karlson89 Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Vi er et par som ønsker å kjøpe oss en felles bolig. Han tjener 350 000 og jeg vil få en lønn på ca 280 000. Jeg har boligsparing på 55 000 og han har en kapital på ca 250 000, dette blir da vår egen andel. Vi bruker minimalt med penger så har ganske mye penger til overs, har dette noe å si for banken ? Hva tror dere vi får i lån, og hvordan regner dere det ut ? Endret 11. mars 2009 av karlson89 Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 To ting spiller inn. Egenkaptial og lønn. Tommelfinger regelen er 3 ganger årsinntekten er så mye du kan låne. For dere er det 1 890 000 kr. Men Så er det noen banker som ikke vil låne dere 100%. Ihvertfall ikke i dagens marked. Så da krever de egenkaptial. Og der ligger kravet mellom 20 og 40% dekning. Så med 250 000 så har dere 20% dekning til 1 250 00 kr. Legger du til BSUen din (som jeg ikke anbefaler) så får du det litt høyere opp. BSU kan du spare til du er 34 år gammel og fylle opp til 150 000. Og for hvert år du klarer å sette inn 20 000 får du 4 000 i skattefratrekk. Så jeg anbefaler deg å spare på BSU så lenge du kan. BSU kan brukes til å kjøpe ny bolig, eller å pusse opp. Så se på muligheten til å ha 150 000 om noen år til å pusse opp boligen din. Eller som kapital når dere skal kjøpe neste. Men i dagens marked er det neimen ikke lett å si hva bankene vil gi dere. Men jeg tipper de vil gi dere ett sted mellom 1,5 og 1,8 mill i lån hvis jobbene deres er av den trygge sorten. Kreditthistorie, egenkaptial og jobb type spiller inn. AKIRA Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg med min inntekt på ca 350 og uten noe digre sparekonti fikk lett 1 mill med skandiabanken. Jeg enda opp med 950 000 fra nordea pga mye bedre rente. Førstegangslån på 3 år med 3,75% Så generell regel er 3X inntekten og så er sparing og andre midler med på å kunne hjelpe dere til bedre betingelser om det er en bank med litt slingringsmonn. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Vi søkte akkurat om vårt første boliglån. Vi har betydelig høyere inntekter og ca dobbelt så mye EK som trådstarter. Vi fikk 1,8 og maks 80% belåning. Bankene har blitt ganske strenge.. Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 To ting spiller inn. Egenkaptial og lønn. Tommelfinger regelen er 3 ganger årsinntekten er så mye du kan låne. For dere er det 1 890 000 kr. Men Så er det noen banker som ikke vil låne dere 100%. Ihvertfall ikke i dagens marked. Så da krever de egenkaptial. Og der ligger kravet mellom 20 og 40% dekning. Så med 250 000 så har dere 20% dekning til 1 250 00 kr. Legger du til BSUen din (som jeg ikke anbefaler) så får du det litt høyere opp. BSU kan du spare til du er 34 år gammel og fylle opp til 150 000. Og for hvert år du klarer å sette inn 20 000 får du 4 000 i skattefratrekk. Så jeg anbefaler deg å spare på BSU så lenge du kan. BSU kan brukes til å kjøpe ny bolig, eller å pusse opp. Så se på muligheten til å ha 150 000 om noen år til å pusse opp boligen din. Eller som kapital når dere skal kjøpe neste. Men i dagens marked er det neimen ikke lett å si hva bankene vil gi dere. Men jeg tipper de vil gi dere ett sted mellom 1,5 og 1,8 mill i lån hvis jobbene deres er av den trygge sorten. Kreditthistorie, egenkaptial og jobb type spiller inn. AKIRA Ikke glem alder, er dere unge har de kalkyler som ikke ligner grisen på tings som klær og fritid som de beregner dere bruker penger på pr måned. De bryr seg ikke om hvor mye dere sier dere bruker, men ett program de har som beregner utgiftsposter på aldersgrupper, altså man blir satt i bås desverre Lenke til kommentar
KS Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Tommelfingerregelen er ikke 3x men det er et behagelig kort svar som gjør at man slipper å utbroderer nå nærmere. Banken setter opp et budsjett, gjerne basert på SIFOs standardbudsjett (sifo.no) og sleng på en del når det gjelder rente. Klarer man å dokumentere lavt forbruk / spareevne så kan det naturligvis gi mer i lån fordi banken kan redusere utgiftssiden i budsjettet. Hvis er i tillegg til å være unge er lovende med tanke på fremtidig lønnsutvikling så kan dere få enda mer. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Vi søkte akkurat om vårt første boliglån. Vi har betydelig høyere inntekter og ca dobbelt så mye EK som trådstarter. Vi fikk 1,8 og maks 80% belåning. Bankene har blitt ganske strenge.. Vi har også høyere inntekter enn trådstarter, men mindre egenkapital og vesentlig høyere gjeld i form av to store studielån. Vi fikk maks 2,4, 100% uten tilleggssikkerhet. Godt å ha god utdanning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå