Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Busta på ringpigg, hva har jeg rett til og gjøre/ikke gjøre

Nopros

Anbefalte innlegg

Men tatt i betrakning at kompisen min har et blåmerke på størrelse med en kanin på beinet. Etter at han ble dratt opp blokka. Så....

Har kompisen din tydelige blåmerker/skader etter "behandlingen" fra denne personen, så anmelder dere ham. Tilsnakk er en ting og vel fortjent for "rampestreker". Fysisk skade er en helt annen ting, og dette bør voksne folk vite forskjell på.

Blå merket fra da han kastet seg over oss. Tviler på at hensikten hans var og skade oss. Men han sa om vi gjorde det en gang til. Skulle han banke oss opp :nei:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men tatt i betrakning at kompisen min har et blåmerke på størrelse med en kanin på beinet. Etter at han ble dratt opp blokka. Så....

Har kompisen din tydelige blåmerker/skader etter "behandlingen" fra denne personen, så anmelder dere ham. Tilsnakk er en ting og vel fortjent for "rampestreker". Fysisk skade er en helt annen ting, og dette bør voksne folk vite forskjell på.

Blå merket fra da han kastet seg over oss. Tviler på at hensikten hans var og skade oss. Men han sa om vi gjorde det en gang til. Skulle han banke oss opp :nei:

Jeg går ut ifra at det ikke akkurat frister til gjentagelse uansett? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Eneste riktige her må vel være å ringe på én gang til, slik at du faktisk får bank og dermed også en sak. :)

Lenke til kommentar

Med mindre jeg venter besøk så pleier jeg aldri og gå å åpne døre føre de banker på for andre gang ( dvs. om de banker på en gang til etter en liten pause fra første gang). Da slipper man en del selgere og man slipper også ringpigg folk. Og om det er andre i huset eller hybelen så slipper man antagelig å åpne døre i det hele tatt.

Hvis dere ikke fikk noe mer enn tilsnakk så er det vel like greit og la det gå. Om han var hardhent eller veldig truende så burde det kanskje annmeldes. Enda det ikke kommer noen vei med annmeldelsen nå så kan det komme til nytte i fremtiden hvis det skjer det samme med noen andre. Da ser politiet at han har en historie.

Regner med politiet internt tar vare på alle anmeldelser enda de blir henlagt. Gjør de det?

Endret av Lord-KGA
Lenke til kommentar
Eneste riktige her må vel være å ringe på én gang til, slik at du faktisk får bank og dermed også en sak. :)

Skeptisk :)

Spiller ingen rolle om § 390a kommer til anvendelse, selvtekt etter vedkommende paragraf er ikke lov. Det er et unntak for provokasjon i straffebudet om legemsfornærmelse, da -- DET er nok mer brukbart.

Weey, deg liker jeg :)

Lenke til kommentar
anmeld han for frihetsberøvelse hvis han tvang dere inn i leiligheten :p

det er vel ikke direkte ulovlig å ringe på og stikke av, eller?

Enda bedre: anmeld han for kidnapping. Om du drar noen mot sin vilje mer enn 11 meter regnes det som kidnapping (har jeg hørt, vet ikke om det er sant)

Lenke til kommentar

11 m høres suspekt ut.

Det er like lite frihetsberøvelse som når en idiot må sitte igjen etter skoletid på barneskolen. Det var kameraten din som gjorde noe dumt her, og isåfall han du burde være irritert på.

Og tviler på at en anmeldelse kommer noen vei. Minner meg litt om han som ikke hadde levert en film i tid, og derfor ville anmelde kioskeieren.

Lenke til kommentar

11m for kidnapping? da er det jo bare å dra han 10 meter så slipper du unna det problemet.

Anyway, jeg ville bare droppa det, hvis det faktisk blir en sak (blir nok ikke det, blir nok hennlagt med en gang) så vil det ta opp tid og krefter, og er det virkelig vært det?

Desutten, har ikke politiet bedre ting å gjøre enn å etterforske personer som bare har pratet og tatt litt hardt i barn? (det hørtes bare perverst og ekkelt ut men uansett)

Lenke til kommentar
11m for kidnapping? da er det jo bare å dra han 10 meter så slipper du unna det problemet.

Anyway, jeg ville bare droppa det, hvis det faktisk blir en sak (blir nok ikke det, blir nok hennlagt med en gang) så vil det ta opp tid og krefter, og er det virkelig vært det?

Desutten, har ikke politiet bedre ting å gjøre enn å etterforske personer som bare har pratet og tatt litt hardt i barn? (det hørtes bare perverst og ekkelt ut men uansett)

Nei, får bare legge dette bak meg, og drite i hele skitten. Bare lurte på om han faktisk har rett/lov til og gjøre det han gjorde.

Så Hvis det skjer igjen og han ikke lar oss gå om vi spørr, da anmelder jeg han :tease:

anmeld han for frihetsberøvelse hvis han tvang dere inn i leiligheten :p

det er vel ikke direkte ulovlig å ringe på og stikke av, eller?

Enda bedre: anmeld han for kidnapping. Om du drar noen mot sin vilje mer enn 11 meter regnes det som kidnapping (har jeg hørt, vet ikke om det er sant)

Finne kilder? :)

Lenke til kommentar
Det har jeg ikke, det er sikkert ikke sant engang, derfor perantesen "(har jeg hørt, vet ikke om det er sant)"

Bare lurte på om du kunne finne noen sikre kilder jeg :)

Det finnes ikke noe 11 meters regel.

Frihetsberøvelse kan du lese om i strl. § 223.

Endret av Iudex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...