larsmk Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Skal kjøpe mitt første anlegg som skal stå i en stue på 15-20 kvadrat. På grunn av plasseringsproblemer har jeg mer eller mindre bestemt meg for stativhøyttalere som skal stå ved siden av TV-en på TV-benken. Jeg er rimelig blank på høyttalere generelt, og trenger derfor innspill. Håpte på å holde meg rundt 2000,- for kun høyttalerne, men om noen virkelig skulle være verdt en tusenlapp til, vurderer jeg det. Ønsker gjerne innspill på følgende høyttalere fra Hifi-klubben først og fremst: Dali Concept 1, 1995,- Dali Concept 2, 2995,- Dali Lektor 1, 2995,- Anlegget vil først og fremst brukes til å spille musikk, alt fra rolig akustisk til hardere saker. Kan slike små høyttalere i det hele tatt gjøre dette tilfredsstillende? Det vil også en gang i blant brukes i sammenheng med film. Alle innspill mottas med stor takk! Lenke til kommentar
Vitamin Bjørn Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Akustisk vil nok gå fint på slike, men hard musikk spørs da du muligens ikke vil få trøkket i bunnen som låtene har. Men dette kan jo og løses med en liten subwoofer! Kjenner ikke mye til Dali sine satellitt høyttalere, men kan anbefale XTZ 93 WMT Endret 10. mars 2009 av Sjokoladekake Lenke til kommentar
larsmk Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Takker for kjapt svar. En sub er jo noe å tenke på, men er heller usikker på den, da det drar opp prisnivået litt. Forslaget ditt er notert, håper andre kommer med flere : ) Endret 10. mars 2009 av larsmk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 (endret) Hvilken forsterker har du? En subwoofer er ikke til å komme unna hvis du skal ha "trøkk". Stativhøyttalere greier rett og slett ikke å gjengi den laveste bassen med godt trykk. Endret 10. mars 2009 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 10. mars 2009 Del Skrevet 10. mars 2009 Med stativhøyttalere vil nok en sub være essensielt ikke bare for "trøkk", men også for grunnleggende dybde. 65Hz nedre gjengivelse på Concept 1 og 43Hz nedre gjengivelse på Concept 2 betyr at du vil mangle veldig mye på bass. Concept 2 har jeg imidlertid litt erfaring med som høyttaler i stereooppsett, men da med ryggdekning av en Dali Basis 100. Jeg likte det jeg hørte. Er du på budsjett vil jeg minne om at brukt er et alternativ. Lenke til kommentar
larsmk Skrevet 10. mars 2009 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2009 Har ikke noen forsterker akkurat nå, så til og med der står jeg rimelig åpent. Har tidligere tenkt på NAD C315BEE i forbindelse med et annet anlegg, men det er jo ikke plass til subwoofer på denne. Om noen kunne gitt meg et forslag til stativhøyttalere, sub og forsterker, ville jeg satt stor pris på det for å se hva jeg kunne forventet meg for pengene. Tidligere prisgrense har vært 6-7000 for hele pakken, vil helst prøve å fremdeles holde meg i det området. Det skal legges til at jeg virkelig ikke har peiling på høyttalere, forsterkere og alt som omhandler det ;P Lenke til kommentar
Vitamin Bjørn Skrevet 11. mars 2009 Del Skrevet 11. mars 2009 Når det kommer til Subwoofer så er dette noe du kan spare opp til etter du har handlet høyttalere og forsterker. Skal du ha godt med trøkk så er en 12" å anbefale. Men da kommer og prisen dertil. På samme side som jeg linket høyttalerene til så finner du og XTZ subwoofere. 10" og 12" versjonen deres er testvinnere. XTZ 99 W8.16 1690,- XTZ 99 W10.16 2890,- XTZ 99 W12 3990,- Hvilken du trenger kommer helt ann på størrelsen av rommet ditt. Siden du kanskje ikke har så mye råd, eller klarer å spare opp så mye i lengden så er kanskje 8" et greit valg. Uansett om det er bare et 8" element så vil du klart merke forskjell i musikken din. Forresten, her er en link til Lyd&Bilde sin test av XTZ 93 WMT høyttalerene. Les gjennom den. Får skryt for å klare seg bra både med klassisk musikk og mer hard musikk. Når det gjelder forsterker så vil jeg anbefale deg å handle brukt. Det er så mye der ute du kan spare penger på for tiden. Sjekk ut AV-Torget inne på Avforum.no Jeg fant f.eks den forsterkeren du linket til, 4 mnd gammel. Selger skulle ha 1700,- for den. Her er det penger å spare Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå