Pepperen Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Hei, Jeg trenger hjelp til å bygge meg en HTPC. Det eneste jeg mangler er et hovedkort og skjermkort som dekker følgende: 1. HDMI med video og lyd (7.1/2)! (Viktig at lyd er med) 2. 1080p 3. Mulighet til å koble til Blueray spiller og få lyd og bilde ut på HDMI utgangen. Løsningen kan godt være et hovedkort med innebygd grafikkkort og lydkort, eller suppleres med et ekstra skjermkort dersom det er mer hensiktsmessig. Kabinett har jeg ikke bestemet meg for enda, men det blir kanskje et ATX silverstone kabinett. Noen gode forlag mottas med stor takk :-) Per Ove Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Jeg har satt opp to forslag til HTPC, et Intel og et AMD oppsett. De yter omtrent det samme: Begge oppsettene spiller 1080p uten problemer, og det er lagt vekt på stillegående komponenter. AMD Phenom x3 720 https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=86875 Intel C2D e8500 https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=83858 Er du på et stramt budsjett kan du nedgradere CPUen til e5200, og fremdeles kunne spille av HD materiale. Begge løsningene støtter 7.1 lyd over HDMI. Er du avhengig av bitstreaming av lyd til forsterkeren trenger du ekstra lydkort (Asus Xonar HDAV 1.3). Så kan du jo vurdere om det er verdt 2500 kr Endret 11. mars 2009 av obergeru Lenke til kommentar
Pepperen Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Disse ser absolutt bra ut. Hva med et Am2 hovedkort med en billigere prosessor? Vil det være tilstrekkelig? Per Ove Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 AM2 hovedkort + Athlon x2 7750 BE vil også gi et godt resultat. (Det integrerte skjermkortet blir bedre med AM2+ CPU). Lenke til kommentar
Pepperen Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Hei igjen, Takk for rådene, bare et par spm til: Er disse rådene basert på erfaring, dvs vet du at de passer sammen i praksis? Er det fordel med Intel vs AMD? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg bygde selv denne HTPCen for ca. et år siden: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=63894 Ville byttet fra AMD 780g til Nvidia hovedkort pga: - Bedre drivere under linux - Bedre støtte for 24p - 7.1 lyd Ellers er komponentene byttet til tilsvarende nyere komponenter. Intel CPUen har lavere effektforbruk enn AMD CPUen. Men du kan uansett kjøre begge passivt i dette kabinettet med Scythe Ninja Mini. Lenke til kommentar
anordne Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Har selv antec fusion, men med q6600 med schyte ninja mini. Byttet ut viften på kjøleren med noctua nf-b9, denne er 92mm mot den som følger med er 80mm, det gjorde den så og si lydløs og jeg har overklokket cpu til 2,9 ghz. Kabinett viftene har tre hastigheter du kan velge, har snudd de så de blåser inn i kabinettet på ninjamini. Vet ikke om du trenger å bytte de ut de. Ville sørget for at psu du velger er meget stillegående. Min bråker litt når sola steiker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå