-kga- Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Er det slik att en politiker kan få en vilkensomhelst politisk stilling, eller trenger de egen spesifik utandelse for å få enkelte verv. Det burde jo være slik att de må ha en god utdannelse innen området de skal styre, hvordan skal de ellers kunne ta en god avgjørelse. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Rådgivere. Masse masse masse rådgivere og konsulenter. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Vel, en del krav synes jeg det burde ha vært. Blir for dumt med en forsvarsminister som ikke har vært i militæret og en samferdselsminister uten sertifikat. Men ja, rådgivere vil uansett være viktig. Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Riktig som det ble sagt her tidligere, rådgivere er de som har den nødvendige faglige kompetansen og de som i realiteten styrer de forskjellige departement. De utreder, skaffer nødvendig dokumentasjon, formidler og gir faglig råd. Statsråd sitter med den endelige beslutningen om et forslag skal legges frem i regjeringen. Hvis forslaget vedtas både i regjeringen og i parlamentet så sendes det tilbake til byråkratiet i departementet der vedtaket i utgangspunktet ble foreslått og deretter implementeres ut i virke. Den viktigste oppgaven til en statsråd er å samordne de forskjellige rådgivere og andre ansatte i departementet. Statsråden kan på egen initiativ be om utredning av et politisk forslag og deretter få tilbakemeldinger fra rådgivere om tiltaket kan være gunstig i forhold til politikken som statsråden og hans/hennes parti står for. I fleste tilfeller er statsråden enig med rådgivere men det finnes unntak. Tiltaket kan også komme fra en regjeringssjef dvs. statsministeren som ber statsråden i et departement om å kjøre en byråkratisk prosess med utredning av et forslaget. Signaler statsministeren får fra departementet tar han/hun opp med personlige rådgivere før han legger forslaget til regjeringen som tar standpunkt om forsalget skal legges ut til parlamentet. Det trengs ikke en spesifikk utdannelse for å være en statsråd, men det er statsministeren som deler ut de forskjellige statsråd-poster og det er hans/hennes oppgave å ansatte riktige statsråd i riktige departement. Som regel skjer dette på bakgrunn av partimedlemmenes interessesfære og kompetanse, samt bakgrunn og erfaring. Man kan selvsagt spørre seg hva en kriminolog gjør som finansminister, slik som Kristin Halvorsen, men siden regjeringen er en koalisjonsregjering, bestående av flere partier, så er det ikke alltid at statsminister har noen valg fordi det forligger krav fra andre partier som danner grunnlaget for regjeringen. Dermed havner mange ukompetente partimedlemmer i høye posisjoner som de absolutt ikke bør ha. Endret 3. april 2009 av statsviter Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 http://www.forskning.no/artikler/2009/mars/213247 Om det er slik alle politiske valg foretas, utfra hva som gir mest stemmer neste valg, burde det seriøst bli gjort en eller annen form for forandring. Virker ikke som om de hører på de rådgiverenne sine, med mindre de ansetter rådgivere for å rådgi dem i hva de burde gjøre for å få flest velgere. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Vel, en del krav synes jeg det burde ha vært. Blir for dumt med en forsvarsminister som ikke har vært i militæret og en samferdselsminister uten sertifikat. Men ja, rådgivere vil uansett være viktig. Meg bekjent har da ingen av de kvinnelige forsvarsministrene vi har hatt vært i militæret. Videre hadde heller ikke Odd Einar Dørum lappen da han var samferdselsminister (kunne ikke la være å gi det lille stikket). At man må ha spesifikke kunnskaper om det området man er minister for, er neppe et viktig krav når regjeringskabalen skal gå opp. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Vel, en del krav synes jeg det burde ha vært. Blir for dumt med en forsvarsminister som ikke har vært i militæret og en samferdselsminister uten sertifikat. Men ja, rådgivere vil uansett være viktig. Meg bekjent har da ingen av de kvinnelige forsvarsministrene vi har hatt vært i militæret. Videre hadde heller ikke Odd Einar Dørum lappen da han var samferdselsminister (kunne ikke la være å gi det lille stikket). At man må ha spesifikke kunnskaper om det området man er minister for, er neppe et viktig krav når regjeringskabalen skal gå opp. Nei, allt som trengs for å være en god politiker er å hvite hva som skall gjøres hvor for å få flest nye velgere. Mer trengs ikke. De trenger ikke hvite hva som burde gjøres hvor for att det skal komme mest til nytte for folket og landet. De trenger kunn å hvite hva som skall gjøres hvor for at det skal komme dem selv best til nytte. Er du besst i det, og du er den nesste statsministeren. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Nja, til en viss grad har du rett. Politikere har nok alltid i bakhodet hva folket vil si og hvordan de skal posisjonere seg. Men som en minister må man også levere resultater. Se feks på den forrige kunnskapsministeren (SV, som jeg ikke husker navnet på i farta). Man trenger kanskje ikke fagkunnskapen, selv om dette er en fordel. Men man trenger gode lederkunnskaper. Lenke til kommentar
Pivotal Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Meg bekjent har da ingen av de kvinnelige forsvarsministrene vi har hatt vært i militæret. Videre hadde heller ikke Odd Einar Dørum lappen da han var samferdselsminister (kunne ikke la være å gi det lille stikket). At man må ha spesifikke kunnskaper om det området man er minister for, er neppe et viktig krav når regjeringskabalen skal gå opp. Stemmer det ja. Nettopp det jeg synes er feil. Odd Einar Dørum er en flott politiker, men har ikke noe problem med å si at jeg synes den stillingen var feil for han selv om jeg er medlem av Venstre. Men ja, jeg synes det burde være en del slike uoffsielle krav som regjeringspartiene helst burde følge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå