Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tikkelyd fra motoren i 2. og 3. gir ved lave turtall.

Anbefalte innlegg

Når jeg gasser opp fra andre og tredje giret på bilen kommer det en slags tikkelyd/ristelyd fra motoren når turtallet er lavt nok. Når turtallet går opp forsvinner lyden. Det skjer ikke når jeg starter i første giret, men så snart jeg girer til andre giret og trykker gassen inn kommer det "takktakktakk" som forsvinner etter hvert. Lyden kommer ikke når jeg girer til andre og tredje gir og turtallet er høyt nok. Godt mulig at det ikke er noe farlig, men er kanskje blitt litt paranoid etter diverse motorvansker.

Edit: har ikke gjort noe annet med bilen i det siste enn å stramme girspaken og fylt radiatoren med kjøleveske.

Endret av ^Th0mas^
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har gravd fram dette:

Har en KIA Sephia som av og til

Bingo!

Men tror dette kan oppstå på stort sett alle biler. Saken er at når jeg girer til 2. gir, og bilen går relativt sakte, når jeg da gasser på lager motoren en slags "tikk tikk tikk", og når turtallet når opp forsvinner lyden.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Slitte tennplugger lager ikke lyder. Men: Slitte tennplugger kan føre til at det danner seg koks inni motoren. Kokset gløder og motoren selvtenner. Da lager motoren tikkelyd. Motorer har ikke godt av å selvtenne. Men nye motorer med injection har svært ren forbrenning. Selv med dårlige tennplugger. Tror ikke det er koks i din motor.

Du er nødt til å få bilen på verksted og få kyndige folk til å se på bilen din. Er ikke vits i å drive med gjetting her. Tikkelyden kan har veldig mange årsaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...