konduktans Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Hola! En byttesjuk kompis jeg har vil selge forsterkeren sin til meg ettersom han skal ha ny til sine Cerwin Vega høyttalere. Den forsterkeren han har nå har vært i et ungdomshus og har drevet de to CV-høyttalerne. De ser omtrent sånn ut: Jeg kan skrive under på at lyden med den forsterkeren og de høyttalerne var bra! Jeg har to stygge små høyttalere fra et mikroanlegg(4 ohm) og en 10" aktiv sub. Seinere skal jeg investere i to litt større høyttalere. Lydkilde blir TV, evt. HD-dekoder(Canal Digital), DVD-spiller eller laptop. I følge han er det en 2.0(evt. 2.1) forsterker som har 170W/kanal. Dette stemmer ikke med at han også sier at strømforskyninga er 135W. Han har ingen teknisk innsikt, så kan hende han snakker om noe annet. Det jeg egentlig lurer på er om forsterkeren - som forøvrig er omtrent 5 år gammel - vil drive noe slikt. Nå veit jeg at jeg gir utrolig lite info, men er litt usikker på om den er verdt pengene. Hvis den dør innen et år blir det for dumt. På den andre siden koster den billigste nye fortsterkeren 1600 i prisguiden, og den drar sikkert ikke Cerwin Vega 15" høyttalere Er det noe jeg kan se etter for å se om den dør snart, evt se om noe er galt allerede? Skal jeg kjøpe? Ja? Nei? Takk for at du leste, og tusen takk for at du svarer! EDIT: Mikrohøyttalerne mine takler maks 26W, men de skal som sagt byttes ut nærmere sommeren EDIT2: Er tydeligvis Sony forsterker, ikke Pioneer, som jeg trodde først. Endret 10. mars 2009 av conflict Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Det hele er veldig vanskelig å avgjøre siden vi ikke vet hvilken forsterker det faktisk er snakk om. Du har vel ikke mulighet til å spørre vennen din om modellnummer på forsterkeren? Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Han kunne ikke gi det ettersom det var mørkt i rommet og dama hans sov i senga. Skal oppom i morra og se på den, og må bestemme meg i morra. Hvis det hjelper så er den svart. Det er også sånn hjul som snurrer når man justerer lyden med fjernkontrollen. Skulle ønske jeg hadde mer å gå på, men blir litt labert når jeg ikke får prod.nr. av ham. Det som er å gå på er mao: Svart Sony fra mellom 2000-2005. Den har oppgitt 170W/kanal og har tydeligvis ikke subutgang. Den har trolig 135W PSU. Volumbryteren snurrer av seg selv. Den kosta omtrent 4000 ny. Hvis det ikke er noe spesielt å si om selve forsterkeren, kan jeg få noen generelle råd? Hvor stor effekt burde høyttalerne få? Hvor stor PSU bør den ha? Har lest den stickyen om forsterker. Er det noe spesielt jeg skal se eller høre etter når jeg prøver den og ser på den, ettersom jeg kjøper brukt? Takk for raskt svar Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hvis den har en PSU på 135W så greier ikke forsterkeren gi ut mer enn i underkant av 50W per kanal samtidig. For meg ser det ut som om Cerwin vega-høyttalerne har blitt drevet av en for svak integrert forsterker, noe som også går frem fra prisen. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Prisen er forresten fordi han ikke har peiling på slikt. For å si det sånn: han samme fyren kjøpte en Nokia E71 for 3700 og solgte den til meg for 2000 - 8 dager senere. Deretter kjøpte han seg en HTC Touch Diamond. Han byttet så Diamond, tidligere nevnte 10" aktiv sub(som han har kjøpt for 3000), salomon snowblades og 400 kroner mot den E71 han hadde solgt til meg for 2000. Jeg selger Diamond for 2500, og har tjent 900 kroner, sub og blades på handelen. Jeg kjøper ny telefon for 1500, og har da 1600 til overs. 700 kroner på forsterker gjør at jeg sitter igjen med 900 kroner etter handelen. Det vil si at jeg kun har 1100 kroner mindre enn jeg starta med in the first place. Genialt for min del Han sa først 1000-1500 til meg, men han skal ha ny forsterker, så han sa at hvis jeg kjøpte i morra, skulle jeg få den for 700. For da har han akkurat råd til den forsterkeren han har lyst på. Han har tilbydt forsterkeren for 1000-1200 til en annen kompis av meg. Derfor tenker jeg at det er et relativt trygt kjøp. Når forstekeren kan drive to 15" elementer, to 6,5" elementer og to diskanter med veldig høy lyd, må det da klare å drive to høyttalere til hjemmekinoanlegget mitt?:O Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Enten så trur jeg han kompisen din bommer på størrelsen på strømforsyningen, eller så forstår jeg ikke hvordan den forsterkeren kan ha hatt stort å by på for høyttalerne du beskriver. Tror det lureste her er å stikke en tur til han i morgen, få ned relevant porduktinfo på papiret og så kan vi ta en kikk da. Men til 700 kr er det verste som kan skje at du får det du betaler for. Overpris er det nok uansett ikke. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 God idé. Tar en titt i morgen, så poster jeg info her. Er dog ganske sikker på at jeg kjøper den. Hvis den gir klar og god lyd, så gjør den det jeg vil, og da er jeg fornøyd. Subben driver seg selv, og å drive to høyttalere må den da klare. Så prøver den hos han, og hvis lyden er brukbar med høyttalerne hans, så får den sørenmeg være bra med mine også. Kommer tilbake med et godt svar i morgen! Takk for alle svar, wish me luck. Spør om en ting til før jeg legger meg; bør jeg se etter noe spesielt? Sånn som med bil så må man se etter dype rustflekker. Er det noe sånn typisk jeg skal se etter? Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Svidde utganger er et dårlig tegn. Nei, fra spøk til revolver; Får du testet den for funksjonsfeil og den består er det vel omtrent det du trenger. Pris/ytelse vurderer du lettest selv, men har du mulighet ville jeg forsøkt å låne den med meg hjem også altså. Det er ingen høyttalere som er bedre å prøve med enn de du har tenkt til å bruke selv. Post info når du har det, så får vi se ca hva som bor i den. Lenke til kommentar
hean Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Når trådstarter sier den spiller bra på de CV høyttalerne vil jeg heller oversette det til at den spiller høyt. Nå vet ikke jeg ekstremt mye om CV men de skal være utrolig følsom slik at man får god fart i de med kun små forsterkere. Uansett, høres det ut som ett bra kjøp.... Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Ja, er forhaapentlivi setgodt tilbud:) ser paa den i dag. er det brukbar lysd saa kjoper jeg Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 (endret) Fant tre hundre kroner jeg ikke visste at jeg hadde, så blir i praksis som om jeg gir 400 kroner for den. Kjøpte derfor forsterkeren. Det er en Sony STR DE135, med 135W PSU. Den driver de små høyttalerne mine mye bedre enn den originale forsterkeren, og den ser faktisk ikke så ille ut. Driver og brenner til CD nå, så skal se om det blir bra lyd når signalet kommer fra CD, ikke mp3-spiller. Får nok spilt litt høyere da:) Noen som vil slappe meg i fjeset og si jeg gjorde et dumt kjøp? EDIT: Klarer den å drive disse høyt nok til å bruke på fest? https://prisguiden.no/product.php?productId=41129 Endret 11. mars 2009 av conflict Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Takk for link! De sa mye bra om den! Fant brukerveiledning på nett, og den var datert til 1999. Dvs at den er gaaaaaaaammel. Den funker allikevel da:) Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Fant tre hundre kroner jeg ikke visste at jeg hadde, så blir i praksis som om jeg gir 400 kroner for den. Kjøpte derfor forsterkeren. Det er en Sony STR DE135, med 135W PSU. Den driver de små høyttalerne mine mye bedre enn den originale forsterkeren, og den ser faktisk ikke så ille ut. Driver og brenner til CD nå, så skal se om det blir bra lyd når signalet kommer fra CD, ikke mp3-spiller. Får nok spilt litt høyere da:) Noen som vil slappe meg i fjeset og si jeg gjorde et dumt kjøp? EDIT: Klarer den å drive disse høyt nok til å bruke på fest? https://prisguiden.no/product.php?productId=41129 Den klarer nok å presse ut lyd i høyttalerne men når det gjelder kontroll så er nok forsterkeren litt svak. Du bør se på mer følsomme høyttalere til den forsterkeren. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Noen forslag? Lenke til kommentar
hean Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Noen forslag? Husk at følsomheten er oppgitt i Decibel og er lydstyrken på høyttaleren fra 1 meter når den er gitt 1 watt. Følsomheten med din forsterker bør ligge på godt over 90 db, husk at hver 3. db er en fordobling. Jeg vil forslå små bohyllehøyttalere, da trenger ikke følsomheten være så høy. Skal du ha en festehøyttaler så er nok CW ett godt alternativ til tross for at jeg er lite fan av det merke. Ett annet alternativ som kanskje er det beste er å se på billige PA-høyttalere. PA er utstyr beregnet for fester, konserter, etc og det er det du finner på utesteder osv. Ett fint par PA-høyttalere kan man få brukt for noen tusenlapper og der ligger følsomheten ofte på 120 db. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Hva er PA? Link? Klarer forsterkeren å drive disse? Gladiator44 Rommet de skal stå i er 4x3m stort, og da står de på den ene langsiden. Høyttalerne skal brukes til musikk(ved evt. vors på det bittelille rommet) og til film. Har også en 10" aktiv sub som skal hjelpe til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Ja, den klarer å drive dem, men for bedre kontroll kan du med fordel gå for mindre høyttalere. Du har jo en aktiv subwoofer i tillegg. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 11. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2009 Stemmer, men den går uavhengig av forsterkeren. Har slik parallellkobla RCA-kabel Har nemlig fått tilbud på to slike gladiatorer til 1500, og han som eier dem bor en snau mil unna meg. Tenkte derfor det var verdt et forsøk. Fikk i tillegg lov av han til å låne de med hjem for å prøve Evt. kunne jeg sett på de her: http://www.hardware.no/bruktmarked/annonse/5063 Det er forresten en reell sjanse for at jeg kjøper en kraftigere forsterker seinere. Denne er midlertidig Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 De Dali-høyttalerne har betraktelig bedre lydkvalitet enn alt annet som er nevnt tidligere i denne tråden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå