cybervision_ Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg skal ha en dedikert PC som jeg har tenkt å bruke som en server, primært til å kjøre Squeezecenter med romkorreksjon, men også til PS3 og som filserver for bærbar via trådløs ruter. Hva slags maskin er kjekkest å kjøpe og rimeligst mulig, jeg ser det er mye på Finn, men jeg synes ikke det er noen vits å kjøpe en gammel drittmaskin med 80GB HD for 1800 typisk når man får ny PC for littegrann mer. Finnes det programmer som gjør at den kan stå på 24/7 uten brannfare osv.. og at den spinner ned og opp ettersom det trengs? Tips om komponenter / løsninger ønskes! Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 hvor rimelig snakker vi da? f.eks jeg ville gjerne se på 5000-6000 for en ferdig server rimelig fordi jeg foretrekker serverkomponenter mens andre mener 2000-2500 og standard deler er plenty. Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Standard-deler er plenty. Det er jo ikke mye krutt som skal til for å kjøre SC som vil bli jobben dens 98.4% av tiden. Jeg ønsker ikke å svi så mye mer enn jeg trenger. Tar gjerne i mot tips på OS som er passende til min jobb. Endret 11. mars 2009 av cybervision_ Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Her har du et forslag på oppsett: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=89465 (Uten hardisk, vet ikke hvor stor du trenger). PCen består av kun kvalitetskomponenter, og burde ikke ha noe problem å stå på 24/7. Endret 11. mars 2009 av obergeru Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Helt topp, men det er jo lite som er på lager, eller på samme sjappe, men det er kanskje bare å finne noe lignende? Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Hvordan er denne? https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=86641 Er det hovedkortet egnet til jobben? Er Rammen passende? Hva slags OS er best mtp kjøring av Squeezecenter og Inguz-plugin? Endret 11. mars 2009 av cybervision_ Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Endret litt på oppsettet, så det går ann å kjøpe alt fra amentio. Edit: eller du kan bruke oppsettet ditt Ramen passer. Endret 11. mars 2009 av obergeru Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Tænks! Blir nok en grei server det! Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Av operativsystem, så står du ganske fritt til å velge. Jeg ville langt inn ubuntu Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Ok, jeg synes det var vanskelig å sette opp sist, men kanskje det er jeg som ikke er så tech-savvy... Ubuntu fungerer bra som server da, og med denne PCen koplet mot en ruter vil jeg kunne lagre ting fra Windows PC på "driven"? Har Ubuntu god nettverksstøtte? Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Ubuntu's styrke er nettverk og fildeling over nett, og kommer i egen server versjon. Alternativt er det mange som liker Windows Home server: https://prisguiden.no/product.php?product_id=80408 Lenke til kommentar
chiefoff1 Skrevet 23. mars 2009 Del Skrevet 23. mars 2009 Heisann! Er ute etter akkurat det samme som Cybervision, men jeg må ha wifi og kabinett plass til 4 harddisker, må også ha en 1stk 1tb hardisk inkludert, noen som kan hjelpe med ett oppsett?? På forehand takk! Brgds chiefoff1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå