itwiz Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Hei, Jeg har et lite database prosjekt på skolen jeg holder på med og jeg har valgt å lage en database for en film butikk.. Jeg har prøvd et par ganger å opprette flere SQL server logins, men når jeg prøver å logge på med den jeg har opprettet får jeg bare en State 1 error.. Det jeg ønsker er å ha 3 brukere, en admin, en daglig leder og en ansatt login. Så om noen vet hvordan dette skal gjøres eller har en god side hvor dette står forklart setter jeg pris på det Lenke til kommentar
DCG Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Feil rettigheter høres mest sannsynlig ut. Har du satt opp rettigheter mot databasen? Grant login, connect, etc.? Lenke til kommentar
itwiz Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Feil rettigheter høres mest sannsynlig ut. Har du satt opp rettigheter mot databasen? Grant login, connect, etc.? Hmm, jeg oppgav brukernavn og passord på General. Deretter valgte jeg serveradmin og sysadmin på Server Roles. På User Mapping valgte jeg databasen det gjaldt. Til slutt på Status står det: Permission to connect to database engine: Grant Login: Enabled Lenke til kommentar
itwiz Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Her er noen bilder: Er litt usikker på det øverste bildet hva jeg skal gjøre med de valgene under brukernavn og passord. Mapped to osv. Lenke til kommentar
kaffenils Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Kan du poste hele feilmeldingen. Og en ting til: Hvis et login er medlem av sysadmin rollen så trenger du ikke å sette andre rettigheter eksplisitt. Sysadmin kan gjøre alt. Hva er det egentlig du tenker at admin-brukeren skal gjøre? Er det å kunne administrere alt innholdet i filmdatabasen, eller er det en server-admin du faktisk tenker på? Endret 11. mars 2009 av kaffenils Lenke til kommentar
itwiz Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Feilmelding: TITLE: Connect to Server ------------------------------ Cannot connect to Frank\SQLEXPRESS. ------------------------------ ADDITIONAL INFORMATION: Login failed for user 'Admin'. (Microsoft SQL Server, Error: 18456) For help, click: http://go.microsoft.com/fwlink?ProdName=Mi...mp;LinkId=20476 ------------------------------ BUTTONS: OK ------------------------------ @kaffenils: Takker for tips, var litt usikker på hva jeg skulle velge om jeg ville ha en bruker med tilgang til alt Hva jeg tenker om Admin er vell kanskje meg selv som leverer løsningen? Mens i butikken så vil jeg gi en login til Daglig leder med litt flere valgmuligheter enn en vanlig ansatt. Høres det ok ut? Lenke til kommentar
itwiz Skrevet 12. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2009 (endret) Nå løste det seg! Jeg måtte gå inn på egenskaper for hele databasen å angi at det skulle brukes SQL server login. Trodde det ble angitt av hver login jeg. Noen som vet om det finnes eksisterende roller som bare får tilgang til å update? Hva synes dere er mest naturlig for en filmbutikk? Hvilke logins bør jeg ha. Er et krav på minimum 3 roller til databasen. Endret 12. mars 2009 av itwiz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå