haagen Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Jeg har fått en liten spennende oppgave å gjøre med islam og kritendommen. Oppgaven inneberer utsangnet "Muslimer og kristne tror på den samme Gud!" Dette begrepet skal jeg drøfte og skrive litt om, men jeg er veldig usikkert på hva jeg skal skrive her. Allah er jo den islamske guden, å Allah betyr jo Gud. Kristendommen så er jo Gud skaperen av verden. Å sønnen hans er Jesus som ble sendt til jorda får å ta syndene fpår menneskene. Er det samme gud? Jeg er veldig usikker selv hva muslimene mener. Så hva kan jeg skrive i denne oppgaven? Setter veldig stor på en starthjelp. Med stikkord, linker eller meninger av brukerne her. Endret 29. mars 2009 av haagen Lenke til kommentar
Kakebakelate Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Ja det er samme gud, men muslimener ser på Jesus som en profet, ikke guds sønn. Mens Muhammed er den "siste" profeten og er vell derfor den viktigste av profetene. Lenke til kommentar
haagen Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Ja det er samme gud, men muslimener ser på Jesus som en profet, ikke guds sønn. Mens Muhammed er den "siste" profeten og er vell derfor den viktigste av profetene. Samme gud ok. Er det sånn at muslimene ikke tror at jesus har vært på jorda, og er Jesus er på en måte en "messias" for muslimene som skal komme til jorda engang? Eller er jeg helt på villsor nå? En messias - en som skal komme til jorda å ordne opp, noe sånnt liksom. Takker for svar Endret 11. mars 2009 av haagen Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Da kan vi vel dra inn Zevs i samme dragsug (og sikkert mange andre). Se også likheten med deus, gud på latin, samt theos, gud (generelt) på gresk. Zeus supreme god of the ancient Greeks, 1706, from Gk., from PIE *dewos- "god" (cf. L. deus "god," O. Pers. daiva- "demon, evil god," O.C.S. deivai, Skt. deva-), from base *dyeu- "to gleam, to shine;" also the root of words for "sky" and "day" (see diurnal). The god-sense is originally "shining," but "whether as originally sun-god or as lightener" is not now clear. På noenlunde samme vis har vi YHWH og Elohim. Alle disse er i stor grad gud/Gud på ulike språk. Så alle kan snakke om Gud på sitt språk. Det er ikke dermed sagt det er samme gud når de så går så langt som å definere denne guden ut ifra visse kjensgjerninger. Da spiller det ikke lenger noen rolle hva de kaller'n. Nå er det vel heller ikke lenge før neokristne separerer seg helt ifra Jehova i GT. Når det er sagt så er det vel guden av Israel som er sakens kjerne i dette tilfellet. Spør du meg er forvirringen bare uttrykk for at alle sider i en geografisk/økonomisk/kvasipolitisk bronse- og/eller jernalderkonflikt ville ha Gud på sin side. Folk flest trodde vel på det, dermed ble det sagt at Gud har gjort sånn og sånn, derfor har vi rett, eller noe slikt. Vips har du en Gud hvis eksistens i stor grad hviler på nevnte kjensgjerninger. Strengt tatt er det vel bare ulike oppfatninger av hva Gud har gjort som skiller de ulike denominasjonene av abrahamittiske religioner fra hverandre, samt hva Gud krever av deg og på grunnlag av det tenker å gjøre med deg når du er død (selv om det siste i stor grad er det samme for alle). Så, kan det i utgangspunktet sies å være den samme guden? Ja, dersom en ser bort ifra kjensgjerningene; ellers ikke. Endret 11. mars 2009 av TrondH86 Lenke til kommentar
haagen Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) ** Skjønner hva du mener, men trok ikke kan kan dra inn de greske guder i denne oppgaven, men gud begrepet du skriver kan jeg absolutt dra inn. Mye bra du skriver takk skal du ha Endret 11. mars 2009 av haagen Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Nei da, bare tenk over det rent språklige elementet. Lenke til kommentar
Svankmajer Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Samme guden. Vel, rent teologisk så forstår jeg det sånn at de tenker på det som samme guden, bare at de selv tror de har en mer korrekt versjon. Men Kristendommen har jo denne tre-enigheten, det har ikke Islam, så det er jo et godt argument imot. S, Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Du finner nok både kristne og muslimer som ikke er enige i utsagnet. Man kan hevde at det historiske opphavet er det samme, men gudsbildet er ikke identisk hos muslimer/kristne. Muslimer ser Jesus som en viktig profet, men etter det jeg har skjønt så tror de ikke på Treenigheten. Wikipedia har masse Islamstoff, inkludert stoff om hvilken rolle Jesus spiller i Islam - uten at jeg personlig har tilstrekkelig kunnskap til å gå god for det som står der. Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Muslimer, jøder og kristne tror strengt tatt på samme gud. Men spesielt de kristne og muslimene har helt forskjellige oppfatninger om hvordan Gud er. Så deres gudstro stammer begge fra jødenes tro, men de er uenige i hvordan den guden er. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Som kristen mener jeg at kristne og muslimer tror på samme Gud. Men som kristen setter jeg ikke noen lit til Muhammed som profet. Og som kristen tror jeg heller ikke det er mulig å oppnå frelse gjennom å utføre visse moralske handlinger, og unngå andre, siden mennesker ikke er fullkomne. Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 12. mars 2009 Del Skrevet 12. mars 2009 Jøder, kristne og muslimer tror på samme gud. Sjekk hva hver religion sier om abraham. Der er 'beviset' på at det er samme gud. Jesus er hovedforskjellen mellom de forskjellige religionene. Jøder mener han ikke har vært her, kristne mener han er gud sønn, mens muslimene mener han er den største profeten etter muhammed. Lenke til kommentar
haagen Skrevet 17. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 17. mars 2009 Mange gode svar folkens takker Er ikke starta med oppgaven enda, om det er noe mere å legge til så, feel free to hehe Lenke til kommentar
Erman Skrevet 18. mars 2009 Del Skrevet 18. mars 2009 Som kristen mener jeg at kristne og muslimer tror på samme Gud. Men som kristen setter jeg ikke noen lit til Muhammed som profet. Og som kristen tror jeg heller ikke det er mulig å oppnå frelse gjennom å utføre visse moralske handlinger, og unngå andre, siden mennesker ikke er fullkomne. Vennligst utdyp. Noen spesielle grunner til dette? Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Islam og Kristen Gud, Mener at vi tror på den samme Gud, men forskjellig oppfatning, Likheter: Hele skapelsen Adam og Eva, profet Abraham helt ned til Jesus. Jesus er en viktig skikkelse i Koranen, som anerkjenner Jesu lære slik den fremstilles i Evangeliene. Muslimene tror, på lik linje med de kristne, på jomfrufødselen. Koranen beskriver også noen av Jesu mirakler, som da han helbredet den blinde og den spedalske, oppvekket den døde og blåste liv inn i leirfuglen som ble til en levende fugl. (5:110) Det siste miraklet blir ikke beskrevet i det nye testamente, men i Tomasevangeliet. Muslimene og de kristnes synspunkter skiller seg fra hverandre på to områder. For det første; selv om muslimene tror på jomfruunnfangelsen og jomfrufødselen, tror de ikke at Jesus er Guds Sønn. De tror at han er en av en lang rekkeprofeter og var nest etter Mohammed i rang (K. 6:83-87). For muslimene representerer den kristne lære om treenigheten en form for polyteisme, idet den kunngjør troen på tre guder i stedet for èn (K. 4:171, 5:17, 5:72-77). For det andre; muslimene tror ikke på Jesu korsfestelse og oppstandelse (K. 4:157-58). De mener at selv om det synes som om Jesus ble korsfestet, tok Gud ham til seg (K. 3:55, 4:157-158) Muslimene tror ikke på den kristne lære om synd, slik at det, teologisk sett, ikke er behov for at Jesus skulle ofres gjennom korsfestelsen og oppstandelsen. Videre tror muslimene at hver av oss vil komme til å stå til ansvar for våre handlinger på Dommens Dag og dermed være ansvarlige for vår egen frelse. Derfor kan vi ikke regne med at noen andre, selv ikke Jesus, kan frelse oss fra våre synder. En sentral forskjell mellom kristendom og islam er at det i kristendommen finnes et begrep om arvesynd, mennesket er født med synd. Synden tilhører menneskene som en permanent størrelse (Moe 1999: 84). Dette må ikke missforstås. Synden sitter ikke i menneskets organsime som en svulst e.l. Mennesket fødes snarere med en gudfiendtlig holdning, fordi mennesket befinner seg utenfor livsfellesskap med Gud. Menneskets arv er det ødelagte gudsforhold (Moe 1999: 84). Det vil si at frelse ikke kan oppnås ved enge handlinger, det får man først og fremst ved tro (bli frelst fra synden). Men det viktigste uansett tro, være snille mot hverandre Visst du er interessert les her hva jeg tror, både Moses og Jesus snakker om profeten Muhammad https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1074728&hl= Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 Ja det er samme gud, men muslimener ser på Jesus som en profet, ikke guds sønn. Mens Muhammed er den "siste" profeten og er vell derfor den viktigste av profetene. Samme gud ok. Er det sånn at muslimene ikke tror at jesus har vært på jorda, og er Jesus er på en måte en "messias" for muslimene som skal komme til jorda engang? Eller er jeg helt på villsor nå? En messias - en som skal komme til jorda å ordne opp, noe sånnt liksom. Takker for svar Eg trur du blandar muslimane med jødar her. Jødane trur det skal kome ein Messias, ikkje muslimane. Muslimane og Kristne trur vel på den same guden, men muslimane tar avstand fra treeinigheiten (eg trur ikkje eg kan seie "treeinigheit" på nynorsk?). Du kan seie at begge religionane er monoteistiske, men at islam er strengare monoteistisk enn kristendomen. Mange muslimar meiner også at kristendomen ikkje er monoteistisk på grunn av treeinigheiten. Begge har altså bare ein "overnaturleg" skikkelse, men kristendomen har delt sin i tre. Eg trur mange muslimar har misforstått, og trur at Jesus og Gud ikkje er same person (eg gløymar det sjølv også). Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Samme gud ok. Er det sånn at muslimene ikke tror at jesus har vært på jorda, og er Jesus er på en måte en "messias" for muslimene som skal komme til jorda engang? Eller er jeg helt på villsor nå? Muslimene tror på at Jesus har vært her på jorda ja, sønn av Maria osv. Qiyâmah er det islamske konseptet om dommedag. Troen på dommedagen er grunnleggende i Islam, og prøvelsene assosiert med Qiyâmah er nøye beskrevet både i koranen og i hadith. Iføle koranen vil alle mennesker bli holdt ansvarlige for sine handlinger ved dommedag. Muslimer tror også på at Jesus vil komme tilbake.. Eg trur mange muslimar har misforstått, og trur at Jesus og Gud ikkje er same person (eg gløymar det sjølv også). Hæ?Kristne mener ikke at Gud og Jesus er en og samme person, ikke muslimer heller,. Mener du det, at de er en og samme person? Endret 20. mars 2009 av PrettyBoy Lenke til kommentar
g00000ne Skrevet 20. mars 2009 Del Skrevet 20. mars 2009 (endret) Hva?Kristne mener ikke at Gud og Jesus er en og samme person, ikke muslimer heller,.Hva mener du? Nja... Kristne meiner vel at Jesus er ein del av Gud, derav treenigheta. Det er det dei svarer når ein seier at det var ondt av Gud å pine sin eige søn får å fjerne synden til menneskje. Gud pinte aldri sin eige søn, han pinte seg sjølv, fordi Jesus var Gud, eller en form for Gud, i menneskjeskikkelse. Gud opptrer i tre skikkelsar: Frelseren, sønen og den hellige ånd. Gud er altså tre personar, men eit vesen. Eg må utdype at det ikkje står mykje om dette i Det nye testamentet, men dei aller fleste kristne meiner at det er slik, med unntak av nokon få retninger. Det er også denne trua som den norske kirka byggjer på. Edit: eg er ateist, og trur ikkje at Jesus og Gud er same skikkelse, fordi eg ikkje trur på Gud. Eg trur derimot at det levde ein Jesus for ca. 2000 år sia, men han var ikkje guddommeleg. Dei fleste historikarar deler mitt syn på Jesus, trur eg. Endret 20. mars 2009 av j1m Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå