Gå til innhold

Styre fildelings og -nedlastningsserver i Vista?

Anbefalte innlegg

Jeg har i øyeblikket tre datamaskiner som jeg gjerne skulle kobla sammen. Den ene er spill- og bruksPC(Vista), den andre er en HTPC(Linux Mint) og den tredje er en server(ikke bestemt OS). Slik jeg vil ha oppsettet mitt så vil serveren stå på 24/7 for bittorrent og fildeling lokalt, HTPC'n vil stå i ventemodus klar til å spille av film eller musikk fra DVD eller trådløst fra serveren. Bruksmaskina vil stå på når den trengs, og vil styre bittorrent for serveren og skjermen og tastaturet på denne maskina styrer serveren.

Er dette mulig å oppnå? Jeg vil helst ha serveren i boden uten annet enn en internettilkobling og strøm, og skulle gjerne være styrt 100% fra maskina med Vista.

Mine spørsmål er følgende:

-Burde jeg ha WinHomeServer eller linux på serveren?

-Burde jeg gå for WinXP på HTPC, Vista på bruksmaskin og Home Server på serveren slik at jeg får et 100% Windows oppsett?

-Kan serveren styres 100% fra pc'n med Vista?(utenom hard reboot etc)

-Kan noen hjelpe meg litt med å få igang serveren?

-Hvordan ordner jeg det slik at jeg kan sitte foran skjermen, tastaturet og musa til bruksmaskina og styre serveren?

Er ikke ny på XP eller Vista, men kan nesten ingen ting om Linux, og jeg har aldri rørt en data med Home Server. Slik jeg ser det for meg er det veldig likt XP, men det er sikkert feil.

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har tenkt på det! Det blir vel som om jeg sitter på en pc med XP?

Husker jeg var på STG(gathering) for noen år siden og da kunne jeg finne de andre maskinene i "network places". Jeg fant også ut at jeg kan styre uTorrent via WebUI.

Kunne jeg ikke da gjort det enkelt og hatt XP på server og HTPC og så brukt WebUI for å laste ned torrents?

Dvs for lokal fildeling så bruker jeg "network places" og for nedlastning bruker jeg remote desktop fra Vistamaskina eller bruker WebUI som uTorrent har?

Takk for rast svar btw :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville gått for en løsning med Windows Home Server, og styrt mesteparten fra konsollen, og koblet til over RDP hvis det trengs. Torrents hadde jeg brukt µTorrent WebUI til, og RDPet inn når det trengtes der og :)

Har selv kjørt et slikt oppsett før jeg bestemte meg for å oppgradere til litt mer heftige saker :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...