Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 406 starter, men slukker seg da den mister turtallet under oppstarten

Anbefalte innlegg

Eg har ein Peugeot 406 og i det siste så har eg hatt startproblemer. Det som skjer er at bilen starter og eg gir gass, men når eg slipper gasspedalen så går turtallet rett i 0 og slukker seg. Viss eg starter og gir gass og slipper litt gassen og gir gass igjen så stabiliserer turtallet seg på 1000-900 omdreininger som er normalt på tomgang. Eg har byttet tempraturføleren til motorstyring, men det vart ikkje noko betre.

Kan batteriet vere dårleg? Viss denne startprossessen trenger mykje trøm og batteriet ikkje klarer å levere nok til at styreenheten gir den gassen som skal til for at bilen holder seg på tomgang i oppstartprossessen vil dette ha noko med batteriet å gjøre?

Er det andre som har hatt dette problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg hadde noenlunde samme symptomer på en peugeot 405, da var det "hjernen" som var så full av irr at den ikke funket før den hadde fått strøm i ca 10 - 15 sekunder. Løsninga mi (som var gratis) var å la tenninga stå på full i ca 10 sek før jeg prøvde å starte.

Det er selvsagt en hel masse andre muligheter, Peugeout er jo som alle andre fullstappet av sensorer som kan skape trøbbel. Du kan jo vurdere å dra til et Peugeoutverksted å få lest av eventuelle feilkoder.

Lenke til kommentar

Alltid når man har bytta noe motordingser på franske biler er det lurt og kjøre nytt minne på dem. De må læres opp igjen.

Koble av batteriet en stund.. 4-5 minutter.

Koble det på.

Start motoren uten og røre gassen. Hold foten langt vekk fra gasspedalen hele tiden.

Hvis den starter og går la den gå til kjølevifta i fronten på bilen starter. Den skal gå seg varm på tomgang.

Har du aircondition så skru det helt av eller så går viftene hele tiden og det tar et år og få den varm.

På denne måten lærer du den nytt tomgangsminne.

Hvis dette ikke funker og du ikke faen får start uten og røre gassen vil jeg tippe tomgangsmotoren er sliten. Da kan du prøve og rense den.

Lenke til kommentar

samme problem her, skiftet tomgangsmotor uten noe forskjell, map sensor står for tur. Hadde lignende problem på 405 skiftet tomgangsmotor og map sensor der også da løste problemet seg. Map sensor = dyrt 4000ish kr.

Lenke til kommentar

Min 1997 Peugeot 406 bensin hadde liknende problemer.

Det var noen ganger problem å starte den, eller etter å ha kjørt noen mil kunne den gå for langsomt rundt på tomgang.

Derfor måtte jeg være forsiktig, og aldri slippe gasspedalen helt.

Problemet kom og gikk hele tiden. Ble aldri klok på det.

Forhandleren ga meg en ny dings som skulle regulere tomgangen, en slags liten svart motor som monteres ved luftinntaket. Gjett hva? Det hjalp ingen ting!

Det som derimot hjalp var da jeg hadde den på EU-kontroll, og ba dem skifte alle tennpluggene i samme slengen. Tomgangen har aldri plaget meg igjen.

Jeg tar to forbehold:

Jeg kan ikke garantere at det fungerer for dere.

De kan ha mekket på andre ting uten at jeg vet det, men de sa ikke at de har gjort det, og tok heller ikke betalt for det. Derfor tror jeg at tennpluggbyttet var det som løste problemet.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...
Min 1997 Peugeot 406 bensin hadde liknende problemer.

Det var noen ganger problem å starte den, eller etter å ha kjørt noen mil kunne den gå for langsomt rundt på tomgang.

Derfor måtte jeg være forsiktig, og aldri slippe gasspedalen helt.

Problemet kom og gikk hele tiden. Ble aldri klok på det.

Forhandleren ga meg en ny dings som skulle regulere tomgangen, en slags liten svart motor som monteres ved luftinntaket. Gjett hva? Det hjalp ingen ting!

Det som derimot hjalp var da jeg hadde den på EU-kontroll, og ba dem skifte alle tennpluggene i samme slengen. Tomgangen har aldri plaget meg igjen.

Jeg tar to forbehold:

Jeg kan ikke garantere at det fungerer for dere.

De kan ha mekket på andre ting uten at jeg vet det, men de sa ikke at de har gjort det, og tok heller ikke betalt for det. Derfor tror jeg at tennpluggbyttet var det som løste problemet.

Har funnet svaret. Batteriet var så gammelt at det var ikkje nok spenning under oppstarten:)

Lenke til kommentar

Hvis du klarer og starte bilen med batteriet er det garantert nok til styreenhetene. Batterispenninga må ned i under 5 volt før styrenheten får problemer og med 5 volt ville du ikke klart og dra starteren en kvart runde engang. I tillegg når den starter får du lading.

Spør du meg er det der en umulig feil teoretisk sett.

Det er dog en fransk bil.

Lenke til kommentar
Hvis du klarer og starte bilen med batteriet er det garantert nok til styreenhetene. Batterispenninga må ned i under 5 volt før styrenheten får problemer og med 5 volt ville du ikke klart og dra starteren en kvart runde engang. I tillegg når den starter får du lading.

Spør du meg er det der en umulig feil teoretisk sett.

Det er dog en fransk bil.

Det som var artigt er at når eg byttet batteriet så var det som minnet i bilen jobbet som ei skrivemaskin. Etter dette så var problemet vekk.

Eg var også innom Peugeot og dei fant ein feil på eine føleren som styrer tempen på motorenheten. Eg har denne delen også, men denne har eg ikkje byttet enda. Når problemet er vekk så stresser eg ikkje med å bytte dette

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...