Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Må ta ut strøm til skjermkort før oppstart

Anbefalte innlegg

jeg har ett veldig spesiellt problem.

jeg har skjermkort som har ekstra strøm-inngang som jeg må bruke for at det skal virke.

men, når jeg slår av eller restarter pc`n min ser det ikke ut til at skjermkortet starter opp, løsningen er da å ta ut strøm-inngangen til skjermkortet og sette det inn igjen, så funker pc`n uten problemer til neste gang jeg skal restarte eller slå av.

BIOS er også resatt når jeg starter opp maskinen, hva dette kommer av vet jeg ikke.

har ingen peiling på hva det kan være, aldri hørt om noe lignende...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilket skjermkort har du?

Og hvor mange watt er det på strømforsyningen din?

Strømforsyning: 480w strømforsyning

Skjermkort: Radeon X1950XT

problemet oppstod forresten etter at jeg hadde ryddet i pc`n og satt inn vibrasjons-demping, ingen ekstra enheter ble satt inn.

Lenke til kommentar

Hva gjorde du da du satte inn vibrasjonsdempningen? Tok du ut og satte inn igjen komponentene allerede i maskinen? Om maskinen virket greit før du gjorde det, men ikke etterpå, kan det jo tyde på noe annet enn for svak PSU.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar
Hva gjorde du da du satte inn vibrasjonsdempningen? Tok du ut og satte inn igjen komponentene allerede i maskinen? Om maskinen virket greit før du gjorde det, men ikke etterpå, kan det jo tyde på noe annet enn for svak PSU.

jeg tok tømte pc`n for "alt", harddisker, cd-rom, PSU osv, og satte det inn igjen, bare at det ikke var kabler over alt.

eneste forskjellen utenom at det ble litt penere og støvfritt er vibrasjonsdempning, som forresten ikke bruker strøm.

fjernet også støv fra kjøleribber og PSU.

jeg hadde absolutt ingen problemer før jeg satte inn vibrasjonsdemping.

så at strømforsyningen helt magisk har blitt for svak er noe jeg tviler sterkt på.

det er også en veldig bra strømforsyning, ikke noe jalla som tåler 480w når det ryker.

nesten rett etter jeg var ferdig med tråden restartet pc`n seg av seg selv, ingen blåskjerm, ingen lyd, ingen varsel av noe slag.

skjermen ble svart og det virket som signalet kom og gikk.

fant dette i loggen:

Hendelses-ID: 1001

-

Datamaskinen startet på nytt etter en feilkontroll. Feilkontrollen var: 0x0000009c (0x00000005, 0xba344050, 0xb2000018, 0x02000e0f). Dump ble lagret i: C:\WINDOWS\Minidump\Mini031109-01.dmp

Hvis du vil ha mer informasjon, se Hjelp og støtte på http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Du må nokk kjøpe deg en ny strømforsyning på ca 600 watt så holder det i massevis :)

Hvis det oppsettet som står i profilen hans stemmer så er 480w mer enn nok, så er bare tull å kjøpe ny psu.

Til trådstater:

Hvis du har fjernet alt av innmat i maskinen og satt inn støydemepende matter også satt alt inn igjen. Du kan skal ikke se bort i fra at du har fått en jordingsfeil ett eller annet sted.

Lenke til kommentar
Du må nokk kjøpe deg en ny strømforsyning på ca 600 watt så holder det i massevis :)

Hvis det oppsettet som står i profilen hans stemmer så er 480w mer enn nok, så er bare tull å kjøpe ny psu.

Til trådstater:

Hvis du har fjernet alt av innmat i maskinen og satt inn støydemepende matter også satt alt inn igjen. Du kan skal ikke se bort i fra at du har fått en jordingsfeil ett eller annet sted.

er ikke matter jeg har satt inn, men vibrasjonsdemping til harddisk.

men, hvordan kan jeg sjekke etter jordingsfeil?

edit: oppsettet i profilen min er gammelt, har ikke det utstyret lengre...

spec:

2GB (2x1GB) PC6400 DDR2 800Mhz BGA Brushed Aluminum Heat Spreader Retail

Skjermkort: Sapphire Radeon X1950XT 256MB GDDR3(med Arctic Cooling Accelero X-2, VGA-Kjøler)

CPU: CPU Core 2 Duo E6400 2.13GHz S-775 1066MHz 2MB "Conroe" Boxed

Hovedkort: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX

Cd-rom: NEC DVD-brenner AD-7173 IDE Black OEM

CPU-kjøling: Thermaltake Sonic Tower, Heatpipe,

Kabinett: APLUS Case XClio 2, Sidepanel med

Harddisker: 320+500+750GB Samsung SpinPoint og 500gb WD

Endret av aklla
Lenke til kommentar
er ikke matter jeg har satt inn, men vibrasjonsdemping til harddisk. men, hvordan kan jeg sjekke etter jordingsfeil?

Vibrasjonsdemping av harddisk skjer vel ved en form for gummioppheng som medfører at HD blir isolert fra rammen og dermed også fra kabinettet. Forsøk å jorde HD til rammen på ett eller annet vis.

Lenke til kommentar
er ikke matter jeg har satt inn, men vibrasjonsdemping til harddisk. men, hvordan kan jeg sjekke etter jordingsfeil?

Vibrasjonsdemping av harddisk skjer vel ved en form for gummioppheng som medfører at HD blir isolert fra rammen og dermed også fra kabinettet. Forsøk å jorde HD til rammen på ett eller annet vis.

det stemmer.

men, jeg får akkurat samme feil med harddiskene ute.

skal jorde dem og sjekke, er vel uansett ikke bra at dem ikke er jordet.

Lenke til kommentar

Jeg kjører et Radeon HD 4870 på en 500W PSu med ganske OK HW, uten problemer... Størmforsyningen er stor nok.

Om du går inn i BIOS uten å ha HDDene koblet til, lagrer, slår av pcen, og starter den, starter skjermkortet da? Om det ikke gjør det så er det merkverdig, om det starter, prøv uten støydempingen.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

ser ikke ut til at det er helt løst enda.

får tatt remote mot pc`n, så den er på, det kommer bare ikke noe bilde.

har testet helt uten harddisker, akkurat samme sak da.

har forresten kjøpt en ny 24" i mellomtiden, så det er ikke selve skjermen som gjør det.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...