Gå til innhold

[Løst]Canon HV30 vs Canon HV40

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å finne ut hva forskjellen på disse egentlig innebærer. Jeg filmer mye innedørs(ishockey, inebandy, håndball), men også mye utendørs(vanlig familiegreier).

Kan noen forklare hva denne korte "forklaringen" egentlig innebærer?

"The HV30 record the 24p “cinema mode” which is actually 60 interlaced frames to tape. This requires an extra step of running the captured media through some type of reverse telecine (like a pass through Compressor) to remove the extra pulldown frames. Since this new native 24p mode is still recording to tape that has to mean flagged frames onto tape so your NLE capturing application can remove those frames on the fly upon capture. Extra step eliminated."

En annen lenke:

http://www.kemple.us/2009/01/hv40-announced

Med 24p forstår jeg at HV40-kameraet filmer med 24 bilder/sek mens HV30 24p Cinema mode filmer 60 bilder/sek. Hva er de "ekstra frames"? Og hva er greien med å fjerne ekstra frames? Hvis de skal fjernes, hvorfor kommer de med i utgangspunktet?

Vil jeg få bedre kvalitet på filmen v.hj.a HV40, og i så fall, er det verd 1500-2000 ekstra i forhold til HV30?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg prøver å finne ut hva forskjellen på disse egentlig innebærer. Jeg filmer mye innedørs(ishockey, inebandy, håndball), men også mye utendørs(vanlig familiegreier).

Kan noen forklare hva denne korte "forklaringen" egentlig innebærer?

"The HV30 record the 24p “cinema mode” which is actually 60 interlaced frames to tape. This requires an extra step of running the captured media through some type of reverse telecine (like a pass through Compressor) to remove the extra pulldown frames. Since this new native 24p mode is still recording to tape that has to mean flagged frames onto tape so your NLE capturing application can remove those frames on the fly upon capture. Extra step eliminated."

En annen lenke:

http://www.kemple.us/2009/01/hv40-announced

Med 24p forstår jeg at HV40-kameraet filmer med 24 bilder/sek mens HV30 24p Cinema mode filmer 60 bilder/sek. Hva er de "ekstra frames"? Og hva er greien med å fjerne ekstra frames? Hvis de skal fjernes, hvorfor kommer de med i utgangspunktet?

24p/30p og 60i er i NTSC (USA) versjonen. PAL (Europa) har 25p og 50i.

Lenke til kommentar

Takker så mye for forklaringen, men hva er forskjellen mellom Hv30 og Hv40 i PAL da?

Filmer HV30 25 bilder/sek? Er det slik at HV40 i norge vil filme med 24 bilder/sek?

Jeg skjønte ikke det der med at et ekstra stepp er elimert. Hvor er dette eliminert?

Lenke til kommentar

Hei

Har lurt på dette selv.

I Norge er det ihvertfall liten sjanse for å finne NTSC kameraer i butikker, vi bruker som nevnt over PAL.

Så vidt jeg kan se, er det like stor forskjell på HV30 og HV40 PAL som det var/er med HV20 PAL og HV30PAL, dvs ikke noe annet enn fysiske forskjeller på selve kameraet.

Når det kommer til bildekvalitet er HV20 og HV30 helt like, det samme ser HV30 og HV40 til å være også, ihvertfall i PAL versonen.

Lenke til kommentar

Jeg må spørre på en annen måte:

Hvorfor er NATIVE 24p så bra? Hva er forskjellen på NATIVE 24p og 25p som HV30PAL versjonen har?

Eller på en annen måte: Hvorfor kalles HV40 oppgradering? Hovedpunktet var en Custom knapp en kunne lagre instillinger på samt Native 24p.

Lenke til kommentar
Takker så mye for forklaringen, men hva er forskjellen mellom Hv30 og Hv40 i PAL da?

Filmer HV30 25 bilder/sek? Er det slik at HV40 i norge vil filme med 24 bilder/sek?

Jeg skjønte ikke det der med at et ekstra stepp er elimert. Hvor er dette eliminert?

Glem alt om 24p, det finnes ikke på noe PAL videokamera, unntatt i en prisklasse som passer en lottomilionær....

Lenke til kommentar

Slik ihvertfall HV20/30 fungerer, så legger de 24p opptak inn i en 1080i strøm, og når eks amerikanere skal ha ut 24p strømen for å redigere må de først igjennom programmer som henter ut 24p strømen som er pakket inn i 1080i. Dette skaper ett ekstra ledd i redigeringen.

Nå vet ikke jeg hva canon legger i "native 24p", men vist det fungerer slik jeg tror (+mange på hv20 forumet) er at når man tar opp i 24p så blir den ikke pakket inn i en 1080i strøm og man slipper steget med å deinterscale videoen.

Vi som bruker PAL derimot er heldigere.

På PAL verosonen av hv20/30 blir 25p opptak også lagt i en 1080i strøm, men pga forskjellene mellom NTSC og PAL er det nok for oss å endre innstillinger i clip og sequens fra Field Dominance Odd/Even til None (dette er slik det gjøres i FCP, for andre programmer er det tilsvarende innstillinger).

Mange tråder om dette på www.hv20.com

Ps: for å få noe nytte av 25p (24p) fra HV20/30/40, må man ha redigeringprogrammer som kan redigere med progresive opptak.

Men så lenge du skal ha PAL versonen, trenger du ikke ta hensyn til det de skriver om 24p på HV40 :)

Endret av Svar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...