Gå til innhold

Blenderen "fryser" på Nikon D80

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har ett Nikon D80 kamera med ett problem. Blenderen har begynt å oppføre seg temmelig dårlig. Når jeg skrur på kameraet står det enten -- eller 95 der blendertallet (eller hva det nå enn kalles, det er altså f verdien jeg mener) egentlig skal vises. Jeg bruker egentlig utelukkende manuelle innstillinger, men det er det samme uansett om jeg setter på forhåndsinnstilte programmer eller bruker A programmet som kun lar meg styre blenderåpningen eller S programmet hvor jeg kontrollerer lukkertiden. Jeg får rett og slett ikke endret blenderåpningen. Det er som om den sitter fast på en måte.

Er det noen som har noen gode tips jeg kan forsøke før jeg sender det inn til service? Jeg har ikke lyst til å sende det fra meg, jeg bruker det egentlig hele tiden, men det er lite vits i å bruke det samtidig som det gjør seg selv ubrukelig.

Softwareoppgradering er påtenkt og undersøkt, jeg har nyeste software.

Takker for tips og si fra om dere trenger mere informasjon.

MVH marholmes

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du benytter objektiv med ring for å stille blender må denne låses til høyes verdi for at kamera skal kunne velge. Om det virker enkelte ganger er dette kun pga dårlig kontakt. Tørk av kontaktene på objektivet samt på kamera.

Lenke til kommentar

En liten rens hjalp godt :) takk for tipset, det tenkte jeg faktisk ikke på. Det er bare to måneder gammelt, så jeg antok at det var rimelig renset fra før av, men nå funker det igjen :)

Får jeg samme problemet en gang til bærer det rett på service uansett...

Takk for tips og hjelp :)

Lenke til kommentar
En liten rens hjalp godt :) takk for tipset, det tenkte jeg faktisk ikke på. Det er bare to måneder gammelt, så jeg antok at det var rimelig renset fra før av, men nå funker det igjen :)

Får jeg samme problemet en gang til bærer det rett på service uansett...

Takk for tips og hjelp :)

Dette skal ikke oppstå så hyppig, kan være belegg fra fabrikken (eller at det har vært på lager lenge) som har gitt dårlig kontakt. Oppstår hyppigere om kontakter på kamerahus og objektiv ikke er helt alignet, hadde et lignende problem på min D3 mot 24-70mm f/2.8. En justering av objektivets kontaktpunkter (0.1mm) og rens har medført at jeg aldri opplevde dette etterpå. For meg var det ikke blenderen, men AF som bare døde når jeg hadde kamera i enkelte vinkler (pekte objektivet nedover).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...