Gå til innhold

Richard Dawkins intervjuer Biskopen i Oxford, Richard Harries.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjelper det om du erstatter tid med alltid og rom med allting, siden vi ser ut til å være uenige om hva som er og ikke er tid og rom?

Hvis det ikke hjelper, kan du på noen måte formulere årsaken til at du er uenig?

Jeg trodde jeg gjorde det klart i begynnelsen at med tid mener jeg all den tid som eksisterer, og med rom alt det rom som eksisterer, slik at alt som eksisterer MÅ falle innenfor disse. Nå har jeg redusert argumentet til en tautologi (noe som er sant per definisjon), og ennå er du uenig. Mye mer enn det kan jeg nok ikke gjøre. ;)

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Slike "kristne", om du kan kalle dem det når de tolker bibelen så uendelig langt at du like godt kunne tolket enhver annen bok eller bare et blankt ark for den saks skyld, er det flere av. Selvfølgelig er de mye bedre i mine øyne en mer fundamentalistiske eller med andre ord folk som tolker biblen mer slik den er skrevet. Men jeg synes ikke noe godt om å gjøre rasjonelle hopp for å skåne et subjekt fordi du har et for sterkt forhold til det heller. Som jeg absolut mener er tilfellet for disse menneskene. Hvis man fortsetter å ha rasjonelle samtaler med dem ender man til slutt med at de må innrømme at de baserer seg på en tro som var indoktrinert fra tidligere alder og de kan ikke argumetnere for disse possisjonene på annet vis enn "jeg bare tror det". Der er endepunktet og problemet.

Ikke det at jeg tror det vil vare alt for lenge. De sammlende sosiale egenskapene ved religion vil bli erstatet av andre prosseser eksempelvis fottball, eller vi vil alle fortsette og gå mot et gesellschaft samfunn der individualismen er så sterk at religion er utenkelig med alle den kritiske tenkningen som pågår.

Håper ivertfall jeg da, det kan jo hende at noen gærninger kommer i veien slik som denne karen fra et annet intervju dawkins gjorde:

http://www.youtube.com/watch?v=wO-g8FsmvGA...feature=related

For mer om gjengen hans søk opp "jesus camp" filmen på youtube.

Lenke til kommentar

Så hvem skapte Gud Ozi - det mest sofistikerte og vidunderlige vesenet av alle?

Innfør en institusjon hvor folk kan få prate fritt om død, så blir kanskje

flere fortrolige med at den ikke er noe å fryte. Så, kan vi parallelt avvikle

hele Gudskonseptet, for det er sannelig bare overflødig.

Hva i alle dager skulle et svakt og syndig menneske overhodet tilføre en

super, allvitende entitet, hva er poenget?

Lenke til kommentar
Hvorfor kaller du dem "kristne"? Han tror at Jesus døde for syndene våre. Det er det kristendom handler om.

Så du hele intervjuet LE?

Eh fordi jeg måler kristen som bibelfølger. De som tolker biblen veldig mye er derfor ikke helt kristne i mine øyne men personlig kristne eller en spesifikk kristen sekt.

Du kan godt si at kristendom handler om jesus og hans død, men jeg tror nå at det var en gjeng folk som skrev en bok de kontrolerte folk med og da er boken det sentrale, det var mange jesuser på den tiden den du drømer om eksisterte mest sannsynlig ikke, men folk som spredde religion fantes det endel av og biblen er for meg senteret i den kristne religion fordi det er basiser skrevet av den type mennesker som skapte den. blabla osv...

Ja såklart jeg så hele intervjuet. Jeg har sett andre som ligner også.

Lenke til kommentar

Var en intressant samtale. Kan ikke si at noen avgjørende spørsmål ble oppklart, eller at så mye ble forklart i det hele tatt, men det var i det minste en sivilisert samtale mellom en ateist og en kristen, noe som i seg selv er et sjeldent fenomen og derfor vært å høre på, både for kristne og ateister. :)

del1

del2

del3

del4

Lenke til kommentar
Tid er menneskeskapt, og den er relativ.

Er tiden menneskeskapt? Så for omtrent 6 millioner år siden kom det en kis å trakk opp den klokka liksom? He he :)

Kanskje vært like greit om du faktisk skjønnte litt av det du babler om eller?

:)

Tiden er menneskeskapt.... joda, den er grei... :)

Klokker og urverk er menneskeskapt, ikke tid i seg selv... Tid er naturens måte å skille din fødsel fra din død... :) Tenk om begge deler foregikk samtidig.. :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

TID er en illusjon.. enkelt og greit.

Dårlig kortitdshukommelse ser jeg...

Latskap - Kanskje Gud bare er et romvesen med mulighet til å reise i lysets hastighet som sår planeter med bakterier og liv?

Om gud er et romvesen, må han travle fortere en lyset -.-.. trur ikke han har tid til å reise fram og tilbake i galaxer

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...