doinner Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Hei... Jeg hadde saa mye problemer med min gamle laptop at jeg bestemte meg for aa formatere den og legge inn linux. Holdte paa litt med slackware back in the days, men alt var saa tungvindt saa jeg ga opp. Derfor installerte jeg Mandriva 2009 denne gangen, i haap om en automagisk installasjon. Jeg skal kun bruke pc'en til internett og musikkproduksjon, og fant at det finnes en klon av fruityloops for linux som heter LMMS. Saa jeg tenkte, jepp la oss laste ned rpm'en saa ordner det der seg av seg selv, men neeei:) Jeg brukte denne linken: http://rpm.pbone.net/index.php3/stat/4/idp...1.i586.rpm.html og naar jeg prøver aa installere programmet faar jeg følgende beskjed: Some requested packages could not be installed: jackit-0.116.1-1.1mdv2009.0.i586 (due to unsatisfied libfeebob.so.0) Continue installation anyway? Saa trykker jeg OK, og installasjonen ser ut til aa skal fortsette, men avslutter seg selv umiddelbart. Det begynner aa gaa opp for meg at jeg er fullstendig blank naar det gjelder linux hehe, saa problemet ligger vel i at jeg ikke har peiling paa hvordan systemet fungerer? Hvordan fungerer det naar jeg laster ned et program og skal installere det, hvor finner jeg igjen det f.eks? Legger det seg inn paa startmenyen i god windows-aand eller maa jeg sitte i konsoll og kompilere osv osv? Jeg skjønner at jeg maa lære meg masse nytt naa, og at det blir noe lesing av how-to's framover, men det er litt vanskelig aa finne ut hvor jeg skal begynne liksom. Jeg trenger masse knowledge og veit ikke helt hvordan jeg skal sile ut til aa begynne med.... Hvis noen her har lyst til aa hjelpe meg med aa sette opp en leseliste eller noe saa jeg kan laere meg basics om hvordan systemet fungerer, basic om KDE osv osv, saa hadde jeg satt enormt pris paa det. I tillegg skulle jeg veldig gjerne hatt hjelp til aa faa LMMS paa plass saa fort som mulig, saa hvis noen har lyst til aa hjelpe meg med det ogsaa hadde det vaert supert.... Jeg skal prøve aa fixe norsk tastatur til neste post her hehe... Paa forhaand takk Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Finnes ikke LMMS i mandrivas pakkebehandler? Det er ikke så mange mandriva brukere i Norge, mange fler i Frankrike. Ubuntu og openSUSE har ihvertfall LMMS i pakkesystemet. Men det finnes sikkert en howto et sted for mandriva. Du får se om du finner noe riktig info her! Lenke til kommentar
doinner Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 thanx... men ja kjenner ingen som bruker mandriva, jeg bare trodde det var det aller enkleste å starte med. alle jeg kjenner bruker ubuntu... hadde tenkt å installe det men isofila jeg lasta ned blir feil gang på gang.... hvis det er lettere å få hjelp med ubuntu installerer jeg det heller... eller hva blir enklest for meg siden jeg er fullstendig noob? Lenke til kommentar
Dinosauromann Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Du får en feilmelding, fordi LMMS trenger et annet program (JACK) for å kjøre, og pakkebenahdleren får ikke installert pakken som inneholder dette programmet av en eller annen grunn. Anbefaler å prøve å installere LMMS fra pakkebrønnene til mandriva istedenfor. Hvordan dette gjøres kan du finne her. Hvis du skal bruke maskinen til lydproduksjon kan du ta en kikk på Ubuntu Studio eller 64 Studio, som er utgaver av henholdsvis ubuntu og debian tilpasset for musikkproduksjon++. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Tenkte ikke på ubuntustudio i går, mener å huske at det følger med rt-kernel(low latency kjerne) Hvis ikke er det ikke vanskelig å installere den. Det følger og med en haug med lydproduksjon programmer. Lenke til kommentar
doinner Skrevet 13. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2009 ok.... tja.. jeg får heller bare laste ned ubuntu og prøve meg på nytt tror jeg, så har jeg et bedre utgangspunkt... kommer sikkert tilbake til denne tråden hvis jeg får problemer etterpå takk likevel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå