar
bazxlckjv aeoif34wedjifoxj Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Dere er noen morroklumper. Det er vel ikke så vanskelig å begripe at når millioner av mennesker utsettes for vold på film og i spill, så kan det være en MEDVIRKENDE ÅRSAK til at det bikker over for ENKELTE. Det betyr ikke at ALLE som bedriver disse aktivitetene blir massemordere. Men det at ikke ALLE (faktisk forsvinnende få) blir massemordere beviser heller ikke at INGEN blir påvirket i det hele tatt. Såpass må det kunne forventes at folk skjønner. Det ville heller være sjokkerende om INGEN i det hele tatt lot seg påvirke. Når det er sagt, påstår jeg ikke at denne tyskeren var påvirket av film/spill. Det aner jeg ikke om han var. Kanskje det var et ønske om å bli berømt på grunn av all mediedekningen sånt får, blandet med en sterk våpenkultur i husholdningen pluss en haug med faktorer. Endret 12. mars 2009 av Kalahari Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Gah, sjå overskrifta på DB.no no. Seriøst eg blir lei av at tabloidaviser absolutt må trekke den parallellen. Det er som andre her har sagt, kva 17åring sit IKKJE heime og speler counter-strike eller andre spel? Det er jo meir unormalt enn normalt. Enig der. De som er født etter 1988 er jo vokst opp med moderne pc-er og spill. Man er psykisk syk i utgangspunktet om man ikke ser forskjell på piksler og virkeligheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå