Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk tentamen skjønnliterær - å ta valg

Anbefalte innlegg

Hei skal ha nynorsk sakprosa i morgen, noen som kan hjelpe meg med ideer osv?

Her er oppgavene.

oppgave1

Skriv en artikkerl i et ungdomsmagasin om et yrke du kunne tenkje deg å velje. I artikkelen bør du skrive om hva yrket går ut på, hvilken utdanning du trenger og hvorfor en bør velge det yrket.

Oppgave2

Påstand: "jenter prioriterer sjølve mann og barn og velger derfor deltidsstillinger i tradisjonelle lavtlønnsyrker. Derfor fortjener gutter høyere lønn."

Ta stilling til denne påstanden i en sakprega tekst.

Oppgave 3

Voksne tar ofte valg som får stor betydning for livet ditt. Dette kan medføre nye familiemedlemmer, nytt bosted, nye venner.....

Skriv et innlegg du skal holde i forbindelse med en konferanse som skal ta opp disse problemstillingene.

Tittel: Voksnes valg - barns bekymringer!

Oppgave 4

Ikke ta lue mi lærer!

Det du har på deg viser hvem du er. Reglene på skolen tillater ofte ikke lue og caps.

Skriv en tekst der du argumenterer for ditt syn på hvem som skal bestemme hva du kan ha på deg i skoletia.

Oppgave 5

Skriv et kåseri/essay der du takker de gamle som gjorde valg som har fått betydning for deg.

Velg tittel selv.

oppgave 6

Bruk innholdet i sangteksten Tænke Sjæl og skriv ein sakprega tekst med samme tittel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vi var 8 stykker som fant matte tentamen og fasiten på den siden til udir. Og vi ble tatt! Lærerne sa noe med at vi hadde hacket siden til udir og det var ulovlig, at vi kunne bli tatt for det. Ellers er jeg veldig usikker på om det er juks eller ikke? Å finne oppgave mener jeg.. :hmm:

Lenke til kommentar

Hei skal ha nynorsk sakprosa i morgen, noen som kan hjelpe meg med ideer osv?

Her er oppgavene.

oppgave1

Skriv en artikkerl i et ungdomsmagasin om et yrke du kunne tenkje deg å velje. I artikkelen bør du skrive om hva yrket går ut på, hvilken utdanning du trenger og hvorfor en bør velge det yrket.

Oppgave2

Påstand: "jenter prioriterer sjølve mann og barn og velger derfor deltidsstillinger i tradisjonelle lavtlønnsyrker. Derfor fortjener gutter høyere lønn."

Ta stilling til denne påstanden i en sakprega tekst.

Oppgave 3

Voksne tar ofte valg som får stor betydning for livet ditt. Dette kan medføre nye familiemedlemmer, nytt bosted, nye venner.....

Skriv et innlegg du skal holde i forbindelse med en konferanse som skal ta opp disse problemstillingene.

Tittel: Voksnes valg - barns bekymringer!

Oppgave 4

Ikke ta lue mi lærer!

Det du har på deg viser hvem du er. Reglene på skolen tillater ofte ikke lue og caps.

Skriv en tekst der du argumenterer for ditt syn på hvem som skal bestemme hva du kan ha på deg i skoletia.

Oppgave 5

Skriv et kåseri/essay der du takker de gamle som gjorde valg som har fått betydning for deg.

Velg tittel selv.

oppgave 6

Bruk innholdet i sangteksten Tænke Sjæl og skriv ein sakprega tekst med samme tittel.

Eg fekk også desse oppgåvene!! Eg valde oppgåve 5. Fyrste gongen eg har skreve kåseri, og eg fekk seksar! :!:

Lenke til kommentar
Gjest bruker-141017

Vil bare si at jeg ikke ble trukket på noen måte :D

Fikk 5 på Bokmål og beskjed om at jeg minnet om Otto Jespersen i måten jeg skrev ^^ :D

På Nynorsk gikk det rett til helvette da :o

Men karakteren blei grei nok, var mye klaging i tilbakemeldinga men ettersom jeg fikk en 4'er på tross av all klaginga nå selve innholdet ha vært ganske bra :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
vi var 8 stykker som fant matte tentamen og fasiten på den siden til udir. Og vi ble tatt! Lærerne sa noe med at vi hadde hacket siden til udir og det var ulovlig, at vi kunne bli tatt for det. Ellers er jeg veldig usikker på om det er juks eller ikke? Å finne oppgave mener jeg.. :hmm:

hvordan fant læreren ut at dere hadde funnet den?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

"Ifølge kommunikasjonsrådgiver Trine Oskarsen i Utdanningsdirektoratet, er det ikke meningen at oppgavene skal være hemmelige.

- Vi ønsker tvert imot at elevene skal bruke eksempeloppgavene som en veiledning sammen med læreren, sier Oskarsen.

Det er nemlig ikke slik at skolene skal bruke oppgavene som heldagsprøver - det er på grunn av opphavsrettigheter at oppgavene er passordbeskyttet.

- Det er eksempeloppgaver, som er laget først og fremst for at elevene skal kunne øve til eksamen. De er ikke laget som heldagsprøver. Vi råder skolene til å endre oppgavene før de lager prøver, sier Oskarsen."

Kilde

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Fant-proev...ett-822656.html

Endret av Johan.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
kjempe tråd ! skal ha norsk tentamen på mandag, så jeg begynner å skrive i dag, kopierer teksten til en minnepinne som jeg har med meg :)

Hvorfor skal du gjøre det når du ikke vet hva oppgavene er?

ehm.. oppgavene er nevnt flere ganger i tråden =)
Lenke til kommentar
kjempe tråd ! skal ha norsk tentamen på mandag, så jeg begynner å skrive i dag, kopierer teksten til en minnepinne som jeg har med meg :)

Eksempeloppgavene er vist noen ganger ja, ikke tentamensoppgavene.

Lenke til kommentar

kjenner flere som tok norsk tentamen på fredagen, det ER tentamenoppgavene. Over og ut

Lenke til kommentar

kjenner flere som tok norsk tentamen på fredagen, det ER tentamenoppgavene. Over og ut

Oppgavene som er lagt ut på udir er ment for at elever skal kunne finne relevante oppgaver til tentamen og forberede seg på den måten. De er ikke ment til å være heldagsprøvene på tentamen. Men allikevel er det mange skoler som velger å bruke de samme oppgavene som på utdanningsdirektoratet, så det kan godt være noen får de samme oppgavene hvis ikke lærerne velger å lage noen selv. Grunnen til at siden er passordbeskyttet har med opphavsrett å gjøre, og er ikke ment for å hindre elever i å finne oppgavene. Det ér en grunn til at det heter eksempeloppgaver vettu.

Endret av Johan.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

noen tips til hva jeg skal skrive om på norsk tentamen i morra og på mandag? vet hva temaet blir, men ikke direkte oppgavene, har en lærer som liker å vri litt på oppgavene, men alikevel beholde temaet,

temaet er "å ta valg" som det er snakket om her inne. en sakprosa tekst i bokmål, og en skjønnlitterærtekst i nynorsk ;)

Lenke til kommentar
noen tips til hva jeg skal skrive om på norsk tentamen i morra og på mandag? vet hva temaet blir, men ikke direkte oppgavene, har en lærer som liker å vri litt på oppgavene, men alikevel beholde temaet,

temaet er "å ta valg" som det er snakket om her inne. en sakprosa tekst i bokmål, og en skjønnlitterærtekst i nynorsk ;)

Se på eksempeloppgavene som er lagt ut, de kan være greie å lese gjennom og kanskje gjøre seg opp noen tanker ;)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...