Demonican Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hei! Har kommet i en litt kinkig situasjon mellom meg og utleier, skal forklare så godt jeg kan. Altså, for 1 år siden fant jeg og samboeren min ut av vi skulle leie en leilighet sammen, vi fant en passende leilighet, og skrev kontrakt på 3 år. I kontrakten står det at vi kan si opp og flytte ut i august måned, uten at det har noen konsekvenser for oss, men om vi derimot vil flytte ut før denne tid, må vi finne leietaker selv, som vil overta leiligheten fra oss, og skrive ny kontrakt med huseier. Greit tenkte vi, og satte ut annonse på finn, og alt så ut til å være i orden, men først nå, etter at vi har hatt visninger og alt slikt så sier han at leien har steget. Vi snakket med han tidligere og spurte om vi kunne f.eks framleie om det kom til det punktet, og det var greit, han sa ingenting om at han ville øke leien. leien steg i januar, og fulgte konsumprisindeksen, det jeg da lurer på er, kan han tvinge oss til å finne nye leieboere når han vil øke leien? for om vi ikke finner nye leieboere innen august vil jo vi måtte betale leie 2 steder, noe vi såklart ikke ønsker. MVH Martin Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Når dere har kontrakt kan ikke han heve leien så lenge den løper.. Som jeg forstår så skal ikke han skrive ny kontrakt med den nye leietager før i august, så da gjelder den gamle enda (som han ikke kan endre på..) Lenke til kommentar
KS Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Jeg forstår dette stikk motsatt av Daniel-G for si dere ikke at den leiere som dere finner skal inngå en ny avtale med eier? Hvis det er en ny avtale må jo utleier sto fritt til å kreve en annen leie. Dette er imidlertid mye mer en juridisk problemstilling enn en økonomisk og bør postes i dertil egnet forum. Husleieloven som dere finner på lovdata har bestemelser om oppsigelse av leiekontrakt. Jeg ville ha undersøkt denne i forhold til hvor lenge dere er nødt til å betale leie, ikke godta til august sånn uten videre. Videre ville jeg undersøkt om dere faktisk er pliktig til å finne en ny leietaker. Jeg skjønner ikke at han ville ha det i kontrakten heller. Jeg ville selv ha valgt de som skal bo i min bolig. Lei ut til en uteligger? Hvis han nekter å godkjenne den dere finner, har dere likevel oppfylt deres forpliktelser? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå