Gå til innhold

Nytt hovedkort - Et par spørsmål

SoTAL

Anbefalte innlegg

I det siste har jeg vurdert å oppgradere PCen litt, og da tenker jeg å skaffe meg SLI med 2x 8600GTS 512mb, 2x 8800GTS, eller noe litt kraftigere. Har per i dag 1x 8600GTS. Lønner det seg da å kjøpe èn til av 8600GTS, eller blir det for dårlig? Noen som har noe anbefalinger?

Problemet jeg da har, er at mitt nåverende hovedkort ikke støtter SLI. Ergo, jeg må skaffe meg et nytt ett. Har tenkt litt på http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=355560 Noen andre gode hovedkort som noen vet om? Er det et godt hovedkort å kjøre SLI på? Har bare 500W med PSU for øyeblikket, er det nok?

Må nok også ha noe bedre kjøling, ettersom jeg bare har det som kom med da jeg kjøpte. Funker forsåvidt greit nok nå, men er litt bekymret for overoppheting når jeg kobler 2 kort via SLI...

På forhånd takk for all den hjelpen jeg kommer til å få ;)

SoTAL

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

to 8600gt i sli blir det nok ikke noe greie på... normalt er det ca 15-20% økning i ytelse på å skaffe seg en sli eller crossfirex løsning...

så to 9800GT blir det minste som hadde vert å anbefale til sli... men da blir en 500w psu i smaleste laget...

om du ikke skal ha noe ekstremt system, så vil feks et asus 750i være et helt greit valg..

du vil også trenge litt bedre kjøling...

men om du velger en sli løsning hjelper det heller ikke å komme med en celron enkeltkjørne cpu og en GB ram heller

og det er ikke alle spill som støtter sli

Lenke til kommentar
to 8600gt i sli blir det nok ikke noe greie på... normalt er det ca 15-20% økning i ytelse på å skaffe seg en sli eller crossfirex løsning...

så to 9800GT blir det minste som hadde vert å anbefale til sli... men da blir en 500w psu i smaleste laget...

om du ikke skal ha noe ekstremt system, så vil feks et asus 750i være et helt greit valg..

du vil også trenge litt bedre kjøling...

men om du velger en sli løsning hjelper det heller ikke å komme med en celron enkeltkjørne cpu og en GB ram heller

og det er ikke alle spill som støtter sli

Ja, blir vel nødt til å skaffe meg litt kraftigere skjermkort, er 9800gt å anbefale? Eller burde jeg ha noe bedre? Tror jeg kjøper meg det MSI P7N Diamond hovedkortet, men trenger litt råd angående hva slags kjøling og slikt. Har et ganske lite kabinett, vet ikke hvor mange vifter jeg kan kramme inn der :hmm:

Er det en løsning å åpne siden på kabinettet for bedre luft?

Har en Intel Core 2 Quad 2.4 GHz og 4GB RAM, så det burde gå greit.

Forresten, er det smart å overklokke CPUen? Har vurdert det, men ettersom skjermkortet var "weakest link" så ville det ikke ha så mye å si. Bra å gjøre det hvis jeg går inn for en SLI løsning?

Eller er det smart å bare oppgradere til ett sykt skjermkort isteden, tatt i betraktning lav støtte for SLI?

Endret av SoTAL
Lenke til kommentar

Ikke kjøp noe dritt håpløst Nvidia hovedkort, bare for å plages og kjøre noe så meningsløst som 8600GT i SLi. Skalering i SLi varierer mye fra app til app, men er i de fleste tilfeller betydelig over 40 %. Det gjør det uansett ikke lurt å kjøre 2 x 8600 kort i SLi. 8600 er et dårlig kort til spill, to av dem blir ikke til et bra.

Hvilket hovedkort har du i dag?

Ville sett på kortene ATi 4850/4870, Nvidia GTX 260 eller lignende. Så sparer du deg jo 1000 kr til hovedkort som du kan putte i bedre skjermkort.

Lenke til kommentar

Ett godt råd, dropp SLi planene eller bytt sokkel til AMD eller Core i7...

SLi + LGA 775 = Problemer, brikkesettet er pill råttent og har en tendens til å leve sitt eget liv.

Og MSI + nForce = Verste kombinasjonen du kan få...

Har selv ett 780i, dette har nå TV tjeneste :p og jeg vil si at det knappt duger til det også grunnet stabilitets problemer og annet dilldall som følger med disse kortene.

Du burde heller vurdere ett kraftigere single eller dual GPU skjermkort enn SLi på LGA 775 (Dual GPU ala GTX 295 funker da fint og er ikke ombefatet av SLi kravet.)

Lenke til kommentar

Hvis jeg dropper SLI planene, holder det da med 500W PSU for si, ett MSI GeForce GTX 260? Er ikke helt sikker på hvilket hovedkort jeg har idag, men jeg tror det støtter de nye skjermkortene.

Er det en god idè å bare oppgradere skjermkortet hvis mitt nåværende hovedkort støtter det? I så fall, noen gode ideer?

Endret av SoTAL
Lenke til kommentar

Må få til et ordentlig viftesystem hvis jeg skal overklokke. Har et ganske lite kabinett, er det en god idè å ta av siden for bedre luftstrøm?

Har et helt OK nvidia hovedkort. Eneste grunn til at jeg vurderte oppgradering egentlig, er fordi det ikke støtter SLI.

EDIT: Ser ut som gtx 260 bare har 576 klokkehastighet? Min nåværende 8600gts har 670... Har det mye å si?

Endret av SoTAL
Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for oppgraderingene.

Spørsmålet mitt er da om min 500W PSU holder til dette.

Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2

XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA

2 av Noctua NF-S12-1200, 120mm Vifte, 1200RPM

Dette er selvfølgelig i tilleg til quad coren og slikt jeg har fra før.

OG, tror dere 2 120MM vifter er nok til å kjøle det ordentlig ned?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...