Gå til innhold

Generelle spørsmål rundt flat-televisjon (modell/specs etc)

Anbefalte innlegg

"Faen, enda en newbie" tenker du sikkert når du leser dette, og ja, du har faktisk helt rett.

Flytter nå den 1 april og skal gå til innkjøp av en televisjon type-flat.

Cluet er at jeg har nada snøring på hva jeg skal se etter, siden min tekniske innsikt i elektronikk kan sammenlignes med en 4 årings...

Har vel en 5-7-8 k å kaste bort på dette. Hva skal jeg se etter? Hvilke modeller anbefales?

Har hørt at plasma er noe drit siden bildet brenner seg fast i skjermen, og at jeg bør styre mot LCD-tver i stedet.

Det gis ut ti cudos til den av dere som kan peke meg i riktig retning/finne aktuelle modeller etc...

Fred og kjærleik

Og en ting til:

Vil dere anbefale å kjøpe brukt?

Endret av Chosen_One
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for det første må du jo si hva tommer du vil ha vis ikke kan jeg nevne alt for mange! ;)

og så i tilleg må jeg vite hva du bruker tven til spilling sr på film ser HD filmer ser blu ray filmer osv...

det har veldig stor betydning om du skal kjøpe plasma eller lcd

Lenke til kommentar

Kan annbefale deg plasa. dritbra bilde på vanlige tvsendinger og sport:)

OG NEI. den brenner seg ikke som før. Mye har skjedd siden de kom. Skal ganske mye til for å få fast innbrenning på dagens plasma. bruker du den hele dager som pcskjerm får du nok innbrenninger ja, men med vanlig bruk er det ikke tema.

Jeg har hatt lcd og så gikk jeg til panasonic px80 (ca 7000) kr og angrer ikke da tvener rå. en av de beste hd klare tvene. Den banker min brors full hd lcd i bildekvalitet på dybde , sortnivå og kontrast. og til tvsendinger er det ikke en lcd som slår plasma på scartkabel.

Lenke til kommentar

Tven vil primært bli brukt til piratfilmer og ps3. Typ spilling.

Kjøpe blue-ray filmer ser jeg ikke hensikten i da alt stort sett finnes i piratbukta. Skal sjekke ut PX80'en

Er forresten en 37-42 jeg er på jakt etter.

Siden jeg først har tråden oppe:

Er det noe forskjell på "HD-Ready" og "Full-HD"?

Endret av Chosen_One
Lenke til kommentar
Er det noe forskjell på "HD-Ready" og "Full-HD"?

Ja.

Full HD har en oppløsning på 1920×1080. Også kalt 1080p

HD ready har bare en oppløsning på 1280*720. Også kalt 720p.

Blir ikke helt riktig da dette også avhenger størrelse på skjermen... F.eks min 50 har oppløsning på 1366x768.

Lenke til kommentar
Blir ikke helt riktig da dette også avhenger størrelse på skjermen... F.eks min 50 har oppløsning på 1366x768.
Ok. Der har du rett. Poenget er at den støtter 1280*720 som er sendingstandarden i 720p fordi den har en oppløsning som er pittelitt større. Poenget er hvertfall at oppløsningen er mye større på Full HD/1080p ift. HD Ready/720p.

edit: En liten link på norsk: http://no.wikipedia.org/wiki/High_Definition_TV

Endret av Lars
Lenke til kommentar

Hei newbie. Her kommer svar fra en ....eh... tidligere newbie.

Spiller prisen noen rolle? Kan ikke skjønne annet enn at en PX80 eller PG6000 blir vanskelig å toppe, for 6 lapper hos Komplett! Forøvrig helt enig i det som chris069 skriver.

Brukt? Neppe!

Meg selv? Etter mye tenking kjøpte jeg en PX80 for 5990,- hos Komplett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...