Gå til innhold

Innkjøp av stasjonære klientmaskiner stort volum.

Anbefalte innlegg

Vi kommer til å kjøpe mange klientmaskiner til skolenettet vårt snart. Vi har mange HP maskiner fra før og vi er fornøyd med HP support. Det er derfor store sjanser for at vi fortsetter med HP. Spørsmålet er litt da hva vi bør gå for og hva vi burde betale for det. Er det noen grunn til å velge et annet merke?

Hva med Intel vs. Amd, er dette noe vi burde ta hensyn til? 2 eller 4 kjerner?

Minne, her er det vel bare å fylle opp med engang? DDR2 fortsatt.

Hvordan er det med 64-bit OS i slike nettverk i dag, jeg må se litt på programvaren vi kjører, høre litt om det er støttet, i tillegg må jeg se på dette med lisenser.

Videre hvis programvare støtter 64-bit OS, er det da noen grunn til at vi ikke bare skal brenne i vei?

Pris er alltid et tema og klientmaskinene burde selvsagt ikke koste så alt for mye. Opp til 6500-7000 inkl. mva. er en absolutt maksimum sum. Da kommer skjerm i tillegg.

Hvilke klientmaskiner er det dere andre bruker? Hvordan ruller dere ut OS og programvare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vi har hovedsakelig utfaset stasjonære til fordel for bærbare men har fortsatt endel stasjonære som kun er hp samt nyinnkjøp/utnyttinger også er hp.

servicen til hp er helt ok, men varierer vell fra sted til sted etter hvilket verksted som har servicen.

siden du ikke nevner noe spesielt av programvare går jeg utfra klientene blir til lette programmer (office etc) som ikke krever så veldig mye.

så litt på hp sine sider og skulle jeg kjøpt klienter for lett bruk ville jeg nok gått for denne, så satt i 2gb ram til for 4gb totalt.

64bit funker helt fint i et windows nettverk men jeg har enda til overs og se det brukt på vanlige klienter, både fordi det stortsett alltid er noe programvare som ikke liker 64bit og fordi det er direkte bortkastet kjøre mer enn 4gb ram i en klient så er ikke behov for 64bit.

for utrulling av OS/programvare er enkleste sette opp en maskin med alt av programvare klientene skal ha så lage et image av denne for WDS(windows deployment service).

velger da boot fra nettverk på klienten og den kontakter wds servern, du velger ønsket image og det blir installert på maskinen.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Pris er alltid et tema og klientmaskinene burde selvsagt ikke koste så alt for mye. Opp til 6500-7000 inkl. mva. er en absolutt maksimum sum. Da kommer skjerm i tillegg.

Hvilke klientmaskiner er det dere andre bruker? Hvordan ruller dere ut OS og programvare?

1. Har dere virkelig ikke en innkjøpsavtale å forholde dere til?

2. Her på huset har vi et varierende utvalg av Dell- og HP-maskiner.

3. Vi ruller ut OS ved bruk av Ghost.

4. Programvare gjøres med Microsofts løsninger for dette.

Lenke til kommentar

Litt off-topic menne.... Noen grunn til at dere bruker Ghost? Det er jo blant de dyreste og minst funksjonelle kloningsverktøyene om dagen.

Det er enkelt, effektiv og funksjonelt. Noen grunn til at du sier at det er lite funksjonelt, når det motsatte er faktum?

Lenke til kommentar

Vi har tidligere brukt Symantec ghost, men opplever at det fungerer svært dårlig på vista maskiner, om det er noe vi har oversett så må du si ifra NikkaYoichi. Vi tenker å se mer på denne windows deployment service.

Videre, selvsagt har vi en innkjøpsavtale med en leverandør, men den sier ikke noe om hvilke maskiner vi MÅ kjøpe. Vi er bare forpliktet til å handle i fra dem.

Akkurat nå er det listet med HP maskiner med følgene specs;

DC5850 MT

Athlon X2 4450B processor • 2GB PC2-6400 (DDR2-800) Memory • 250GB SATA HDD SMART IV • SATA 16X SuperMulti LightScrbe • Ikke diskett stasjon • 80PLUS Power Supply

-

DC5850 SFF

Athlon X2 5400 prosessor • 2GB minne • 160 GB disk • Tastatur • Optisk mus • SATA 16X SuperMulti LightScrbe 1st Drive • Ikke diskett stasjon • 80PLUS Power Supply - dc5 SFF Chassis

Jeg vet ikke hvor god denne Athlon X2 prosessoren er, ønsker ikke at vi skal gå på denne "celeron" smellen en gang til. Prøver å se litt lenger enn mine forgjengere. Man vet jo aldri hva framtiden bringer.. Derfor kan det være greit å tenke på dette med minne ganske raskt, DDR2 minnet kommer ikke å synke noe mer i pris, derfor kan det være greit å kjøpe opp med engang, slik at det ikke blir sånn som det er med DDR maskinene, der minnet koster helt i grenseland av det maskinene burde påkostes...

Lenke til kommentar
Vi har tidligere brukt Symantec ghost, men opplever at det fungerer svært dårlig på vista maskiner, om det er noe vi har oversett så må du si ifra NikkaYoichi. Vi tenker å se mer på denne windows deployment service.

Vel, kanskje dere har oversett at Vista suger småstein, og at enhver seriøs aktør holder seg langt unna? :)

Fra "spøk" til alvor, hvilke problemer opplever dere?

WDS er jo flott og fungerer også utmerket forresten.

Lenke til kommentar

Problemet vi opplever er at imagene rett og slett blir alt for store, sånn type 25-30 gb, men lenge siden vi prøvde dette, har ikke vært så aktuelt på en stund, men nå skal det igjen kjøres i vei med store innkjøp.

Vista suger småstein ja, enig med deg, men man må henge med. Vi vurderer å prøve å hoppe elegant over Vista på elevnettet, men lærerne har allerede fått utlevert maskiner med vista, å da er det litt kjørt.

Lenke til kommentar

Litt off-topic menne.... Noen grunn til at dere bruker Ghost? Det er jo blant de dyreste og minst funksjonelle kloningsverktøyene om dagen.

Det er enkelt, effektiv og funksjonelt. Noen grunn til at du sier at det er lite funksjonelt, når det motsatte er faktum?

Synes programmer som f.eks Altiris er mye enklere, effektivt og funksjonelt. I tillegg til at det er billigere. Må jo enten oppgradere hver gang det kommer en ny NTFS-versjon (dvs ~hver gang det kommer nytt klient-OS) eller kjøpe vedlikehold.

Ellers har man gratis-programmer som f.eks Clonezilla som lønner seg dersom man kommer opp i et antall pc'er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...