Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Busta på ringpigg, hva har jeg rett til og gjøre/ikke gjøre

Nopros

Anbefalte innlegg

Får vel starte fra starten da, Jeg + 2 andre var ute og gikk. Ene av de (her Per) ringer på alleringeklokkene. (Ja jeg vet dette er sånt 9-10 åringer gjør, men samma f) Jeg skriker oppgitt til "Per" og begynner selfølgelig og løpe. Løper et par hundre meter bortover, og slakker ned farten igjen. Vi trasker videre bortover.

Men så kjenner jeg plutselig et skikkelig røsk i nakken. Og en fyr (en skikkelig bodybuilder) drar meg + Per bakover. Vi blir dratt opp i leiligheten hans, Vi blir bokstavelig hengt opp foran en liten gutt som ligger i en seng og mannen roper "her er det så barn som ligger og sover" (stakkars unge...)

Vi må ta av oss skoa og må gå og sette oss, og avgi forklaring navn+ nr. Pro som jeg er leker jeg englebarn, og Per blir utstøtt som den "slemme" gutten.

Det jeg egentlig lurer på her er; Kan han egentlig bare dra oss opp i leiligheten sin, lurer på noen som har noen kilder til at dette ikke er lov.

Utskjelling om at Ringpigg er feigt osv. Orker jeg ikke. Beklager Hvis det er noen og/å feil :p

Fant ikke helt ut hva slags forum jeg egentlig skulle poste i, men, men.

Edit: endret emnetittelen, håper det går greit nå ;D

Endret av Nopros
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
anmeld han for frihetsberøvelse hvis han tvang dere inn i leiligheten :p

det er vel ikke direkte ulovlig å ringe på og stikke av, eller?

Nei det var det trodde :)

Han Mildt sagt dro oss opp gjennom trappene i blokka Hvis det spiller noen forskjell. Og dytta oss ned i sofaen hans.

Lenke til kommentar
Hvis han dro dere med opp, for så å nekte dere å gå, så er vel dette frihetsberøvelse? Kommer sikkert noen juss folk å svarer etterhvert.

Vi spurte ikke om og få gå, så det vet man jo aldri helt sikkert.

Men hadde vi spurt så tviler jeg ganske sterkt på det :!:

Han hadde ingen myndighet til å holde dere igjen nei.

Men kanskje dere har noe til felles, begge 2 har lite å gjøre? :p så egentlig prøvde han å bli kjent med dere på en merkelig måte! :ph34r:

Da tror jeg han har noen sosiale sperrer ass :D

Uansett jeg hade egentlig fint lite med dette og gjøre, men ble alikevell dratt inn i leiligheta

Lenke til kommentar

Hadde noen venner som hadde sin egen form for ringe-pigg. De går bort til huset, åpner døren hvis den er oppe og skriker alt de har inn i inngangen for å så løpe.

Men til topic; Nesten fortjent at han tok dere. Folk som driver med ringepigg er slitsomme. (Joda, jeg drev også med det, men det er ikke saken!) Skjønner vel egentlig godt at karen blei sint og dro dere med inn og snakka med dere selv om han egentlig har null rett til dette. Får håpe dere lærte. :p

Lenke til kommentar
Hadde noen venner som hadde sin egen form for ringe-pigg. De går bort til huset, åpner døren hvis den er oppe og skriker alt de har inn i inngangen for å så løpe.

Men til topic; Nesten fortjent at han tok dere. Folk som driver med ringepigg er slitsomme. (Joda, jeg drev også med det, men det er ikke saken!) Skjønner vel egentlig godt at karen blei sint og dro dere med inn og snakka med dere selv om han egentlig har null rett til dette. Får håpe dere lærte. :p

Hah, jeg ble temmelig oppgitt på kompissen min ja, og er enig ring pigg er. Irriterende! :p

Lenke til kommentar
Det der tror jeg dere hadde godt av.

Ringpigg er vel ganske uskyldig iforhold til de som flyr å sprenger postkasser :realmad:

Benn there, done that :ermm:

Menm les alt det jeg skrev litt lenger oppi her da :tease:

Vell,han har vell ingen rett til å gjøre det,men synes det var på sin plass...Det "koster" å være drittunge.

Lese hele topic? :new_woot:

Lenke til kommentar

Han har ingen rett til å dra dere med opp. Ungen hadde våknet likefullt om det hadde vært en person som faktisk hadde en grunn til å være på døra som dukket opp, og hva skulle han gjort da? Kjeftet dem huden full fordi ungen sover?

Lenke til kommentar

Straffelovens paragraf 390a:

§ 390a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

;)

Lenke til kommentar

§ 390a. Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd krenker en annens fred eller som medvirker hertil straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.

;)

Skremmende eller plagsom oppførsel? Skremmende nei. (isåfall, så var det han som skremte oss.) PLagsom, kanskje.

Lenke til kommentar
Vurderer du å anmelde fyren? :)

Nei, eller vet ikke helt.

Men tatt i betrakning at kompisen min har et blåmerke på størrelse med en kanin på beinet. Etter at han ble dratt opp blokka. Så....

Vil jo ikke at flere skal oppleve det samme :tease: For meg så virket det som om fyren ikke var helt klok. Skjønner at man kan bli sint, men....

Lenke til kommentar
Men tatt i betrakning at kompisen min har et blåmerke på størrelse med en kanin på beinet. Etter at han ble dratt opp blokka. Så....

Vel, alle har vi vel ringt på og stukket av. Tåpelig, teit og bla, bla.. Så den diskusjonen tar vi ikke her.

Har kompisen din tydelige blåmerker/skader etter "behandlingen" fra denne personen, så anmelder dere ham. Tilsnakk er en ting og vel fortjent for "rampestreker". Fysisk skade er en helt annen ting, og dette bør voksne folk vite forskjell på.

Lenke til kommentar

;)

Å ringe på en dør er vel neppe å anse som skremmende opptreden etter strl. § 390a :)

Det er nok sikkert plagsomt at noen ringer på og stikker av, men heller dette går nok ikke under nevnte paragraf. Eneste plagsomme her er jo at vedkommende som ringte på var en ukjent som stakk av og ikke "BoleRolfs" builderbuddy fra gymmen som skulle på besøk. Om sistnevnte ringte på kan jeg ikke se at den "ding dongen" er mindre plagsom enn en fremmeds i så måte.

Konklusjonen er vel at mannens opptreden ved å fysisk ta tak i dere og dra dere opp i leiligheten er å anse som ulovlig selvtekt. Dersom tilfellet er som du sier at kompisen din fikk synlige blåmerker som følge av det også så kunne man jo her snakket om en "sak".

Hvorvidt det er hensiktsmessig å bruke tid og evt en del penger på å føre den er derimot en helt annen ting.

Lenke til kommentar

I teorien har han ikke lov til å gjøre det han gjorde, men politiet vil nok enten se litt oppgitt på hverandre/ dere og snart henlegge saken etter bevisets stilling eller gå ut på gangen, bryte ut i latter og så henlegge saken. Det ble ikke noe alvorlig ut av det her annet enn et blåmerke, men hadde han skambankt dere, tatt fra dere penger e.l. hadde saken stilt seg noe annerledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...