The Stig Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Heisann. Driver for tiden å tar et Linuxkurs her på skolen, hvor vi baserer oss på Debian som hoveddistro. I den sammenheng har jeg lurt litt på om jeg skal prøve å legge inn Debian som erstatter på min egen server, som per i dag kjører Win 2k8. Det jeg i hovedsak er bekymret for er om Samba vil klare direkte streaming av HD-materiell (eller generelt materiell med høy bitrate)? Mener å huske fra en forelesning at Vista/2K8 benyttet SMB2 (eller var det CIFS?), som var i vesentlig grad forbedret for bla. nevnte typer trafikk. Ergo er jeg litt usikker på hva som faktisk er fakta ... så håper noen kan gi meg noen tips Takker på forhånd for svar. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Samba i linux støtter CIFS (og det er ingen grunn til å bruke noe annet - om du ikke skal sette opp nettverk med Windows95-maskiner i, da. ) Båndbredden som brukes når HD-materiale streames er minimal. Selv om du skulle sett på en film som tok 50GB og varte i 2 timer (som jeg vil tro er ganske langt over scenarier du kommer over i praksis), blir det likevel i underkant av 7MB/sec. Hjemme hos meg greier Samba 10-11MB/sec på 100Mbit nettverk, og ~40-50MB/sec på gigabit-nett. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Ja, den skal klare det iallfall. Selv over 54mbit trådløs til serveren gikk det kjempefint her i huset. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Samba bør lett makse en 100Mbit tilkopling, og det er meg bekjent mer enn nok for FullHD/Bluray. Det kan dog hende at man må justere pakkestørrelsen for at alt skal gå smooth, men det er vanligvis en triviell sak. Endret 11. mars 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå