SunnyCloud Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hvor mye skatt må en betale hvis en ved oppsigelse velger å få utbetalt inneværende års opptjente feriepenger? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Hvor mye skatt må en betale hvis en ved oppsigelse velger å få utbetalt inneværende års opptjente feriepenger? Vanlig takst, dvs. det samme som du trekkes for ordinær lønn. Endret 10. mars 2009 av Jarmo Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hva, Jarmo? Feriepengene skatter man av mens man tjener pengene, så de er skattefrie ved utbetaling så vidt jeg veit. Lenke til kommentar
ignoreme Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Nei, det vil det bli trukket skatt av de pengende, Haraldson. I know, måtte ta ut feriepengene mine da jeg fikk en stygg skattesmell rett etter sommeren. edit: leif Endret 10. mars 2009 av mreinha Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hva, Jarmo? Feriepengene skatter man av mens man tjener pengene, så de er skattefrie ved utbetaling så vidt jeg veit. ..velger å få utbetalt inneværende års opptjente feriepenger? Essensen ligger her Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Det var bare denne artikkelen som fikk meg til å lure. Den er riktignok tre år gammel, men... "Hvis de utbetales i opptjeningsåret skal det ifølge skattereglene trekkes skatt på feriepengene, vanligvis 50 prosent eller som for overtid." http://www.dagbladet.no/dinside/2006/06/02/467903.html Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Det var bare denne artikkelen som fikk meg til å lure. Den er riktignok tre år gammel, men... "Hvis de utbetales i opptjeningsåret skal det ifølge skattereglene trekkes skatt på feriepengene, vanligvis 50 prosent eller som for overtid." http://www.dagbladet.no/dinside/2006/06/02/467903.html Tilsvarende sak? 24.01.2009 (18:22) http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=388518 Jeg har betalt "normal" skatt - har tabell trekk ut fra min lønning! Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Ok. Alle feriepengene skal altså uansett utbetales siste arbeidsdag. Like greit å bli ferdig med det. Satser på at det blir beskattet som resten av lønnen. Lenke til kommentar
KS Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Feriepenger er ikke skattefrie. Det er bare det at vanligvis utbetales de i en måned hvor det ikke trekkes forskuddsskatt. Får man utbetalt feriepenger i en annen måned så blir det forskuddsskatt. Sum skatt for året som helhet blir imidlertid ikke anderledes. Lenke til kommentar
Balsfjord Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Det er vanlig at man trekker prosentsats av feriepengene, for folk flest 36%. Lenke til kommentar
Trikrin Skrevet 17. mars 2009 Del Skrevet 17. mars 2009 Hvis du vil ha utbetalt feriepenger samme år som du har opptjent dem, må du skatte av dem. Hvis du derimot venter til f.eks januar året etter, vil dem ikke bli beskattet. Lenke til kommentar
SunnyCloud Skrevet 18. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2009 Hvis du vil ha utbetalt feriepenger samme år som du har opptjent dem, må du skatte av dem. Hvis du derimot venter til f.eks januar året etter, vil dem ikke bli beskattet. Feriepenger er alminnelig inntekt, uavhengig av når du får dem utbetalt, så skatten slipper du ikke unna uansett. Hvis du ender opp med å arbeide hos samme arbeidsgiver hele året (09), betaler du skatten som "tilhører" feriepengene (utbetalt neste år), fordelt over hele året. Dette er også grunnen til at vi er så "heldige" å få halv skatt på lønningsdag i desember (evt. november). Hvis du slutter hos gjeldende arbeidsgiver i fks. mai (09), får du som regel alle opptjente feriepenger (09/10) utbetalt siste lønningsdag før du slutter. Feriepengene for 09 har du allerede skattet for i 08, men siden du også får årets opptjente feriepenger utbetalt nå (mot normalt neste år) blir de beskattet som inntekt i år. Siden feriepengene av årets alminnelige inntekt da ikke eksisterer som skattegrunnlag resten av året, vil en antageligvis måtte betale en høyere skatteprosent på disse. Dette er jeg usikker på, men kommer til å finne det ut når jeg får lønn 30. april. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 10. april 2009 Del Skrevet 10. april 2009 Det trekkes null forskuddskatt for feriepenger og halv skatt på lønnsutbetaling i desember. Årsaken er at det ersten av året betales mer i forskuddskatt enn man egentlig skulle. Selve skatteavregningen håndterer alle utabtelinger likt (inkl. feriepenger og desemberlønn) og skatt beregnes på alt. Lenke til kommentar
Escalada Skrevet 8. april 2010 Del Skrevet 8. april 2010 Hvor mye skatt må en betale hvis en ved oppsigelse velger å få utbetalt inneværende års opptjente feriepenger? Sjekk Skattedirketoratets arbeidsgiverhefte del 1, §11.3 og merknader. Her er en oppsumering løst sitert: "Tilleggsytelser som feriepenger som utbetales i opptjeningsåret skal undergis prosenttrekk så fremt skattekort er levert". Man trekker dermed ikke 50% men satsen som står på skattekortet for ytelser som ikke er tatt høyde for i tabelltrekket. §17.4.a) stedfester at det skal foretas forskuddstrekk i feriepenger som utbetales i opptjeningsåret. Kilde: http://www.skatteetaten.no/upload/Gamle_vedlegg/Hefte_nr__1_965772a.pdf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå